REKLAMA

Ile kalorii ma jajko?

O właściwościach odżywczych jajek można by pisać długo. Chociaż jeszcze niedawno straszono, że ich jedzenie kończy się podwyższonym poziomem złego cholesterolu, to dziś już wiemy, że nie musimy się niczego obawiać (chyba że jajka zjadamy w ilościach hurtowych). Wręcz przeciwnie: jajko to kopalnia zdrowych składników odżywczych. A co z kaloriami? Ile kalorii ma jajko?

| Data aktualizacji: 2020-06-10
jajka fot. shutterstock.com

Ile kalorii ma jajko?

100 g = 150 kcal

Jedno średnie jajko ma 50 g = 75 kcal

Jajo gotowane = 78 kcal

Jajko smażone = 127 kcal

Porcja pieczeni rzymskiej z jajkiem (100 g) = 145 kcal

Łyżka kupnej pasty jajecznej = 105 kcal

Jajka nie miały dobrej prasy. W latach 70. ubiegłego stulecia naukowcy wywołali antyjajeczną panikę, oskarżając żółtko o dostarczanie organizmowi złego cholesterolu, co z kolei miało przyczyniać się do rozwoju miażdżycy. W końcu jednak okazało się, że zawartość cholesterolu w jajkach jest niższa niż pierwotnie przypuszczano, a poziom cholesterolu w krwi nie jest związany jedynie z ich jedzeniem (większym winowajcą są złe tłuszcze, uwarunkowania genetyczne czy styl życia odbiegający od standardów, które promujemy w WH). Teoria o niezdrowych jajkach przeszła do lamusa, naukowcy odszczekali swoje słowa, a my możemy już bez żadnych „ale” opowiadać o zdrowotnych właściwościach jajek.

ZOBACZ TEŻ: 4 proste przepisy z jajkiem [na śniadanie i na obiad]

Jajka - właściwości zdrowotne

Jajka to również bogate źródło witamin i składników mineralnych. Pod skorupką skrywa się 12 z 13 witamin (m.in. A, E, D, K oraz B2, B9 i B12), minerały (fosfor, potas, wapno, żelazo, cynk i magnez, selen i jod) oraz spora dawka zwalczających wolne rodniki antyoksydantów. W jajkach znajdziesz także lecytynę – związek, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i serca – oraz dbającą o Twój wzrok luteinę. Najlepiej jedz jajka gotowane na miękko, bo poddane zbyt długo obróbce termicznej tracą swoje drogocenne właściwości.

Gdy zdarzy Ci się przeholować z jajkami (np. w trakcie Wielkanocy), możesz zaburzyć stosunek kwasów omega-3 i omega-6. Zjedz wtedy garść pestek dyni lub orzechów włoskich.

SPRAWDŹ: 5 powodów, dla których warto jeść jajka

Jajko a odchudzanie

Białko, które znajdziesz w jajku, to produkt z najwyższej klasy, takie Ferrari wśród białek. Dlatego też Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała białko jaj za wzorcowe (jest wykorzystywane jako wzór do pomiaru zawartości aminokwasów w innych produktach).

Kaloryczność jajek oraz ich indeks sytości sprawiają, że są one świetną opcją śniadaniową. Oczywiście pod warunkiem, że są serwowanie w towarzystwie świeżych warzyw i produktów z pełnych ziaren. Warto jednak pamiętać, że komponując zdrową i zbilansowaną dietę należy przede wszystkim kierować się umiarem. W tygodniowym rozrachunku nie powinno się przekraczać 10 jaj.

Ogromnym plusem jest również fakt, że jajka są niezwykle uniwersalnym produktem. Można przygotować z nich niezliczoną ilość różnych dań - jajecznicę, omlety, szakszukę, frittatę i wiele innych. Oczywiście zawsze lepszym wyborem będą jajka przyrządzone bez dodatku tłuszczu, ale odrobina oliwy raz na jakiś czas nikomu nie zaszkodzi.

ZOBACZ TEŻ: Ile jajek dziennie można jeść?

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA