Co to są plantany i jak je jeść?

Plantany, choć wyglądem przypominają klasyczne banany, w kuchni stosowane są częściej jako zamiennik ziemniaków. Sprawdź, jak smakują i z czym jeść warzywne banany.

Plantany fot. shutterstock.com

Plantany – spis treści

Co to jest plantan? 

Plantany (inaczej platany lub banany warzywne) to owoce tropikalne, które z botanicznego punktu widzenia, pochodzą z tej samej rodziny co banany. Mimo że wyglądają podobnie, różnią się od siebie smakiem, kalorycznością oraz zawartością substancji odżywczych. Dla przykładu: 100 g bananów to około 89 kcal, natomiast 100 g plantanów to 122 kcal. Banany są źródłem potasu, a także witamin: A, C, E, K oraz tych grupy B. Plantany również dostarczają witaminy A, C, B6, ale też o niemal 100mg/100g więcej potasu niż banany.

Plantany dzielimy na:

  • Plantany zielone – niedojrzałe owoce zawierają najwięcej skrobi i smakiem przypominają bardziej ziemniaki niż banany, dlatego używa się ich do przyrządzania wytrawnych potraw (chipsów, placków czy puree). Jeśli chcesz, żeby plantany na dłużej zostały w tej fazie, przechowuj je w lodówce. Niskie temperatury spowolnią proces dojrzewania owocu.
  • Plantany żółte – w dojrzałej formie zawiera mniej skrobi, a tym samym więcej cukrów prostych. Żółte plantany wykorzystuje się jako bazę do gofrów, naleśników czy dodatek do ciast.
  • Plantany brązowo-czarne – ciemny kolor skórki plantanów nie oznacza, że są zepsute, a dojrzałe i słodkie. Plantany w tej fazie nadają się najlepiej do deserów.

Plantany są szczególnie popularne w krajach Ameryki Środkowej i Południowej, a także w Indiach oraz niektórych krajach afrykańskich. W Polsce coraz częściej pojawiają się już nie tylko w sklepach internetowych, ale także w marketach stacjonarnych, a także niektórych warzywniakach. Kilogram plantanów to koszt około 15 zł.

Jak jeść plantany? 

W przeciwieństwie do bananów, które spożywamy na co dzień, plantany zwykle poddawane są obróbce cieplnej przed spożyciem. Można je gotować, piec, a także grillować i smażyć. Bardzo często przyrządza się właśnie smażone chipsy z plantanów, ale smażenie na głębokim tłuszczu nie należy do naszych ulubionych form przygotowywania potraw, dlatego podrzucamy prosty przepis na pieczone chipsy z plantanów.

Wystarczy, że obierzesz warzywne banany ze skórki, pokroisz je na cienkie plasterki, rozłożysz na papierze do pieczenia (możesz delikatnie natłuścić papier oliwą lub olejem kokosowym, aby cienkie chipsy nie przywierały do papieru) i posypiesz odrobiną soli. Chipsy piecz w 180 stopniach Celsjusza przez około 15 minut, a następnie obróć je na drugą stronę. Piecz do momentu, aż będą chrupiące i przyrumienione.

Plantany – opinia dietetyka 

„Pochodzenie, wartości odżywcze i zastosowanie plantanów jest nieco zbliżone do bananów. Różni je jednak skład węglowodanów – zawierają znacznie mniej węglowodanów prostych i dwucukrów, a główny magazyn energetyczny stanowi w nich skrobia, przez co są bardziej »tępe« i mączyste w smaku, w związku z czym często używa się ich do dań wytrawnych. Jest to jeszcze nieco egzotyczny dodatek, którego warto spróbować. Jest wartościowy, smaczny, ale wymaga uwagi przy wyborze i obróbce, a także dosyć sporych nakładów finansowych” – mówi dr n. med. Paweł Szewczyk.

ZOBACZ TEŻ: Banany - właściwości zależą od dojrzałości 

Zobacz również:
REKLAMA