REKLAMA

Czy wafle ryżowe są zdrowe? [Zapytaj WH]

Przed Tobą kolejna odsłona cyklu „Zapytaj WH". Przyjemnej lektury.

Getty Images

Zacznijmy od tego, że jest to produkt wysoko przetworzony o stosunkowo niskiej wartości odżywczej. „Jeden wafel ryżowy ma zazwyczaj mniej kilokalorii niż kromka chleba. Jest także mniej sycący ze względu na niższą zawartość błonnika. Często jednak okazuje się to pułapką, która w efekcie sprowadza nas do tego, że zjadamy więcej wafli niż powinniśmy. Posiłek będzie miał wtedy wysoki ładunek glikemiczny, a to nie jest dobre np. dla cukrzyków czy osób insulinoopornych” – ostrzega dietetyk Anna Reguła (na swoim Instagramie @niekoniecznie_dietetycznie uczy, jak jeść zdrowo i rozsądnie).

Przewagą wafli ryżowych jest ich łatwa dostępność, długa data przydatności do spożycia, a także towarzyszące spożyciu uczucie chrupania. Wafle ryżowe sprawdzają się więc w podróży, a także w diecie bezglutenowej (ryż pozbawiony jest glutenu). Sprawdzą się też, gdy będziemy na diecie łatwostrawnej lub przy uzupełnianiu węglowodanów na diecie wysokoenergetycznej.

„Kontrowersyjna pozostaje jednak kwestia zanieczyszczenia przetworów ryżowych arsenem, więc tym bardziej wafle ryżowe powinny być spożywane z umiarem” – podkreśla dietetyk Reguła i dodaje, że bardziej istotna niż pojedynczy produkt będzie kompozycja całego posiłku, a więc dodatki, jakie pojawią się na talerzu oprócz samych wafli: duża ilość świeżych warzyw, pasty kanapkowe, awokado, serki do smarowania na bazie chudego nabiału, smarowańce z orzechów. Staraj się, aby nie był to posiłek à la wafle z dżemem – no chyba że zależy Ci na podbiciu węglowodanów.

Suplementy z adaptogenami – jakie najlepiej wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Najwięcej doniesień naukowych dotyczy obecnie witani ospałej (ashwagandy). „Trzeba jednak pamiętać, że wyniki eksperymentów wciąż nie dają jednoznacznej odpowiedzi co do skuteczności jej stosowania w różnych sytuacjach klinicznych. Aktualnie wiadomo, że jej stosowanie może przede wszystkim minimalizować negatywny wpływ stresu na organizm (wspiera układ odpornościowy, ogranicza stężenie kortyzolu i poziom stanu zapalnego), ale także ma poprawiać jakość snu oraz wspierać rozwój formy sportowej” – podkreśla dietetyk sportowy Paweł Szewczyk.

I, co najważniejsze, sięgaj po standaryzowany ekstrakt – najlepiej w formie kapsułek, a nie susz. W tym drugim przypadku nie masz pewności, jakie ilości składnika aktywnego przyjmiesz w jednorazowej porcji, nie masz też pewności co do czystości surowca. „Adaptogeny, jak to rośliny, charakteryzują się wysokim potencjałem pochłaniania zanieczyszczeń środowiskowych, w tym np. metali ciężkich” – zaznacza Szewczyk.

Czy powinnam regularnie robić peeling skóry głowy?

Jeśli chcesz mieć zdrowe i piękne włosy, stosuj regularnie peeling skóry głowy. „Podobnie jak skóra twarzy, skóra głowy również potrzebuje peelingu, aby pozbyć się zanieczyszczeń, usunąć pozostałości po kosmetykach i martwy naskórek. Regularnie stosowany peeling zapewnia redukcję zrogowaciałego naskórka, eliminację grudek łojowych oraz wspomaga dotlenienie skóry głowy. Efektem peelingu jest także zwiększenie mikrokrążenia, które ma wpływ na wzmocnienie cebulek i przyspieszenie wzrostu włosów” – wyjaśnia Anna Mackojć, trycholog z Instytutu Trychologii.

Jak dobrać odpowiedni peeling, aby nie zrobić sobie krzywdy?

„Stosuj go przynajmniej raz w miesiącu i dobieraj do typu skóry głowy i jej dolegliwości. Jeżeli masz tendencję do łupieżu, łojotokowe zapalenie skóry czy łuszczycę, peeling możesz robić nawet raz w tygodniu. Wybierz ten bez mikrogranulek, aby dodatkowo nie podrażniać skóry. Zwróć też uwagę na pH peelingu. Powinno mieścić się w granicach od 3,0 do 5,5 i być lekko kwaśne lub kwaśne. Takie właśnie pH odpowiada za kwasowość naszego płaszcza hydrolipidowego skóry oraz dokładne oczyszczenie zalegających pozostałości środków do stylizacji włosów” – podpowiada trycholog Mackojć.

Prawidłowo wykonywany peeling zaczynamy od aplikacji niewielkiej ilości produktu na suchą skórę głowy. Delikatnie masujemy ruchami okrężnymi przez 10-15 minut. Następnie peeling należy zmyć delikatnym szamponem i letnią wodą. Peelingu nie powinniśmy stosować, jeśli zauważymy na skórze głowy niepokojące zmiany skórne lub rany. Jeśli nie masz pewności, jaki peeling powinnaś dobrać do skóry głowy i jej dolegliwości, skonsultuj się z trychologiem.

ZOBACZ TEŻ: Czy pies może przejść na wegetarianizm? [Zapytaj WH]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA