Dieta na trądzik: co jeść, czego unikać

Z pomocą w walce z trądzikiem przychodzi odpowiednie leczenie dermatologiczne a wsparte poradami dietetyka naprawdę może przynieść zadawalające efekty. Czego unikać a co jeść, aby wygrać walkę z trądzikiem. 

dieta a trądzik fot. Shutterstock.com

W kwestii zdrowego odżywiania należy zachować przede wszystkim zdrowy rozsądek. Pogoń za modnymi dietami może skończyć się katastrofą. Dlatego odradzamy przechodzenie na niezwykle ostatnio popularne diety eliminacyjne, tworzone na bazie drogich i obiecujących cuda – w funkcjonowaniu naszego organizmu, a także w wyglądzie skóry – testów IgG na nietolerancje pokarmowe. 

REKLAMA

Alergolodzy i dietetycy biją na alarm i ostrzegają przed wyrzucaniem pieniędzy w błoto i robieniem tego typu testów. Wśród organizacji, które wydały w ostatnim czasie oświadczenia dotyczące nieskuteczności testów IgG, jest m.in. Brytyjskie Stowarzyszenie Dermatologów (British Association of Dermatologis). Z badań dermatologów również wynika, że testy IgG prowadzą do fałszywych wyników i nie są pomocne w walce o zdrową i piękną skórę (dowiedz się więcej o testach IgG na nietolerancje pokarmowe).

Jak walczyć z trądzikiem?

Przede wszystkim udaj się do dermatologa, który postawią właściwą diagnozę. Możesz też umówić się na wizytę do dietetyka, który pomoże ustawić odpowiednią dietę.

„U pacjentów z przewlekłymi chorobami dermatologicznymi kluczowe znaczenie ma właściwa diagnoza, celowana terapia ale również stosowanie odpowiedniej diety. Takie działanie zwiększa szanse uzyskania remisji choroby. Ma to miejsce zwłaszcza w przewlekłych dermatozach takich jak: trądzik, atopowe zapalenie skóry, łojotokowe zapalenie skóry, czy trądzik różowaty” – podkreśla lek. med. Agnieszka Bronikowska, specjalista dermatolog-wenerolog, lekarz medycyny estetycznej, SCM estetic.

Produkty nasilające trądzik

Do najpopularniejszych produktów nasilających trądzik zalicza się m.in.  nabiał, alkohol, cukier, fast foody i produkty z wysokim ładunkiem glikemicznym. Ale warto być czujnym, bo równie dobrze szkodzić może nam pokarm, który uchodzi za bezpieczny, jak np. jabłko. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja a także współpraca z dermatologiem i dietetykiem. 

Śmiało i bez robienia testów alergicznych usuń z diety fast foody, słodycze, alkohol oraz ostre przyprawy. Wyjdzie to na dobre nie tylko Twojej skórze. Z nabiałem, który jest uznawany za jeden z największych wrogów trądziku uważaj i nie wykluczaj go na własną rękę. Jest on głównym źródłem wapnia a jego niedobory zwiększają ryzyko złamań i osteoporozy. Rób to pod kontrolą dietetyka. 

Nabiał a trądzik

„Jak wynika z badań, spożycie mleka, jogurtu czy sera zwiększa ryzyko występowania trądziku. O osób, które piją dwie lub więcej szklanek mleka dziennie, ryzyko rośnie o 43% w porównaniu do osób, które spożywają nabiał rzadziej niż raz w tygodniu. Dzieje się tak dlatego, że produkty mleczne zawierają sporo aminokwasów rozgałęzionych (BCAA) oraz specyficzny tripeptyd. Te właściwości powodują zwiększone wydzielanie insuliny i czynnika jej wzrostu IGF-1, co w konsekwencji skutkuje zwiększoną produkcją łoju” – wyjaśnia Arkadiusz Matras, magister dietetyki, założyciel Dietetyka #NieNaŻarty (https://dietetykanienazarty.pl/). I dodaje, aby najpierw zmniejszyć jego spożycie do 3-7 porcji w tygodniu, a jak to nie pomaga to dopiero wtedy zrezygnować całkowicie. Dobrym zamiennikiem roślinnym nabiału są fortyfikowane napoje roślinne i tofu, mak, sezam, nasiona chia, migdały czy zielone warzywa (jarmuż oraz brokuł). Warto też dodać, że wykluczenie nabiału niestety nie zawsze pomaga w walce z trądzikiem, więc tym bardziej nie warto bez konsultacji z dietetykiem i dermatologiem  usuwać go samemu z diety. 

Fast foody a trądzik

Burgery, pizza czy inne tzw .”szybkie dania” to nic innego, jak przetworzone zboża (np. mąka w pizzy, białe bułki w burgerach), które zwiększają ładunek glikemiczny, co skutkuje zwiększonym wydzielaniem insuliny. Dodatkowym problemem jest wysoka ilość soli działającej prozapalnie i nasyconych kwasów tłuszczowych. Fast foody warto więc  ograniczyć do minimum lub robić zdrowsze alternatywy z użyciem pełnoziarnistych zbóż i dużej ilości warzyw. Dodatkowo, białe pieczywo,
biały ryż czy biały makaron zamień na ciemne odpowiedniki.

Słodycze a trądzik

Wysoka zawartość cukru oraz tłuszczów nasyconych-trans zwiększa wydzielane insuliny oraz może działać prozapalnie. „Im mniej cukru w diecie tym ładniejsza skóra, ale jeśli mamy bardzo mocną ochotę na cukierka, to jeden, czy dwa w tygodniu nie zepsują naszych starań o piękną skórę, a zapewne dadzą komfort psychiczny, który w codziennej diecie jest równie ważny” – podkreśla dietetyk Matras.

Co jeść, aby pozbyć się trądziku?

„Aby poprawić wygląd skóry powinniśmy przede wszystkim postawić na regularność posiłków i ich odpowiednią kaloryczność. Podstawą jadłospisu powinny być trzy porcje warzyw uzupełnione 1-2 porcjami owoców. Są one źródłem przeciwzapalnych substancji. Jeżeli nie mamy alergii na ryby i owoce morza to jedzmy je zamiast mięsa. Zawarte w nich Kwasy Omega 3 i 6 mają dobroczynny wpływ na jakość skóry m.in. są pomoce w walce z trądzikiem i mogą hamować produkcję cytokin prozapalnych”- podkreśla doktor Agnieszka Bronikowska.

Dietę opierajmy również o niskoprzetworzone produkty zbożowe, strączki, orzechy, pestki, nasiona, oliwę z oliwek. Pamiętajmy też o suplementacji witaminy D, która ma zmniejszać także trądzik. „Zalecana dawka to 800-2000 UI dziennie. I co ważne, jeżeli nie chcemy bądź nie możemy jeść ryb, to trzeba suplementować kwasy Omega 3 (EPA i DHA). Minimalna dawka to 250 mg dziennie. Jednak w przypadku trądziku można spróbować z dawką 2000 mg dziennie. Istnieją badania, w których suplementacja tak dużą dawką daje kliniczne korzyści w walce z trądzikiem” – podkreśla Arkadiusz Matras. 

ZOBACZ TEŻ: Cukier a skóra - jak jedzenie słodyczy wpływa na stan cery?

Zobacz również:
Outdoor jest jak najlepszy park rozrywki i najbardziej urokliwy fitness klub. Skorzystaj z tego i spędź to lato aktywnie ze swoim dzieckiem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA