[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Ile jajek można jeść?

Jajka nie mają dobrej prasy: wciąż obawiamy się zawartego w nich cholesterolu i tłuszczu. Jednak warto je jeść: są  bogatym źródłem białka, luteiny, lecytyny i fosfolipidów. Pytanie brzmi: ile tygodniowo?

fot. tommaso lizzul 2014/shutterstock.com fot. tommaso lizzul 2014/shutterstock.com

Jajka pomagają Ci utrzymywać formę, dbając o Twój wzrok, mózg, przemianę materii i mięśnie. Świetnie wpływają na pamięć - warto przyrządzać je na miękko, bo w cieknącym żółtku jest najlepiej przyswajalna lecytyna.

Ile jajek jeść, żeby nie cierpieć na niedobór, ale i nie przesadzić?

 

Mniej niż 2 na tydzień  za mało

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza jedzenie do 10 jajek tygodniowo. Wszystkich. Czyli również tych, które dostarczasz wraz z makaronami, ciastami czy sosami. Kto miałby czas skrupulatnie to policzyć?! By uniknąć zbędnej i mało efektywnej kalkulacji, obniżyliśmy ilość całych jajek do 6, co oznacza, że jedno dziennie jest akurat. Trzy jajka tygodniowo – według uczonych z University of Surrey w USA – dzięki związkowi o nazwie luteina zapobiegają kłopotom ze wzrokiem. Ponadto 1 jajko ma więcej witaminy B12 niż Twoje dzienne zapotrzebowanie, a jej brak może wywołać bóle głowy i bladość skóry.

Do 6 na tydzień – w sam raz

Jeśli potrawa tego nie wymaga, jak najczęściej staraj się jeść jajka na miękko. Ze względu na lecytynę – kolejny związek, który odgrywa niezwykle istotną rolę. Lecytyna jest niezbędna w pracy mózgu i serca. „Z jajek gotowanych krótko jest ona najlepiej przyswajana przez organizm” – mówi dietetyk WH dr Marek Szołtysik.

Z wyjątkiem witaminy C, w jajkach znajdziemy wszystkie inne witaminy, a także: cynk, wapń, fosfor, żelazo, aminokwasy i fosfolipidy, które są składnikiem błony komórkowej i odgrywają ważną rolę w procesie trawienia tłuszczu. Cholesterol, który kiedyś nieźle wszystkich przestraszył i kazał przeorganizować dietę, oczywiście też znajdziesz. Jednak jeśli nie masz kłopotów z sercem, 6 całych jaj tygodniowo nie zaszkodzi Twojemu zdrowiu.

Ponad 6 na tydzień – za dużo

Jeśli zjesz więcej jajek niż zwykle, zaburzysz stosunek kwasów omega-3 i omega-6. Wyrównasz go, zjadając w tym dniu bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe pestki dyni lub orzechy włoskie – garść wystarczy. Jeśli Twoja dieta jest bogata w jajka, sięgaj po te pochodzące ze specjalnych programów hodowlanych, które wymagają, by kury karmić specjalnymi paszami. Jajka z takiej hodowli mają zwiększoną ilość kwasów omega-3 i obniżoną zawartość złego cholesterolu. Informacje znajdziesz na opakowaniu.

WH 03/2013

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij