[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Jajko czy kura - które białko jest bardziej wartościowe?

Co było pierwsze - jajko czy kura? Filozoficzne dywagacje pozostawiamy filozofom, ale rozważymy wszystkie za i przeciw, a następnie podpowiemy Ci, co jako pierwsze powinno lądować w Twoim koszyku podczas zakupów.

jajko czy kura

Kurczak

715 mln 

Tyle kilogramów kury trafiło na polskie stoły w 2016 roku. Na przeciętnego Kowalskiego przypadło więc około 12 kur.

Fakty naukowe

Kurczak zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, które wspierają optymalną pracę serca, płuc i mięśni, pomagając im efektywnie korzystać z tlenu podczas ćwiczeń. Dodatkowo aminokwasy rozgałęzione wspomagają mięśnie sercowe i mięśnie poprzecznie prążkowane.

Na plus

Kurczak uczciwie wydeptał sobie drogę do białkowego podium. W 100 g mięsa znajdziesz aż 31 g protein i tylko 3,6 g tłuszczu (pod warunkiem że zrezygnujesz z jedzenia skóry). Bonus: wysoka zawartość selenu jest sprzymierzeńcem w walce z tłuszczykiem.

Na minus

Intensywne rolnictwo między 2016 a 2017 r. doprowadziło do śmierci 1,35 miliona kurczaków, do których wcale dojść nie musiało. Dlatego warto wybierać te z wolnego wybiegu. Mięso kur, które swobodnie biegają po kurniku, zawiera więcej witaminy E i nawet do 50% mniej tłuszczu.

Zwróć uwagę

Więcej składników odżywczych znajdziesz w ciemnym mięsie. Uda oraz nogi zawierają większą ilość żelaza i cynku. Najlepszym rozwiązaniem jest łączenie białego oraz ciemnego mięsa – dzięki temu dostarczysz swojemu organizmowi optymalną ilość składników odżywczych.

Sprawdź: 4 wskazówki, jak kupować dobre mięso

Jajko

5 mld

To ilość jajek, które w 2016 roku zjedli łącznie wszyscy Polacy. Na jedną osobę przypadło około 140 sztuk. Serio, bez jaj.

Fakty naukowe

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Illinois sugeruje, że wysoka zawartość luteiny w żółtkach jaj może pomóc w obronie przed wystąpieniem demencji. Do podobnych wniosków doszli także badacze z Harvardu.

Na plus

Dwa duże jajka to 12 g białka. Niektórzy powiedzą, że przy kurczaku wypadają co najmniej blado. Jajo deklasuje jednak rywala, jeśli chodzi o zawartość działającej antynowotworowo ryboflawiny oraz wspomagającej pracę mózgu wit. B12. W kurczaku znajdziesz ich prawie trzykrotnie mniej.

Na minus

Jajka, oprócz niezłej ilości białka, zawierają także porównywalną ilość tłuszczu. Są również źródłem cholesterolu. Spokojnie – cholesterol zawarty w jedzeniu ma niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi, jednak by zniwelować ryzyko, zamiast smażyć – gotuj w koszulkach.

Zwróć uwagę

Całe jaja są bogatym źródłem choliny – składnika odżywczego, który wspomaga działanie mózgu oraz układu nerwowego. Wysoka zawartość witamin B12 i B6 przyczynia się do powolnego uwalniania energii z pożywienia, dzięki czemu dłużej zachowasz sytość. Śniadanie idealne.

ZOBACZ: 5 pomysłowych przepisów na dania z jajek

Zwycięzca? Jajko górą

Uczeń przerósł mistrza i pokonał go w wyrównanej walce o tytuł Złotej Proteiny. O zwycięstwie jajka przesądził imponujący profil aminokwasowy i bogactwo witamin. Nie umniejszając oczywiście zasług kury, która to złote jajo zniosła.

PRZECZYTAJ TEŻ: Odżywki białkowe - czy warto brać białko?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij