[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Chleb: jeść czy nie? Ile chleba jeść dziennie?

Oskarżasz go o nadwagę i wolny metabolizm. I eliminujesz ze swojej diety. Zupełnie niepotrzebnie – chleb da Ci mnóstwo zdrowej energii, pod warunkiem że wiesz, jaki i ile go jeść.

chleb fot. shutterstock.com

Zdrowie pieczywo – jedz do 3 kromek dziennie, ale bądź czujna  

Nawet w czasie odchudzającej diety nie powinnaś całkowicie rezygnować z węglowodanów. „Mówi się, że tłuszcz spala się w ogniu węglowodanów. Innymi słowy, potrzebuje energii, by pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej" – wyjaśnia dietetyk dr Marek Szołtysik. Chleb jest podstawowym dostawcą węglowodanów złożonych, a te – w przeciwieństwie do prostych – wolno uwalniają energię, dzięki czemu unikasz napadów głodu.

Ale jedynie pod warunkiem, że jesz pieczywo pełnoziarniste, czyli razowe. Z jednokrotnego (raz!) przemiału. Najlepiej jeść chleb do południa. Zdążysz go spalić. I kontrolować w tym dniu pozostałą ilość węglowodanów.

 

Do 6 kromek dziennie – tycie Cię nie ominie

6 kromek chleba dziennie to zbyt duży zastrzyk energii. Zwłaszcza, że węglowodany dostarczasz zwykle również z innymi produktami, jak płatki owsiane, muesli, ryż czy makaron. Przyjmując, że 1 kromka chleba ma około 80 kcal, 3 kromki (przecież z czymś!) to wartość energetyczna 1 posiłku. Zjadając więcej chleba, musisz się liczyć z tym, że zaczniesz przybierać na wadze.

Jeśli nie możesz się oprzeć, jedz ciemne pieczywo. Ma żelazo, magnez, cynk, ale głównie dużo błonnika, który z jednej strony wiąże w organizmie wodę i pozwala długo nie odczuwać głodu, a z drugiej pobudza jelita do pracy, dzięki czemu unikasz zaparć.

To nie oznacza, że białe pieczywo powinnaś wyeliminować. Istotą jedzenia jest przecież ogromna przyjemność, z której nie możesz rezygnować. Jeśli zdecydujesz się na biały chleb, ogranicz w tym dniu ilość kromek do dwóch, przy czym ta druga musi już być z razowego pieczywa.

Ponad 6 kromek dziennie – recepta na zakwaszenie organizmu

Niestety, zbyt duża ilość pierwiastków kwasotwórczych, zwłaszcza w białym chlebie, może zakwaszać organizm. Piekarze w czasie wypieku mogą stosować np. wybielacz: dwutlenek chloru, aby środek chleba był jeszcze bielszy. Zakwaszony organizm (kwasica) skutkuje bezsennością, migrenowymi bólami głowy i mdłościami.

„Biały chleb sprawdza się lepiej od razowca w sytuacjach fizycznego wyczerpania organizmu, anoreksji czy przy biegunkach. Dłużej utrzymuje masę pokarmową i wchłania składniki odżywcze" – wyjaśnia dr Szołtysik.

Zobacz też: Ile jajek można jeść?

WH 02/2013

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij