Chipsy z warzyw [batat, burak, jarmuż]

Dlaczego lepiej je zrobić samej w domu, niż kupować? Bo domowe  chipsy z warzyw są zdrowsze i smaczniejsze od tych ziemniaczanych, bo masz kontrolę nad użytymi składnikami i bo sama zdecydujesz, jak je doprawisz. A poza tym ładniej wyglądają na talerzu.

chipsy z batatów, jarmużu i buraków
Chipsy z batatów, jarmużu i buraków.

W domowych, warzywnych chipsach nie znajdziesz utwardzonego oleju palmowego, którego związek z nowotworami, chorobami serca i obniżaniem odporności został udowodniony, a ziemniaczane chipsy właśnie na nim są robione. Nie znajdziesz też glutaminianu sodu, nagminnie dodawanego polepszacza smaku i nie będzie też akrylamidu - wyjątkowo szkodliwej substancji powstającej podczas długotrwałej obróbki termicznej skrobi ziemniaczanej. WHO raportuje, że najwięcej akrylamidu dostarczają nam właśnie chipsy z ziemniaków i frytki.

REKLAMA

Zakupy

1. Bataty

Czyli słodkie ziemniaki nadal stosunkowo rzadko przez nas wykorzystywane. A szkoda, bo dietetycy, naukowcy i smakosze pieją nad nimi z zachwytu. Zawierają karoteny i karotenoidy chroniące nasze oczy, mają niski indeks glikemiczny, całą kopalnię cennych minerałów i silne działanie antynowotworowe. Do tego witaminy z grupy B - zwłaszcza B6- , witaminę C, A i E.

ZOBACZ TEŻ: 10 pomysłów na bataty

2. Jarmuż

Ulubione zielone warzywo hipsterów całego świata, ale tym razem modny wybór oznacza mądry wybór. Jarmuż jest wielkim dostawcą sulforafanu - przeciwutleniacza, który ma silne działanie przeciwrakowe (podobnie zresztą, jak inne warzywa kapustne). Działanie przeciwrakowe ma także witamina K, której w jarmużu pełno.

ZOBACZ TEŻ: Sałatka z jarmużem wg Marty Dymek (jadlonomia.pl)

3. Buraki

Doceniany od wieków przez ludową medycynę i najwyższa już pora docenić go we własnej kuchni. Burak wzmacnia układ krwionośny, obniża ciśnienie, dotlenia mózg, podnosi odporność i wytrzymałość podczas treningu oraz działa antywirusowo i przeciwrakowo.

ZOBACZ TEŻ: 3 przepisy na buraki

REKLAMA

REKLAMA

chipsy z buraków batatów fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Przygotowanie

Pokrój bataty i buraki na cienkie plasterki - najlepiej użyj mandoliny do warzyw- a liście jarmużu poszarp na mniejsze kawałki. Osusz warzywa papierowym ręcznikiem - będziesz miała gwarancję, że wyjdą chrupkie. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C i skrop pokrojone warzywa oliwą.

REKLAMA

chipsy jamużowe fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Doprawianie

Wyłóż blachę papierem do pieczenia i rozłóż na nim chipsy. Posyp solą morską i sama zdecyduj, czym jeszcze. My polecamy pieprz kajeński, kumin i starty parmezan, ale np. starta skórka z cytryny też pasuje. Zresztą, Twoje chipsy, Twój wybór - nie bój się eksperymentów.

REKLAMA

REKLAMA

chipsy z buraków batatów fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Pieczenie

Wstaw do piekarnika i piecz 10-15 minut, a w połowie pieczenia, obróć chipsy na drugą stronę. Po tym czasie spróbuj i zdecyduj, czy są już tak chrupkie, jak lubisz. Jeżeli wolisz bardziej chrupkie, dodaj kilka minut pieczenia i kontroluj sytuację.

Zobacz również:
Kitesurfing w Polsce z roku na rok staje się coraz popularniejszy. Jeszcze 16 lat temu uprawiała go garstka zapaleńców, dziś widok kite'a nad falami Bałtyku nie budzi już zdziwienia. Przez ten czas ewaluował nie tylko sprzęt, ale i technika pływania, rozgrywane podczas zawodów konkurencje i ilość zapaleńców na wodzie. Kitesurfing ma już tak wielu fanów na świecie, że znalazł się w programie Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA