Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Dieta w ciąży - tego NIE jedz

Jako przyszła mama musisz zadbać o zdrowie swojego dziecka już w trakcie ciąży. Przedstawiamy listę 10 produktów, po które nie powinnaś sięgać. Pomimo zachcianek.

Jeśli lubisz wino, łatwo uwierzysz w newsa, że wino jest lekiem na całe zło. Niestety, nie jest. (fot.shutterstock.com)

1. Alkohol

Kusi Cię kieliszek wina? Oprzyj się pragnieniu – alkohol swobodnie przenika przez łożysko do krwi malucha, niezależnie od tego, czy jest to mocna wódka, czy lekki drink. Jest groźny dla zdrowia i życia dziecka bez względu na okres ciąży. Alkohol powoduje zaburzenia w rozwoju mózgu dziecka, co ujawnić może się dopiero po kilku latach.

 

fot. shutterstock.com

2. Zioła

Co za dużo, to niezdrowo. Nadmierne spożywanie niektórych ziół może wywołać poronienie, skurcze macicy, przedwczesny poród, a nawet zaburzenia w rozwoju płodu. Szczególnie niebezpieczne są:

  • rozmaryn,
  • saw palmetto,
  • dzięgiel chiński,
  • johimba lekarska,
  • Pay D’Arco,
  • passiflora,
  • rumian rzymski

 

fot. shutterstock.com

3. Surowe mięso

Ciąża to czas, kiedy w kobietach wzbudzają się te najbardziej pierwotne instynkty. Często u najbardziej wytrwałej weganki tatar wołowy staje się obsesyjnym marzeniem. Niestety, w ciąży surowe mięso jest ogromnym zagrożeniem, nawet jeśli zostało przebadane na pasożyty. Istnieje bowiem zawsze ryzyko zakażenia się groźnymi bakteriami powodującymi takie choroby, jak toksoplazmoza czy listerioza.

ZOBACZ KONIECZNIE: 10 najzdrowszych produktów dla przyszłych mam

 

fot. shutterstock.com

4. Sery pleśniowe

Niepasteryzowane produkty mleczne – sery z niebieską pleśnią, brie, camembert, a nawet feta to też częste powody zachorowań na listeriozę. Wybieraj tylko pasteryzowane.

 

fot. istetiana 2015/shutterstock.com

5. Słodycze

Słodkie przekąski to puste kalorie, które w żaden sposób nie wpływają pozytywnie na wzrost dziecka. Przyrosty możesz za to zauważyć na wadze łazienkowej i w poziomie glukozy we krwi. Jej wysokie wartości mogą doprowadzić do tzw. cukrzycy ciążowej, która nieleczona skutkować może makrosomią płodu, czyli nadmierną masą dziecka.

 

fot. shutterstock.com

6. Lody w lodziarni

Istnieje duże ryzyko przechowywania lodów gałkowych w zbyt wysokiej temperaturze, przez co może pojawić się bakteria Salmonella enterica. Mogą być one też wielokrotnie odmrażane. Sygnałem ostrzegawczym – zarówno w lodach gałkowych jak i tych w opakowaniach – są wyczuwalne kryształki lodu.

fot. shutterstock.com fot. shutterstock.com

7. Surowe ryby i owoce morza

Niby samo zdrowie, ale unikaj ryb z dużą ilością rtęci (np. maślana, węgorz, okoń). Lepiej też odłóż na później surowe ryby i owoce morza (tatar z łososia, ostrygi, sushi z surową rybą), które mogą być źródłem pasożytów oraz bakterii (np. Campylobacter jejuni oraz Listeria monocytogenes).

sałatki, sałatka fot. shutterstock.com

8. Sałatki z baru

Ze względu na ryzyko niedokładnego mycia. Pozostałe resztki ziemi mogą zawierać w sobie wszystkie te bakterie, które znajdują się też w surowym mięsie, rybach czy niepasteryzowanych produktach mlecznych.

puszki, napoje, cola fot. shutterstock.com

9. Napoje gazowane

Szklanka coli i innych tego typu napojów to całkiem spora porcja cukru (patrz: słodycze). A wybierając napoje typu light lub zero, narażasz się na bardzo dużą ilość fosforu, wypłukującego tak potrzebny dla układu kostnego wapń. Dodatkowo zakwasza on ciało, upośledzając prawidłowe reakcje biochemiczne.

fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com

10. Kawa i napoje energetyzujące

Organizm kobiety ciężarnej rozkłada kofeinę ok. 1,5-3 razy wolniej w porównaniu do kobiety niebędącej w ciąży. Spożywanie dużej ilości kofeiny związane jest często z niską masą urodzeniową dziecka oraz jego chorobami w dorosłym życiu (nadciśnienie, cukrzyca, otyłość).

WH 03/2017 

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij