[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Dieta 8/16. Na czym polega intermittent fasting?

Opuszczanie śniadań, jedzenie dużych posiłków, albo robienie długich przerw między nimi, jedzenie na noc - to w powszechnej świadomości główne błędy utrudniające odchudzanie. Tymczasem każdy z nich jest dopuszczony przez dietę zwaną postem przerywanym. 

dieta, post przeywany

W internecie można znaleźć sporo opinii ludzi zachwyconych tym sposobem jedzenia, deklarujących, że pozwolił im schudnąć. W listopadowym numerze Women's Health sprawdzamy, czy IF (post przerywany) to dobra opcja na odchudzanie.

Intermittent fasting - na czym polega?

Określenie post przerywany jest tłumaczeniem angielskiej nazwy intermittent fasting (stąd skrót IF). Można też spotkać się z określeniem ADF (alternate day feeding), pochodzącym od jednej z odmian tej diety, polegającej na tym, że jednego dnia je się do woli, a drugiego wcale.

REKLAMA

Rodzajów postów przerywanego jest więcej - do najpopularniejszych, bo chyba najwygodniejszych na co dzień, należy opcja 8/16, oznaczająca, że zwyczajową porcję żywności zjadamy w ciągu 8 godzin, a przez pozostałą część doby powstrzymujemy się od jedzenia.

Post przerywany w różnych odsłonach 

Często spotyka się też dietę 5:2, w ramach której przez dowolnie wybrane 5 dni w tygodniu je się normalnie, a przez dwa pości (zjadając najwyżej 500 kcal). Niezależnie od rodzaju, główne założenie jest to samo - okresy, w których możemy jeść przeplatają się z okresami poszczenia znacznie dłuższymi niż 2-3 godziny, które tak często wspominane są jako idealna przerwa między posiłkami.

Post przerywany a kwestia metabolizmu

Po co mamy jeść tak często? Tłumaczy się nam, że aby przyspieszyć metabolizm. Problem w tym, że znaczenie ma ilość jedzenia, a nie to, na ile porcji je dzielimy. Ten argument według nas więc odpada.

Drugim jest to, że długie przerwy bez posiłków mają przemianę materii spowalniać. Wszystko w porządku, ale pamiętajmy, że nasz metabolizm kształtował się w warunkach, kiedy dostęp do jedzenia był bardzo trudny i nasi przodkowie przeważnie głodowali. Jest to więc ewolucyjnie stan dla człowieka o wiele bardziej naturalny niż zajadanie co 2-3 godziny.

Poszczenie, owszem, w końcu zwolni metabolizm, ale stanie się to w drugiej, trzeciej dobie, a nie godzinie, bez jedzenia. Koncepcja postu przerywanego wydaje się więc dość dobrze odpowiadać zasadom, do których przyzwyczajony jest nasz organizm.

Post przerwany - obala mit śniadania 

Do żelaznych elementów planu na szczupłą sylwetkę mają też należeć obowiązkowe śniadania oraz zakaz jedzenia na noc. A dieta 8/16 w wariancie, w którym jeść zaczyna się po południu, proponuje przecież coś dokładnie odwrotnego. To jak, da się robić wszystko na opak i mimo to (a może dzięki temu?) chudnąć? Zwłaszcza jedząc bez żadnych ograniczeń, co często podkreślają zwolennicy intermittent fasting?

My też byłyśmy ciekawe. Dlatego przejrzałyśmy wyniki badań, przepytałyśmy eksperta i już wiemy. Jeśli zajrzysz do listopadowego Women's Health, Ty też wkrótce będziesz wiedzieć :) 

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij