Jak jeść, gdy masz ponad 20 lat [przekąski na stres]

Zacznij od dziś.

dieta 20-latki fot. Shutterstock.com

Stres, przepracowanie, burzliwe życie towarzyskie ze wszystkimi jego atrakcjami, przypadkowa dieta bez specjalnej troski o witaminy i minerały – brzmi znajomo? Na następnych stronach poprowadzimy Cię za rękę przez kolejne dekady Twego życia i zaproponujemy żywieniowe zmiany na lepsze. Pozwolą Ci one każdą kolejną dziesiątkę przeżywać w formie i zdrowiu.

REKLAMA

Kontuzje sportowe

To mało gender i generalnie niesprawiedliwe, ale faktem jest, że jesteś siedem razy bardziej podatna na zerwanie więzadła krzyżowego przedniego, czyli stawu kolanowego, niż mężczyzna w Twojej grupie wiekowej.Takie są statystyki, sorry.

Patent: Wołowina. To doskonały pokarm dla mięśni, bo jest napakowany białkiem i kreatyną budującymi mięśnie, które są niczym folia bąbelkowa owinięta wokół Twoich stawów i ścięgien. Wypróbuj ten przepis na uwielbianą przez więzadła sałatkę Tex Mex: zrumień 120 g chudej, mielonej wołowiny na średnim ogniu. Gdy będzie się podsmażać, posyp świeżo zmielonym czarnym pieprzem, dwiema łyżeczkami chili w proszku i kroplą ostrego sosu. Wyłóż mięso, jednego pokrojonego w plastry pomidora, dwie łyżeczki tartego sera na liście sałaty, a całość pokrop sosem salsa 

Wzmocnij kości – zegar tyka

To „last minute” na wzmocnienie swojego szkieletu. Gdy dobijesz „30”, utkniesz na resztę życia z tym, co masz.

Patent: Brokuły zasługują na poczesne miejsce w Twoim menu. Zawierają godne szacunku 43 miligramy wapnia na kubek, są także źródłem magnezu, witaminy K, fosforu, które – jak wykazują badania – utrzymają Cię w pionie aż do emerytury. Brokuły bez sosu wydają Ci się nudne? Pokryj je warstewką stopionego sera cheddar light,a będziesz mieć przystawkę przyjazną dla kości.

ZOBACZ: Trenujesz? Sprawdź, ile potrzebujesz białka!

REKLAMA

REKLAMA

Duch wzlatuje, waga spada

Następnym razem, gdy będziesz pedałować na sali z rowerkami stacjonarnymi, spójrz na 30 innych kobiet, które pocą się obok Ciebie. Statystyki pokazują, że pięć z nich przyszło tam, by zwalczyć stres i depresję. Oto produkt, który sprawi, że nie dołączysz do nich.

Patent: Jedz jedną łyżkę mielonego siemienia lnianego dziennie. Jest najlepszym źródłem kwasu tłuszczowego alfa-linolenowego, który – jak twierdzą badacze – wspomaga procesy kory mózgowej. To ten obszar mózgu, który przetwarza informacje zmysłowe, w tym sygnały o przyjemności. Dodatkowa zaleta: w przeciwieństwie do siemienia lnianego w ziarnach, posiłek z mielonym siemieniem lnianym jest łatwy do strawienia i bogaty w lignany – związki prebiotyków, które odżywiają kultury bakterii w jelitach. A len ma najwięcej lignanów ze wszystkich produktów spożywczych. Te podobne do estrogenów związki znajdują się także w ziarnach sezamu, hummusie i suszonych owocach. Badania potwierdzają, że kobiety, które jedzą dużo lignanów, mają najniższy wskaźnik BMI. W badaniach na zwierzętach estrogen zmniejsza łaknienie i kurczy komórki tłuszczowe, a fitoestrogeny mogą podobnie oddziaływać na ludzi. Żeby wypełnić swój przydział, posypuj mielonym siemieniem sałatki, warzywa lub płatki zbożowe, dodawaj do szejków, musli lub poszukaj go w składzie chleba wieloziarnistego. Jeśli nie ma mielonego siemienia lnianego w Twoim sklepie spożywczym, możesz go zrobić sama,używając młynka do kawy.

SPRAWDŹ: Jak jeść i chudnąć - naukowe fakty [6 rad WH]

Nie mam czasu, by dobrze jeść

Między studiami, dorywczą pracą, chłopakami, odwiedzaniem rodziców, utrzymaniem jakiegoś poziomu życia towarzyskiego, kto ma w ogóle czas na jedzenie? Nie mówiąc już o zdrowym jedzeniu.

Patent: Wybieraj do mikrofalówki takie posiłki, które mają dobrze wyważoną zawartość białka, węglowodanów i warzyw w opakowaniu. Ogólnie mówiąc, kieruj się tym: 450 mg sodu lub mniej i nie więcej niż 3 g tłuszczów (w tym 1 g nasyconego na 100 kalorii). Dodatkowa zaleta: naukowcy z Harvardu odkryli, że jedzenie każdej pojedynczej porcji warzyw w ciągu dnia zmniejsza ryzyko chorób serca o 4%. Więc – odgrzewając w mikrofali przystawkę – podsmażaj swoje ulubione warzywa z odrobiną oliwy i z czosnkiem.

ZOBACZ TEŻ: Jak jeść mniej w pracy [6 patentów od naukowców]

Zobacz również:
Kitesurfing w Polsce z roku na rok staje się coraz popularniejszy. Jeszcze 16 lat temu uprawiała go garstka zapaleńców, dziś widok kite'a nad falami Bałtyku nie budzi już zdziwienia. Przez ten czas ewaluował nie tylko sprzęt, ale i technika pływania, rozgrywane podczas zawodów konkurencje i ilość zapaleńców na wodzie. Kitesurfing ma już tak wielu fanów na świecie, że znalazł się w programie Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA