[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Dieta Dukana - na czym polega, co można jeść i czy jest bezpieczna

Głód i wizja efektu jo-jo – oto dwie rzeczy, które skutecznie zniechęcają do odchudzania. Nic zatem dziwnego, że diety bez ilościowych ograniczeń jedzenia i obiecujące trwałe efekty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Jedną z nich jest dieta Dukana, polegająca na spożywaniu głównie dużych ilości białka. Jak długo trwa, ile kilogramów można na niej zgubić i czy jest bezpieczna?

dieta dukana Produkty pożądane na diecie Dukana

Dieta Dukana – na czym polega?

Dieta Dukana (zwana także dietą protal) została stworzona przez Pierre'a Dukana, francuskiego dietetyka. Opiera się ona na przyjmowaniu wysokich ilości białka i wyeliminowaniu, a następnie znacznym ograniczeniu podaży węglowodanów i cukrów. Wszystko odbywa się według ściśle określonego planu, który obejmuje cztery fazy odchudzania – to właśnie fazowość diety ma zapewniać trwałość efektów odchudzania, czyli uniknięcie znienawidzonego efektu jo-jo.

W odróżnieniu od wielu innych diet odchudzających dieta Dukana nie ogranicza ilości posiłków ani nawet pór ich przyjmowania. Innymi słowy, tylko od ciebie będzie zależało, ile i kiedy będziesz jadła – musisz tylko ściśle trzymać się listy składników i wytycznych związanych z przechodzeniem od fazy do fazy. Brzmi nieźle, prawda?

ZOBACZ: Produkty pożądane i zakazane - sprawdź, co warto mieć w lodówce

Dieta Dukana – fazy

W trakcie drogi do osiągnięcia wymarzonej, szczupłej sylwetki należy pokonać cztery fazy. Dwie pierwsze umożliwiają schudnięcie, dwie kolejne – ustabilizowanie wagi.

Dieta Dukana: faza 1 (uderzeniowa)

W fazie pierwszej dochodzi do oczyszczenia i odchudzenia organizmu. Może ona trwać od 2 do nawet 10 dni – wszystko zależy od tego, ile kilogramów chcemy stracić. Jeżeli marzysz o zrzuceniu do 5 kilo, powinnaś być na tej diecie tylko przez 2 dni. Chcesz stracić do 10 kilogramów? Pozostajesz w fazie pierwszej przez 3 dni. Osoby chcące schudnąć do 20 kilogramów przechodzą do fazy drugiej dopiero po 5 dniach, a te, które pragną odchudzić się jeszcze mocniej – po 7, maksymalnie po 10 dniach. W tej fazie możesz spożywać wyłącznie produkty proteinowe.

Dieta Dukana: faza 2 (naprzemienna)

To najtrudniejsza część – w czasie trwania drugiej fazy powinnaś osiągnąć docelową wagę. Czas jest tutaj nieokreślony, po prostu pozostajesz na tym etapie tak długo, aż zobaczysz na wadze upragnioną liczbę. Pocieszające jest, że możesz już jeść nie tylko białko, ale i warzywa, należy jednak pamiętać o wybranym przez siebie schemacie. Jeśli wybierzesz schemat 1:1, jednego dnia będziesz musiała jeść tylko produkty proteinowe, a następnego dnia – produkty proteinowe + warzywa. O wiele szybciej chudnie się w schemacie 3:3 lub 5:5 (pięć dni jedzenia tylko produktów proteinowych, pięć dni – proteiny + warzywa).

Dieta Dukana: faza 3 (utrwalenia)

Przejście na fazę trzecią oznacza, że mieścisz się w ubrania w wymarzonym rozmiarze (uff!) – teraz trzeba tylko zadbać o to, aby zostało tak na długo. Okres trwania tego etapu jest ściśle określony i zależy do tego, jak dużo kilogramów udało ci się zrzucić – każdy z nich oznacza 10 dni trwania w fazie trzeciej. Innymi słowy – jeżeli straciłaś 10 kilo, to pozostajesz w fazie trzeciej przez 100 dni.

Co ląduje na talerzu w trzeciej fazie? Na tym etapie dieta Dukana jest już łatwiejsza do zniesienia – oprócz produktów z poprzednich faz można jeść codziennie jedną porcję owoców oraz dwie kromki pełnoziarnistego chleba. Będziesz musiała także pamiętać, aby na jeden dzień w tygodniu powrócić do spożywania tylko produktów białkowych.

Uwaga! W tej fazie dwa razy w tygodniu możesz skusić się na obiad z dwóch dań, a po nim nawet zjeść deser!

Dieta Dukana: faza 4 (stabilizacji)

W fazie czwartej możesz już jeść, co chcesz – pamiętając o ogólnych zasadach zdrowego odżywiania. Raz w tygodniu powinnaś wrócić do spożywania produktów białkowych.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: 12 superproduktów na różne dolegliwości

REKLAMA

REKLAMA

Dieta Dukana – produkty w poszczególnych fazach

Aby dieta Dukana była skuteczna, należy spożywać tylko i wyłącznie określone składniki – jakiekolwiek odstępstwa mogą skutkować spowolnieniem procesu schudnięcia.

Faza 1:

  • owoce morza,
  • chudy nabiał z wyłączeniem żółtych serów,
  • chude części wołowiny,
  • chude części cielęciny,
  • ryby,
  • chudy drób.

Możesz też pić kawę i herbatę, ale nie wolno słodzić jej zwykłym cukrem (zaleca się słodziki). Zakazane są tłuszcze, dlatego mięso powinno się grillować albo piec.

Faza 2:

W fazie drugiej możesz – według wcześniej omówionego schematu, włączyć do diety warzywa takie jak:

  • brokuły,
  • brukselka,
  • buraki,
  • cebula,
  • cukinia,
  • fasolka szparagowa,
  • kalafior,
  • marchew,
  • papryka,
  • kapusta,
  • por,
  • pomidory,
  • ogórki,
  • rzodkiewka,
  •  

Tłuszcze wciąż pozostają na „czarnej liście” – jeśli więc chcesz zjeść sałatkę warzywną, to polej ją naturalnym jogurtem bez tłuszczu.

Uwaga! W trakcie stosowania diety powinnaś pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Pij co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Dzięki temu szybciej stracisz wagę.
  2. Ze względu na brak wielu witamin w diecie możesz sięgnąć po suplementy diety.
  3. Dostarcz organizmowi błonnika, w przeciwnym razie możesz mieć trudności z wypróżnianiem się.

Dieta Dukana – opinie. Czy ten sposób odchudzania może ci zaszkodzić?

Dieta Dukana jest bardzo popularna. Jeśli wierzyć serwisom plotkarskim, to stosowała ją nawet księżna Kate. To wzbudza zaufanie, ale czy na pewno jest to bezpieczny sposób na zrzucenie wagi?

Niestety, wszystko wskazuje na to, że nie do końca – utrata kilogramów tą metodą może być niebezpieczna dla naszego zdrowia. Aby organizm dobrze funkcjonował, musimy dostarczać mu nie tylko białek, ale i węglowodanów oraz tłuszczów. Dieta Dukana przez długi czas bazuje tylko na proteinach, co ma swoje negatywne skutki. Lekarze ostrzegają, że taki styl odchudzania – zwłaszcza powtarzany, może doprowadzić do uszkodzenia nerek, wątroby, bolesnych zaparć, osteoporozy, zaburzeń wodno-elektrolitowych oraz trudności z pamięcią i koncentracją uwagi.

We Francji dieta Pierra’a Dukana wzbudzała swego czasu ogromne kontrowersje i była przedmiotem licznym sporów specjalistów z różnych dziedzin. Ostatecznie doszło nawet do procesu, kiedy Jean-Michele Cohen (inny dietetyk) na łamach jednego z krajowych dzienników nazwał dietę białkową „niebezpieczną fantazją”. Twierdził on, że jego opinia jest potwierdzona badaniami przeprowadzonymi u 5 tysięcy osób, które stosowały tę dietę – 80% z nich miało powrócić do wagi wyjściowej. Dukan uznał, że to zniesławienie, ale sąd nie przyznał mu racji. Dietę Dukana skrytykowało także Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyków, umieszczając ją na liście pięciu najgroźniejszych metod odchudzania.

Podsumowując – kontrowersji wokół diety Dukana jest tak dużo, że jeżeli rzeczywiście kusi cię ta metoda odchudzania, to bez konsultacji z lekarzem… ani rusz.

ZOBACZ TEŻ: Dieta wolumetryczna - odchudzanie bez liczenia kalorii [na czym polega + przykładowy jadłospis]

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij