[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Czy masło jest zdrowe? Poznaj jego właściwości. Ile masła jeść dziennie?

Tuczy, powoduje cellulit, szkodzi sercu, do tego nie ma żadnej wartości... Trudno o większe bzdury. Masło zawiera niezwykle cenne witaminy i kwasy tłuszczowe, dlatego koniecznie warto się z nim przeprosić.

fot. shutterstock.com fot. shutterstock.com

W ostatnich latach zostało słusznie zrehabilitowane. Tłuszcz mleczny, w odróżnieniu od innych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, jest lekkostrawny i dobrze przyswajalny. Nie zalega w żołądku, a przyjęty bezpośrednio przed treningiem szybko zamienia się w energię. Oprócz tego jest źródłem kwasów CLA, które wspomagają odchudzanie.

 

REKLAMA

Za mało: mniej niż 5 g

Masło ma sporo krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które mają niższą kaloryczność. Jednocześnie hamują rozwój szkodliwej mikroflory w jelitach, która w dłuższym okresie czasu może prowadzić do chorób nowotworowych przewodu pokarmowego.

Oprócz tego, masło ma sporo witamin młodości: A i E oraz D i K. Zwłaszcza zimą i wczesną wiosną nie powinnaś rezygnować z tego tłuszczu. Porcją masła częściowo uzupełnisz deficyt witaminy D, która pomaga przyswajać wapń, odpowiadający za gęstość kości.

W sam raz: 15 g

W odróżnieniu od tłuszczów roślinnych masło ma naturalne dieny kwasu linolowego CLA. To zaskakujący paradoks. Bo z jednej strony jest to dość kaloryczny tłuszcz, a z drugiej obecność CLA pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową i przyspiesza spalanie tłuszczu. Dietetyk dr Marek Szołtysik przypomina, że kobieta w okresie prokreacji powinna dziennie dostarczyć 50-60 g tłuszczów. Wszystkich, również tych zawartych w rybach i mięsie.

Dzienna, optymalna porcja masła to około 3 łyżeczek, ale bezwzględnie należy się wystrzegać produktów masłopodobnych, zawierającymi izomery trans. Ma to szczególne znaczenie w ciąży, bo może negatywnie wpływać na rozwój płodu. Wybieraj masło ekstra – ma najwyższą, ponad 80-proc. zawartość tłuszczu zwierzęcego.

Za dużo: ponad 20 g

Samego cholesterolu zawartego w maśle nie musisz się tak bardzo obawiać – cała kostka zawiera go tyle, co 2-3 jajka. Dodatkowo, cholesterol ten jest mniej podatny na procesy utlenienia niż inne tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Powstające w wyniku utlenienia związki przyczyniają się m.in. do szybszego starzenia.

Jeśli jesteś wegetarianką i nie jesz mięsa, możesz pozwolić sobie na dodatkową łyżeczkę masła dziennie. Jeśli jednak nie potrafisz zrezygnować z bekonu, wieprzowiny lub wołowiny, ogranicz masło do 3 łyżeczek.

Zobacz też, czy warto i w jakich ilościach jeść jajka, chleb i ryby.

WH 02/2014

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij