[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czy woda po ciecierzycy z puszki jest zdrowa? [Zapytaj WH]

Na to i inne pytania odpowiedzieli nam nasi eksperci.

Woda po ugotowanej ciecierzycy (nazywana aquafabą) to popularny zamiennik białka jaj w diecie wegańskiej. „Zawiera saponiny o właściwościach przeciwbakteryjnych, a nawet antynowotworowych. W wodzie tej są też witaminy, magnez i wapń” – podkreśla Iwona Kibil, dietetyczka, autorka książek o weganizmie. Radzi jednak, aby wystrzegać się wody po ciecierzycy z puszki. Głównym składnikiem tego opakowania jest aluminium (glin), które ma bezpośredni kontakt z żywnością i faktycznie w niewielkiej ilości może do niej przenikać. „Kolejnym kontrowersyjnym składnikiem puszek jest bisfenol A (BPA). Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności powyższe substancje nie stanowią zagrożenia dla zdrowia. Ale w tym przypadku lepiej trzymać się reguły, że ostrożności nigdy nie za wiele” – zaznacza Kibil. I dodaje, że na pewno puszek unikać powinny osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze i choroby nerek, ponieważ aluminum wydalane jest z moczem przez nerki, a także kobiety w ciąży i małe dzieci.

ZOBACZ TEŻ: Masturbuję się, mimo że mam chłopaka. To OK? [Zapytaj WH]

Regularnie trenuję i zastanawiam się, który z popularnych jogurtów – grecki czy islandzki byłby dla mnie najlepszy?

Oryginalny jogurt grecki ma bardzo charaktery- styczną, gęstą, kremową konsystencję. „Zawdzięcza to mleku owczemu, które w porównaniu do krowiego zawiera więcej tłuszczu (8-12%), co niestety podbija jego kaloryczność. Ma też bardziej kwaśny smak. Wyższy stopień ukwaszenia miał go dawniej zabezpieczyć przed rozwojem niekorzystnej mikroflory w klimacie gorącej Grecji. Natomiast jogurt typu islandzkiego, czyli skyr, tworzony jest na bazie podwyższonej zawartości białka nawet do 8% i zawiera mniej tłuszczu, a niekiedy całkiem jest go pozbawiony – wyjaśnia dr Marek Szołtysik, dietetyk z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. – Jeżeli prowadzisz zdrowy styl życia, a do tego uprawiasz sport i chcesz podnieść zawartość białka w diecie to lepszym rozwiązaniem będzie jogurt typu islandzkego, najlepiej bez tłuszczu” - podpowiada Szołtysik. I dodaje: „Oprócz białka jogurty tego typu to również źródło łatwo przyswajalnego wapnia i witaminy B2. Te o podwyższonej zawartości tłuszczu dodatkowo zawierają sprzężone dieny kwasu linolowego, tzw. CLA, które działają przeciwnowotworowo i obniżają poziom złego cholesterolu. Warto je włączyć do swojej diety”.

SPRAWDŹ: Jogurt naturalny - ile jeść, by nie przesadzić?

Czy kosmetyki na bazie konopi to marketingowa ściema, czy rzeczywiście warto je stosować?

Jeśli chodzi o oleje roślinne, to ten konopny jest w bezwzględnej czołówce pod względem właściwości pielęgnacyjnych. „Oprócz kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 zawiera także proteiny, aminokwasy, karoten, witaminy (A,B1,B2,B3,B6,C,DiE), fitosterole, fosfolipidy, minerały (w tym Ca, Mg, S, K, Fe, Zn i P)” – wylicza dr hab. Joanna Cabaj, biotechnolog i chemik z Politechniki Wrocławskiej. Olej CBD, bo taką ma właściwą nazwę, bogaty jest w antyoksydanty. Pełni też funkcję naturalnego filtra słonecznego. „Szybko się wchłania i nie zostawia na skórze tłustego filmu. Doskonale nadaje się do skóry suchej, ale też przetłuszczającej się oraz z oznakami starzenia. Sprawdzi się nie tylko w pielęgnacji skóry twarzy, ale także ciała i włosów” – podkreśla Cabaj. Zaleca się kosmetyki z tym olejem przechowywać w lodówce. Najlepiej, aby miały też ciemną butelkę. Należy również zaznaczyć, że olej konopny tłoczony jest na zimno z nasion konopi siewnych, nie indyjskich, CBD nie wykazuje więc żadnych właściwości psychoaktywnych.

ZOBACZ TEŻ: Marihuana: jakie korzyści dla zdrowia?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij