Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Chipsy z warzyw [batat, burak, jarmuż]

Dlaczego lepiej je zrobić samej w domu, niż kupować? Bo domowe  chipsy z warzyw są zdrowsze i smaczniejsze od tych ziemniaczanych, bo masz kontrolę nad użytymi składnikami i bo sama zdecydujesz, jak je doprawisz. A poza tym ładniej wyglądają na talerzu.

chipsy z batatów, jarmużu i buraków Chipsy z batatów, jarmużu i buraków.

W domowych, warzywnych chipsach nie znajdziesz utwardzonego oleju palmowego, którego związek z nowotworami, chorobami serca i obniżaniem odporności został udowodniony, a ziemniaczane chipsy właśnie na nim są robione. Nie znajdziesz też glutaminianu sodu, nagminnie dodawanego polepszacza smaku i nie będzie też akrylamidu - wyjątkowo szkodliwej substancji powstającej podczas długotrwałej obróbki termicznej skrobi ziemniaczanej. WHO raportuje, że najwięcej akrylamidu dostarczają nam właśnie chipsy z ziemniaków i frytki.

Zakupy

1. Bataty

Czyli słodkie ziemniaki nadal stosunkowo rzadko przez nas wykorzystywane. A szkoda, bo dietetycy, naukowcy i smakosze pieją nad nimi z zachwytu. Zawierają karoteny i karotenoidy chroniące nasze oczy, mają niski indeks glikemiczny, całą kopalnię cennych minerałów i silne działanie antynowotworowe. Do tego witaminy z grupy B - zwłaszcza B6- , witaminę C, A i E.

ZOBACZ TEŻ: 10 pomysłów na bataty

2. Jarmuż

Ulubione zielone warzywo hipsterów całego świata, ale tym razem modny wybór oznacza mądry wybór. Jarmuż jest wielkim dostawcą sulforafanu - przeciwutleniacza, który ma silne działanie przeciwrakowe (podobnie zresztą, jak inne warzywa kapustne). Działanie przeciwrakowe ma także witamina K, której w jarmużu pełno.

ZOBACZ TEŻ: Sałatka z jarmużem wg Marty Dymek (jadlonomia.pl)

3. Buraki

Doceniany od wieków przez ludową medycynę i najwyższa już pora docenić go we własnej kuchni. Burak wzmacnia układ krwionośny, obniża ciśnienie, dotlenia mózg, podnosi odporność i wytrzymałość podczas treningu oraz działa antywirusowo i przeciwrakowo.

ZOBACZ TEŻ: 3 przepisy na buraki

chipsy z buraków batatów fot. shutterstock.com

Przygotowanie

Pokrój bataty i buraki na cienkie plasterki - najlepiej użyj mandoliny do warzyw- a liście jarmużu poszarp na mniejsze kawałki. Osusz warzywa papierowym ręcznikiem - będziesz miała gwarancję, że wyjdą chrupkie. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C i skrop pokrojone warzywa oliwą.

chipsy jamużowe fot. shutterstock.com

Doprawianie

Wyłóż blachę papierem do pieczenia i rozłóż na nim chipsy. Posyp solą morską i sama zdecyduj, czym jeszcze. My polecamy pieprz kajeński, kumin i starty parmezan, ale np. starta skórka z cytryny też pasuje. Zresztą, Twoje chipsy, Twój wybór - nie bój się eksperymentów.

chipsy z buraków batatów fot. shutterstock.com

Pieczenie

Wstaw do piekarnika i piecz 10-15 minut, a w połowie pieczenia, obróć chipsy na drugą stronę. Po tym czasie spróbuj i zdecyduj, czy są już tak chrupkie, jak lubisz. Jeżeli wolisz bardziej chrupkie, dodaj kilka minut pieczenia i kontroluj sytuację.

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij