[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Chcesz schudnąć? Nie jedz białego ryżu.

Nasz organizm reaguje na zjedzenie ryżu jak na pączka. Wszystko przez wysoki indeks glikemiczny.

fot. shutterstock

Biały ryż w 90% składa się z łatwo przyswajalnych węglowodanów. Nie zawiera błonnika, więc jest szybko trawiony. Poleca się go biegaczom, bo natychmiast dostarcza energii i nie powoduje wzdęć. Nie jest bardzo kaloryczny (130 kcal na 100 g), ale ma wysoki indeks glikemiczny, na dodatek tym wyższy, im bardziej rozgotowany.

Po zjedzeniu produktu z wysokim IG rośnie stężenie glukozy we krwi. Organizm chce go obniżyć, wydzielając insulinę. Im częstsze takie skoki, tym organizm bardziej się na nie uodparnia, co jest prostą drogą do insulinoodporności, a w konsekwencji cukrzycy. Skoki glukozy powodują również częste napady głodu, dlatego osoby na diecie powinny unikać produktów z wysokim IG.

Ryżowa alternatywa

Lepszy od białego jest ryż jaśminowy (pochodzący z Tajlandii) lub basmati (pochodzi z Indii), bo mają niższe IG. Ale również są pozbawione łusek, więc wartości odżywcze mają niewielkie, zbliżone do białego. Oczko wyżej w rankingu zdrowotnych walorów ryżu ma ryż paraboiled – jest poddawany specjalnej obróbce parą pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu składniki odżywcze z łuski przechodzą w głąb ziarna. To wersja pośrednia między ryżem białym a brązowym.

Z ryżu brązowego usunięto tylko plewy – pozostało całe ziarno wraz z otrębami, które są bogate w błonnik, żelazo, mangan, magnez, cynk i witaminy z grupy B. Zatem jego walory zdrowotne są nieporównywalne z ryżem białym. Ma prawie tyle samo kalorii co biały, ale dzięki zawartości błonnika brązowy ryż jest trawiony wolniej i dłużej pozostawia wrażenie sytości.

REKLAMA

Ryż czarny i czerwony dodatkowo zawierają antocyjany, te same, które znajdziemy w czerwonych owocach, czy bakłażanach. Mają silne działanie antyoksydacyjne – przeciwdziałają chorobom nowotworowym, stanom zapalnym i starzeniu. Jedna łyżeczka czarnego ryżu zawiera ich więcej niż łyżka borówek amerykańskich. Jednak ten ryż gotuje się długo, trawi się go wolno i nie poleca się go osobom z wrażliwym jelitem czy problemami żołądkowymi.

Na koniec ryż dziki, który tak naprawdę ryżem nie jest, tylko ziarnem trawy. Ma dwa razy więcej białka niż ryż prawdziwy i trzydzieści razy więcej antyoksydantów niż ryż biały. Jest kopalnią żelaza, manganu, potasu, kwasu foliowego i witaminy C. Idealny dla wszystkich, którzy budują mięśnie i chcą zachować szczupłą sylwetkę.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij