[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

5 ziół i przypraw, dzięki którym będziesz mieć więcej energii

Jeśli buzująca energią wiosna i zastrzyk promieni słonecznych to wciąż zbyt mało, by wybudzić Cię z zimowego snu, sięgnij po te zioła

Adaptogeny to ekstrakty z ziół, które na różne sposoby wspierają nasz umysł. Jedne wzmacniają odporność na stres, drugie mogą podnosić zdolność koncentracji, a jeszcze inne zmniejszać ryzyko zachorowania na depresję (i nie, to nie są typowe marketingowe obietnice producentów suplementów, tylko fakty potwierdzone w badaniach naukowych). Poznaj najskuteczniejszych przedstawicieli tego gatunku oraz ich supermoce, a potem zdecyduj, który pomoże w Twoim przypadku.

Żeń-szeń

Na lepszą pamięć To chyba najbardziej znany z adaptogenów (pod tą nazwą kryje się aż 13 gatunków), który zawiera wiele różnych substancji. Do najlepiej przebadanych należą ginsenozydy (najwięcej znajdziesz ich w żeń-szeniu koreańskim). Wspomogą Cię one w czasie szczególnego obciążenia obowiązkami. Wykazano bowiem, że osoby zmęczone i obarczone wieloma zadaniami mogą poprawić dzięki żeń-szeniowi samopoczucie i pamięć (dawka używana w badaniu to 400 mg dziennie).

ZOBACZ TEŻ: Marihuana: jakie korzyści dla zdrowia?

Ashwagandha

Na redukcję stresu Znana jest też jako żeń-szeń indyjski lub witania ospała. Wyciąg z tej rośliny stosowany jest w medycynie ajurwedyjskiej od tysiącleci. Badania pokazują, że może obniżać poziom kortyzolu i pomagać walczyć ze stresem, a także do pewnego stopnia podnosić wydolność fi zyczną. Zalecana dzienna dawka to 300-500 mg.

Różeniec górski

Na mniejsze zmęczenie To zioło (łacińska nazwa Rhodiola Rosea) pomoże Ci zwalczyć skutki przewlekłego poczucia zmęczenia, jakie często wiąże się ze stresem. Może też zwiększać odporność na stany depresyjne. W badaniach, w których zaobserwowano te efekty, stosowano dawki w granicach 288-680 mg. Podobnie jak w przypadku ashwagandhy, różeniec może mieć też niewielki wpływ na formę, ale tylko w przypadku słabo wytrenowanych osób (daje go dawka 200 mg na 1 h przed treningiem).

Imbir

Na lepsze trawienie W niektórych badaniach również wspomaga działanie układu nerwowego, ale dowody są znacznie słabsze niż w przypadku pozostałych ekstraktów. Najlepiej potwierdzony jest jego wpływ na poprawę trawienia i zwalczanie nudności (np. tych w trakcie ciąży albo lokomocyjnych). Ulgę przynoszą dawki w przedziale 1-3 g.

Gotu kola

Na święty spokój Wyciąg z tej rośliny (Centella Asiatica) jest używany w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej, a jego właściwości potwierdzają bardziej konwencjonalne badania. Może wpływać na rozrost neuronów, dzięki czemu ma łagodzić stany lękowe, przynosić spokój i poprawiać nastrój (efekty przynosi po kilku tygodniach stosowania). Potrzebną do tego dzienną dawkę szacuje się na 32-48 mg na 1 kg masy ciała.

ZOBACZ TEŻ: 25 najlepszych witamin i suplementów diety

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij