REKLAMA

Ogólne zasady zdrowego odżywiania, które pozwolą Ci żyć lepiej

Na temat odchudzania napisano już prawdopodobnie tyle znaków, że gdyby zamienić każdy z nich na złotówkę, to śmiało można by zorganizować wybory korespondencyjne. My postaramy się zrobić to tanio i skutecznie. Oto skompresowany poradnik zdrowego odżywiania i równie zdrowego stylu życia.

zdrowa dieta

1. Zdrowe odżywianie to styl życia

Od ostatnich dwóch słów wstępu warto rozpocząć całe rozważania. Słowo “dieta” kojarzy się nieciekawie - mimo naszych starań nadal często myli się ją z głodówką lub z (o zgrozo!) z jedzeniem niesmacznym lub jałowym. Jeśli szczęśliwym trafem wejdziesz w posiadanie odpowiedniego jadłospisu i odpowiedniej ilości motywacji, bez większych problemów stworzysz w zaciszu własnej kuchni dania smaczne i wpisujące się w - nazwijmy to roboczo - standardy zdrowego odżywiania.

Dieta powinna się opierać na produktach niskoprzetworzonych i dobrej jakości. Nie chodzi o zielone znaczki BIO lub EKO na każdym opakowaniu. Chodzi o zastosowanie podstawowej zasady świadomego kupującego w spożywczaku, która brzmi: krótki skład to dobry skład.

Czytanie etykiet produktów to nie wymysł, ale rozsądek i możliwość zaoszczędzenia potężnej ilości pieniędzy. Przykład? W jogurcie naturalnym szukamy mleka (lub mleka pasteryzowanego) i żywych kultur bakterii. Czego tam nie chcemy? Mleka w proszku, cukru i innych gadżetów, które podbijają kaloryczność lub podkręcają smak. Bo smak świetnie podkręcimy sobie sami, chociażby owocami lub granolą. Tu nasuwa się kolejny wniosek - zdrowe odżywianie to tylko zmiana nawyków, nie rezygnacja ze smaku i przyjemności z jedzenia.

2. Kalorie to nie wszystko

Na pewnym etapie żywieniowej wędrówki (zwłaszcza jeśli jej celem jest zrzucenie kilku kilogramów tłuszczu lub wsparcie treningu odpowiednim paliwem dla organizmu) większość z nas dotrze do punktu, gdzie jedyne czym będziemy chcieli się przejmować będzie kaloryczność potraw. 

Koncepcja wedle której musimy pilnować jedynie tego, aby nie przekraczać swojego dziennego zapotrzebowania na energię (kalorie) jest słuszna, nie będziemy się dziś kłócić z czymś tak jasnym jak bilans energetyczny. Powiemy więcej: można schudnąć jedząc wyłącznie pizzę, ponieważ jeśli dzienna podaż kalorii nie przekroczy naszego zapotrzebowania, nie ma mowy o nadwyżce i nie ma mowy o dodatkowej masie ciała.

Jakkolwiek kusząco by to nie brzmiało, warto pamiętać, że jedzenie to także gwarancja sytości. Jedzenie to także makroskładniki i mikroelementy. Jedzenie to różnorodność i wspaniała możliwość, aby żonglować ulubionymi produktami tworząc kulinarne cudeńka.

W WH gorąco zachęcamy, aby podstawę diety stanowiły zbilansowane posiłki oparte o pełnowartościowe produkty. Takie, które Ci służą i smakują. Po prostu.

3. Skrajności nie są dobre. Frytki i szybkie treningi wręcz przeciwnie

Trzecia zasada zdecydowanie nie jest kierowana do sportowych ascetów. Jest kierowana do wszystkich, którzy chcą, aby zdrowy styl życia nie był… zbyt zdrowy. Pora powiedzieć to głośno: codzienne odrywanie kartek z kalendarza, aby w końcu ujrzeć tą z napisem “cheat day” nie jest zdrowe. Ważenie płatków owsianych i odrzucanie łyżeczki, aby 30 gramów nie okazało się 35 gramami nie jest zdrowe.

Zdrowe odżywianie ma służyć naszemu ciału. Nie zapominajmy o głowie, która w dzisiejszych czasach ma już naprawdę wystarczająco zmartwień. Frytki nie są grzechem, ale zdecydowanie najlepszą formą podawania ziemniaka, który jest absolutnie cudownym warzywem. Poza tym, przecież nie trzeba ich topić w oleju - mamy piekarniki, a nawet... smażenie powietrzem. Dokładnie tak, istnieją sprytne urządzenia (jak na przykład Philips Ovi Smart), dzięki którym przygotowanie ulubionych - lecz nie do końca zdrowych posiłków - jest możliwe bez użycia garnka z potężną ilością rzepakowego. Że niby nie da się uzyskać efektu chrupiącej skórki i delikatnego środka bez wsparcia tłuszczu? Airfryer smażący gorącym powietrzem przyjmuje to wyzwanie i radzi z nim sobie fe-no-me-nal-nie.

Jeśli chodzi o trening, wszyscy posiadamy doskonały sprzęt, który pozwala właściwie każdego dnia zrobić najlepszy trening w życiu. I nie musimy za niego płacić ani złotówki. Ten sprzęt to nasze ciało, dla którego każdy kolejny krok i każdy kolejny przysiad oznaczają lepsze samopoczucie, lepszą sylwetkę i - owszem - więcej kalorii do zjedzenia bez obaw o formę. To jak, uczciwe 20 minut interwałów w zamian za domowego burgera?