[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Awokado: jak jeść i jak przechowywać

Awokado to superowoc pełen niezbędnych dla zdrowej diety kwasów tłuszczowych, witamin oraz minerałów. Poza tym, odpowiednio podany, smakuje wyśmienicie. Zobacz, jak wybierać awokado w sklepie, jak je przechowywać i jak przyrządzać.

awokado fot. shutterstock.com

Sześć dni zajęło Panu Bogu stworzenie świata i chyba przez ten pośpiech pestka w awokado wyszła Mu nieco za duża. Poza tą drobną niedoróbką, nie zgłaszamy pretensji. Awokado to owoc, który musisz włączyć do swojego jadłospisu.

Właściwości zdrowotne awokado

Awokado jest rewelacyjnie smaczne, kosmicznie odżywcze i nawet przedszkolak zdoła je przygotować do podania. Zawiera mało cukrów, za to aż 30% tłuszczów – ale tych najlepszych (Omega-9, Omega-3 i Omega-6), wpływających rewelacyjnie na serce, układ odpornościowy i naczynia krwionośne. Trawi się doskonale i, zdaniem wielu dietetyków, zbawiennie działa na żołądek (sprawdź też właściwości oleju z awokado i innych olejów roślinnych).

Ma też dużo wapnia, żelaza, fosforu i witaminy C. Dlatego już jeden owoc daje energetycznego kopa i mięśniom, i mózgowi. Jeśli masz kłopoty z cerą lub włosami, awokado Ci pomoże.

Nasz sposób podawania awokado musi w jego ojczyznach – Dominikanie, Brazylii i Kolumbii – budzić niemałe zdziwienie. Europejscy kucharze robią wszystko, aby zaostrzyć jego łagodny smak i podają je zazwyczaj jako przystawkę przed głównym daniem, a tam dodaje się cukru, śmietany, lodów i serwuje jako deser. W obu wariantach smakuje doskonale.

Jak wybierać awokado

Pośród dziesiątek istniejących odmian awokado, w polskich sklepach królują Fuerte, Zutano i Bacon – owalne, średniej wielkości owoce o zielonej, błyszczącej skórce. Nie ona jednak jest wskazówką, czy owoc wystarczająco dojrzał, choć powinniśmy unikać owoców z przebarwieniami i ciemnymi plamami.

To, czego szukamy, to owoc, którego miąższ lekko się ugina pod naciskiem kciuka, ale pozostaje sprężysty, i który waży więcej niż można by wnioskować z jego rozmiarów. Awokado zbyt miękkie jest przejrzałe i nie smakuje jak powinno.

ZOBACZ TEŻ: Ile kcal ma jedno awokado?

REKLAMA

REKLAMA

awokado fot. shutterstock.com

Jak przechowywać awokado

Dojrzały, gotowy do jedzenia owoc może spokojnie zaczekać dwa, trzy dni w lodówce. Także napoczęte awokado zniesie bez szkody jeden-dwa dni (też w lodówce), pod warunkiem że na odsłonięte części wylejesz sok z cytryny, który zapobiegnie czernierniu miąższu, i owiniesz je folią spożywczą.

Jeżeli kupiłaś awokado zbyt twarde, możesz przyspieszyć dojrzewanie, wkładając je do papierowej torby i trzymając w temperaturze pokojowej około dwóch dni.

Gdybyś natomiast uzależniła się od smaku awokado i postanowiła zrobić zapasy, puré wymieszane pół na pół z sokiem z cytryny możesz trzymać w zamrażalniku nawet 12 miesięcy.

REKLAMA

awokado fot. shutterstock.com

Jak podawać awokado

Najczęściej jadamy je surowe, bo awokado źle znosi gotowanie. Gdybyś jednak zamierzała eksperymentować, dorzucaj je pod sam koniec i nie dopuszczaj do wrzenia potrawy. Jednak nie bądź zdziwiona, jeśli po tych torturach owoc nieco straci na jakości, a więc i na smaku.

Najczęściej kroimy awokado na połówki, nacinając je z dłuższego boku, i wyjmujemy pestkę, tak aby nie uszkodzić miąższu. Jeżeli pestka mocno się trzyma, weź w obie dłonie owoc i delikatnie przekręć połówki w przeciwne kierunki (męczyłaś się kiedyś z kostką Rubika – to właśnie ten ruch).

Powstałe wgłębienie możemy wypełnić najprościej – sokiem z cytryny zmieszanym z solą i pieprzem – i przystawka gotowa.

Jak jeść awokado

Owoc awokado można jeść na wiele sposobów. Idealnie sprawdzi się on jako:

  • Smarowidło do kanapek (rozgnieć miąższ widelcem, dopraw solą i pieprzem według uznania, a następnie rozprowadź powstałą masę po kromce chleba/bułce)
  • Składnik sałatki (Pokrój w kostkę awokado, zieloną paprykę, 4 pomidory i pół czerwonej cebuli. Dodaj do tego drobno pokrojoną papryczkę chili i 2 łyżki świeżej kolendry. Całość przypraw solą i świeżo zmielonym pieprzem. Voilà!)
  • baza dla farszu (przekrój awokado na pół, wyjmij pestkę i skrop połówki sokiem z cytryny. Starając się nie uszkodzić skórki, wyciągnij łyżeczką miąższ, a następnie zmieszaj go puszką tuńczyka, ćwiartką cebuli, jajkiem na twardo i pokrojoną w kostkę łodygę selera naciowego. Powstały farsz wsadź z powrotem do pustych skórek.)

Powyższe propozycje to tylko wierzchołek góry lodowej tego, co można zrobić z tym super-zdrowym owocem. Więcej przepisów na pyszne i zdrowe dania z awokado znajdziesz TUTAJ.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij