[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czy jedzenie sezonowych warzyw pomaga schudnąć? [ekspert odpowiada]

Truskawki tylko latem? Sprawdzamy, czy żeby schudnąć, wystarczy jeść sezonowo.

sezonowe warzywa

Jeśli myślisz, że jedząc przez okrągły rok jarmuż na zmianę z jagodami goji, zyskasz sylwetkę Lewandowskiej, to możesz się nieźle przejechać. Okazuje się, że nawet najzdrowsze produkty z Instagrama nie nadają się do jedzenia non stop.

Według naukowców, lepiej nimi żonglować, dopasowując menu do sezonu. Wszystko przez badania przeprowadzone na koczowniczych plemionach Tanzanii. Wykazały one, że dieta oparta na produktach sezonowych o 30% poprawia zróżnicowanie mikrobiomu jelit, wpływającego m.in. na przyspieszenie metabolizmu. Inne niezależne badania dowiodły, że szczupli ludzie mają o 70% więcej dobrych bakterii w jelitach niż ich rówieśnicy z nadwagą.

Nasza ekspertka, dietetyczka Hanna Stolińska-Fiedorowicz, twierdzi, że wybieranie rosnących lokalnie sezonowych warzyw i owoców faktycznie może poprawić stan bakterii jelitowych, ponieważ takie produkty nie zawierają tylu pestycydów i konserwantów, co egzotyczne lub sztucznie nawożone rośliny.

A czy faktycznie samo przejście na dietę sezonową pozwala schudnąć? „Aby schudnąć, trzeba mieć ujemny bilans energetyczny, więc sama zmiana produktów na sezonowe absolutnie nie zagwarantuje zrzucenia wagi – zauważa dietetyczka. – Można patrzeć na to jednak tak, że jeżeli skupiamy się na sezonowości, to na pewno automatycznie zjadamy więcej warzyw i owoców”. A te są cenne dla zdrowia i sylwetki niezależnie od pory roku, szczególnie jeśli kupisz je u rolnika i sama zamrozisz na zimę.

SPRAWDŹ: Wegańskie przepisy dla początkujących wegan

Sezonowe składniki

Przez 365 dni zaopatruj kuchnię w plony odpowiednie do aktualnej pory roku. Dla zdrowia.

Zima

Dobre na układ odpornościowy (witamina C):

  • brokuły
  • jarmuż
  • jabłka 

Jesień

Dobre na mózg i mięśnie (żelazo):

  • kaczka
  • dynia
  • śliwki 

Wiosna

Dobre na trawienie (błonnik):

  • jagnięcina 
  • młode ziemniaki 
  • brukselka 

Lato

Dobre na układ krwionośny (witamina K):

  • makrela 
  • cukinia
  • truskawki 

ZOBACZ TEŻ: 4 owoce i warzywa dla pięknej skóry oraz 3 przepisy na warzywne drinki

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij