Jak jeść, gdy trenujesz [najczęstsze pytania + odpowiedzi eksperta]

Zadajecie nam pytania, jak jeść, by wzmocnić efekty treningu. Przesłaliśmy je Bartłomiejowi Pomorskiemu – prezesowi Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej. Oto jego odpowiedzi.

fitness fot. Getty Images
fot. Getty Images

Czytałam, że aby schudnąć, mam ograniczyć jedzenie węglowodanów. Ile powinnam ich jeść?

Warunkiem niezbędnym do redukcji tkanki tłuszczowej jest ujemny bilans energetyczny. Możesz go osiągnąć, ograniczając zarówno węglowodany, jak i tłuszcze. Badania pokazują, że w długiej perspektywie nie jest bardzo istotne, który z makroskładników zredukujesz mocniej. Wybierz ten, który bardziej pasuje do Twojego sposobu odżywiania.

ZOBACZ TEŻ: Węglowodany w diecie - jak jeść, żeby tego nie żałować

Pamiętaj jednak, że każda skrajność może powodować problemy. W przypadku diet niskotłuszczowych może być to niewystarczająca ilość NNKT i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a nadmierne ograniczenie węglowodanów może skutkować spadkiem energii i zaburzeniami miesięczkowania (w skrajnych przypadkach). Minimalna ilość węglowodanów dla dorosłych to około 130-150 g dziennie.

Jak istotne są proporcje w diecie białka do węglowodanów i tłuszczu?

Nie istnieją żadne magiczne proporcje idealne dla wszystkich, a raczej ogólne ramy, w które należy się wpasować w zależności od potrzeb. Osoby aktywne fizycznie powinny jeść ok. 25 g białka w każdym posiłku, zjadanym co 3-5 h (pamiętaj, że jeśli jesz często, powinnaś pilnować ilości kalorii).

Schemat ten jest szczególnie istotny w ciągu doby po treningu. Z kolei ilość węglowodanów zależy od aktywności. Dlatego w dzień treningowy zjedz np. dodatkową porcję owoców, a jeśli nie planujesz ćwiczeń, możesz je sobie odpuścić. Tłuszcze nie powinny stanowić mniej niż 20% energetyczności diety, bo są źródłem wielu cennych składników odżywczych.

1 2 3
STRONA 2 z 3
Zobacz również:
Świeca to jedno z trudniejszych i jednocześnie zdrowszych dla nas ćwiczeń. Regularne wchodzenie w tę pozycję jogi pomaga w zmniejszeniu dolegliwości zdrowotnych, a nawet w leczeniu chorób przewlekłych. Gosia Mostowska - certyfikowana nauczycielka jogi - podpowiada, jak poprawnie wykonać asanę Salamba Sarvangasana.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA