Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Gluten - jeść czy nie?

Hiszpańskie badania pokazują, że zamiast być wyczulona na gluten, powinnaś uważać na jego brak. Analizy pokazują, że przetworzone produkty pozbawione kontrowersyjnych białek często są mniej wartościowe odżywczo od swoich tradycyjnych odpowiedników.

gluten fot. shutterstock.com

Z roku na rok rośnie ilość badań poświęconych szkodliwości glutenu. Mogłoby się wydawać, że im jest ich więcej, tym bliżej powinno być jakiegoś konsensusu w tej sprawie, jednak teoria to jedno, a praktyka drugie. Odeszliśmy już co prawda od koncepcji, że mają wyeliminować go z diety wyłącznie nieliczne osoby chorujące na celiakię - powinny pożegnać się z nim również te cierpiące na nieceliakalną nadwrażliwość na gluten.

Te w miarę jasne zalecenia wciąż dotyczą jednak zaledwie kilku procent ludzi. Co z całą resztą? Jedni dietetycy uspokajają, że mogą jeść gluten bez najmniejszych obaw, a inni grzmią, że z diety powinni wyeliminować go wszyscy.

I jak znaleźć się w całym tym chaosie, na który nakładają się doniesienia plotkowych portali o dietach modnych gwiazd, a także reklamy namawiające do stosowania produktów żywnościowych pozbawionych glutenu?

My w WH przede wszystkim zachowujemy wstrzemięźliwość i nie pędzimy za modą. Nie zajadamy się na co dzień białym pieczywem i makaronem, ale kiedy mamy czasem ochotę na pizzę, to przyjmujemy ją bez wyrzutów sumienia (zwłaszcza pizzę w wersji fit).

No i dość podejrzliwie podchodzimy do przetworzonego jedzenia, którego główną zaletą ma być eliminacja potencjalnie szkodliwych białek. Najnowsze badania naukowców z Hiszpanii pokazują, że to może być właściwe podejście.

Przyjrzeli się oni aż 654 produktom pozbawionym glutenu i porównali ich wartość odżywczą z tymi, które go zawierają. Okazało się, że często zawierają one więcej energii niż ich tradycyjne odpowiedniki, mają mniej korzystny dla zdrowia profil tłuszczowy, a na dodatek jest w nich 3 razy mniej protein.

Jeśli chcesz spróbować jeść bez glutenu, nie będziemy Cię od tego odwodzić. Sprawdź na własnej skórze, czy poczujesz się wtedy lepiej (nasz eksperyment nie przyniósł dającej się zauważyć poprawy).

Zmieniając dietę pamiętaj jednak, by nie zastępować jednych wysoko przetworzonych produktów, innymi. Wykorzystaj tę zmianę, by jeść więcej warzyw i owoców, pseudo zbóż czy ryb. Wtedy - niezależnie od efektu wywieranego przez gluten - pozytywną zmianę przyniesie przynajmniej oczyszczenie diety i wzbogacenie jej o składniki odżywcze pochodzące z nieprzetworzonego jedzenia.

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij