[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Izotoniki: energia w płynie

Czeka Cię męczący trening? Izotoniki może nie gwarantują nieśmiertelności, ale na pewno pomogą Ci budować wytrzymałość i (pite rozsądnie) szczupłą sylwetkę. Jednak niektóre z nich mogą być także niebezpieczne dla naszego zdrowia. Zobacz, które wybierać.

fot. shutterstock.com

Czepiaj się słówek

Podczas długich wysiłków musisz dbać o nawodnienie, uzupełnienie elektrolitów i energii. Temu służą izotoniki, które mają taką osmolalność (ilość cząsteczek w płynie), że są szybko wchłaniane przez organizm.

REKLAMA

Napoje energetyczne z kolei zawierają dużo więcej węglowodanów, bo nie zaspokajają pragnienia, tylko są zastrzykiem energii (np. zamiast żelu energetycznego). Inna grupa to napoje energetyzujące (zawierające m.in. kofeinę) – działają jak kawa (pobudzają i poprawiają koncentrację).

Groźne dodatki

W butelce popularnego izotonika można znaleźć groźne dla zdrowia barwniki (błękit brylantowy, czerwień koszenilową czy żółcień chinolinową), drażniące substancje konserwujące (jak benzoesan sodu, sorbinian potasu) i sztuczne słodziki: aspartam i acesulfam K (które mogą działać przeczyszczająco i wywoływać bóle głowy). Czytaj etykiety i wybieraj te bez zbędnej chemii (np. Isostar orange).

Dla wrażliwych

Od izotoników boli Cię brzuch? Wybieraj napoje z mieszanką glukozy i maltodekstryny (najszybciej opuszczają układ pokarmowy). Bóle brzucha wzmagają się, jeżeli w napoju ilość fruktozy lub amylozy przekracza 6%, a znaczne ilości galaktozy mogą powodować wzdęcia i biegunkę. Gdy gotowe izotoniki się nie sprawdzą, stwórz własny, lekki napój. Wymieszaj litr wody, szczyptę soli, 50 g glukozy (ze spożywczaka lub apteki) i sok z cytrusa.

Nektar dla aktywnych

Woda kokosowa to naturalny izotonik (ma skład zbliżony do osocza). Płyn z wnętrza kokosa uratował niejednego rozbitka na bezludnej wyspie, więc ocali i Ciebie podczas intensywnego wysiłku.

Sięgaj po te, które mają w składzie min. 99% wody kokosowej (np. Dr Antonio Martins). Nie każda woda mieści się w parametrach izotoniczności (80-350 kcal/l i 460-1150 mg/l sodu). Wtedy dodaj do niej szczyptę soli.  

Przygotowaliśmy dla Ciebie także garść informacji dotyczących suplementów diety. Zobacz, czym jest ZMA i odżywki na rzeźbę.

WH 07-08/2015

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij