Dieta baletnicy: czy jest zdrowa? Zasady, efekty, opinia eksperta

Dieta baletnicy propagowana jest jako dieta odchudzająca, ponieważ efektem jej stosowania jest szybka utrata masy ciała – nawet do 10 kilogramów w 10 dni. Ta restrykcyjna dieta niestety prowadzi także do wyniszczenia organizmu, który zostaje pozbawiony wszelkich składników odżywczych. Sprawdź, na czym polega dieta baletnicy i jakie daje efekty. 

dieta baletnicy fot. Shutterstock.com

Co to jest dieta baletnicy? 

Dieta baletnicy z założenia ma pomóc w szybkiej utracie masy ciała w ciągu 10 dni. Kobiety decydują się na skorzystanie z niej przed ważnymi wydarzeniami, tj. ślub czy impreza sylwestrowa. Polega na stosowaniu bardzo restrykcyjnych zasad zawartych w szczegółowym jadłospisie, który niestety pozbawiony jest wartości odżywczych. „Ile schudłyście na diecie baletnicy?” pytają kobiety na forach internetowych. Okazuje się, że na tego typu półgłodówce możliwe jest zrzucenie od 2 do 10 kg. Warto jednak podkreślić, że tak drastyczne pozbycie się (na chwilę) kilogramów wyniszcza organizm i może w przyszłości przyczynić się do wielu problemów zdrowotnych. 

REKLAMA

Dieta baletnicy stała się bardzo popularna, ponieważ wiele kobiet dąży do idealnej, szczupłej sylwetki, a dla wielu kanonem piękna są właśnie wychudzone baletnice. Niestety nie zdają sobie sprawy z tego, że wiele z tych tancerek cierpi na zaburzenia odżywiania, co niesie za sobą trudne do odwrócenia skutki. 

ZOBACZ: Kombucha - co to jest, właściwości urodowe i zdrowotne

Dieta baletnicy – zasady 

Zasady diety baletnicy są bardzo restrykcyjne i szczegółowo rozpisane na każdy dzień. Ubogi jadłospis zmienia się co dwa dni i odnosi się zarówno do jedzenia, jak i picia, które są bardzo ograniczone, dlatego zdrowy rozsądek powinien już w tym momencie „włączyć lampkę uwaga niebezpieczeństwo”.

Dieta baletnicy jadłospis

1. i 2. dzień - przez pierwsze dwa dni należy pić wyłącznie wodę (nie więcej niż 1 litr). Można także pić niesłodzoną kawę, ale nie więcej niż 4 filiżanki o pojemności 250 mililitrów dziennie.

3. i 4. dzień - można jeść wyłącznie produkty z grupy odtłuszczonego nabiału - biały ser, serek wiejski, jogurty i mleko. Można pić wodę niegazowaną oraz niesłodzoną kawę (ilość płynów w sumie nie może przekraczać 2.5 litra)

5. i 6. dzień – przez kolejne dwa dni należy sięgać po ziemniaki w mundurkach (bez żadnych dodatków w postaci sosów lub przypraw), które można zjeść w liczbie max. 11 sztuk (średniej wielkości ziemniaków). Kawę i wodę można pić nie przekraczając limitu 3 litrów przyjętych płynów. 

7. i 8. dzień – na dzienny posiłek składa się jedynie białe, gotowane mięso (do 0,5 kg dziennie) oraz płyny w postaci kawy i wody (maksymalnie 2.5 litra)

9. i 10. dzień - podczas dwóch ostatnich dni diety można jeść wyłącznie zielone warzywa (brokuł, brukselka, szpinak, jarmuż, groszek, ogórek itp.). Ilość spożywanych warzyw nie jest ograniczona. Dozwolone jest picie wody i niesłodzonej kawy w ilości nie większej niż 3 litry. 

SPRAWDŹ: Goździki - właściwości zdrowotne

REKLAMA

REKLAMA

Dieta baletnicy – efekty 

„Zrzuć 10 kilogramów w 10 dni” – tak promowana jest rygorystyczna dieta baletnicy. Czy dieta baletnicy jest skuteczna? Tak, ale tylko na krótki czas, po którym szybko pojawiają się komplikacje. 

W pierwszym etapie restrykcyjnego odchudzania dochodzi do pozbycia się wody z organizmu, co skutkuje szybkim ubytkiem masy ciała. Następnie organizm pozbywa się mięśni, ponieważ bez problemu czerpie się z nich energię. Organizm będzie sięgał do tkanki tłuszczowej jako magazynu energetycznego wyłącznie, jeżeli odchudzanie jest stopniowe i trwa znacznie dłużej. Ponadto, nie obejdziesz się bez efektu jojo, czyli szybkiego przybrania masy ciała po zakończeniu ostrej diety, podczas której metabolizm został spowolniony. „Takie restrykcje energetyczne zawsze będą prowadziły do efektu jojo, ponieważ nasz organizm jest w ogromnym stresie, który spowodowany jest brakiem energii, przez co metabolizm jest mocno spowolniony. Z tego względu, kiedy wracamy do naturalnego sposobu odżywiania, szybko przybywa nam kilogramów, ponieważ organizm uzupełnia ilość wody oraz masę mięśniową, a przez utraconą w efekcie głodówki masę gromadzi się więcej tkanki tłuszczowej” – tłumaczy dietetyk kliniczny mgr Paulina Róg. Jeśli zastanawiasz się jak uniknąć efektu jojo, to przede wszystkim zrezygnuj z restrykcyjnych diet (np. diety baletnicy), które są głodówkami i skup się na odpowiednio zbilansowanej diecie, która jest dobrana do potrzeb Twojego organizmu. Ponadto dieta baletnicy jest bardzo monotonna, co prowadzi do niedoborów witamin i minerałów. Skutkiem tego może być wypadanie włosów, łamanie się paznokci, problemy skórne oraz różnego rodzaju choroby. „Monotonny jadłospis i restrykcje dietetyczne prowadzą do zaburzenia mikrobiomu w naszych jelitach, a kluczem do zdrowego organizmu jest różnorodność bakterii w jelitach” – dodaje dietetyk kliniczny. 

Dieta baletnicy poza restrykcyjnym planem żywieniowym opiera się także na ćwiczeniach. Baletnice bardzo dużo i intensywnie trenują, co dodatkowo skutkuje ubytkiem energii. Istnieje nawet schorzenie związane z zawodowym uprawianiem sportu – triada sportsmenek, czyli zespół objawów, które spowodowane są zbyt niską dostępnością energii. „Kobiety, które regularnie i intensywnie trenują, często nie dostarczają odpowiedniej ilości energii, którą spalą podczas treningu, co powoduje zanik miesiączki, osteopenię i osteoporozę we wczesnym wieku” – mówi mgr Róg. To wszystko dotyczy również diety baletnic. Mimo że od razu po zakończeniu diety możesz czuć się dobrze, problemy zdrowotne pojawią się nawet za kilka lat. 

Kolejnym efektem stosowania diety baletnicy jest szereg problemów zdrowotnych. 

Czy dieta baletnicy jest zdrowa? 

Dieta baletnicy nie jest zdrowa. Wręcz przeciwnie, ponieważ głodówki i półgłodówki uważane są za jedne z najniebezpieczniejszych dla organizmu człowieka diet. Groźne są szczególnie w przypadku kobiet. Młode kobiety są najbardziej podatne na tego typu eksperymenty żywieniowe, ponieważ dążą do pięknej i smukłej sylwetki, bez względu na wszystko. Niestety podejmują restrykcyjne diety w okresie, kiedy układ kostny nasyca się składnikami mineralnymi, które czerpie z pożywienia, aby mógł nam sprawnie służyć przez wiele lat. „Układ kostny nasyca się minerałami tylko do pewnego momentu w naszym życia, a później już tylko je traci, więc jeżeli zastosujemy restrykcyjne diety i głodówki w momencie, kiedy powinnyśmy nabierać masy kostnej, to automatycznie po pewnym czasie będzie ich nam brakowało. Może to skutkować osteopenią czy osteoporozą we wczesnych latach” – wyjaśnia ekspertka. 

Dieta baletnicy – opinia eksperta 

„Na początek chciałabym odnieść się do samej nazwy dieta baletnicy. Te wszystkie pseudo diety nie powinny nazywać się dietami, ponieważ dieta to jest pewnego rodzaju zbiór nawyków żywieniowych, które tworzą nasz codzienny schemat odżywiania. Z tego względu dietą nie powinno nazywać się coś, co trwa 10 dni. Uznałabym to raczej za program, których obecnie jest wiele, a tak naprawdę większość z nich opiera się na jednym, czyli na restrykcyjnym ograniczeniu przyjmowanej energii. Jadłospis diety baletnic jest bardzo ograniczony, w żadnym dniu nie jest dobrze skomponowany, ponieważ przez całe 10 dni organizm ma funkcjonować na ogromnym deficycie energetycznym. Jest to plan, którego nie poleciłabym nikomu, a szczególnie sportowcom, włączając w to baletnice” – tłumaczy dietetyk mgr Paulina Róg. 

Podsumowując, nie da się zdrowo schudnąć w 10 dni!

ZOBACZ TEŻ: Błonnik - jak wyrobić dzienną normę?

Zobacz również:
Jedyna na świecie koedukacyjna dyscyplina sportu, o której nie słyszał każdy. Trochę przypomina grę w koszykówkę, ale nią nie jest. „Korfball jest wyjątkową aktywnością - nie dość, że gra sprawia dużo frajdy, uprawiasz sport, dzięki czemu dbasz o zdrowie, to jeszcze poznajesz mnóstwo ludzi, w tym być może swojego przyszłego partnera lub partnerkę”– mówi Tamara Siemieniuk, kapitan reprezentacji Polski w korfballu i trenerka kadry juniorów. Sprawdź, co jeszcze wiadomo o tej dyscyplinie. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA