REKLAMA

Gotowanie w domu - zostań szefową własnej kuchni [poradnik dla początkujących]

Z naszym kulinarnym poradnikiem pierwsze kroki w kuchni będą bułką z masłem. Zamiast uczyć się chodzić, będziesz mogła od razu zacząć biegać.

Philips OVI

Do kuchni Ci nie po drodze? To wcale nie znaczy, że nie możesz zostać kulinarną mistrzynią. Wystarczy trochę podstawowej wiedzy, kilka niezbędnych narzędzi i sprytnych patentów. Zaoszczędzisz tym sposobem nie tylko pieniądze, ale i nadprogramowe kalorie. Pizza na wynos może i jest pyszna, ale na pewno nie zasługuje na miano zbilansowanego posiłku. Domowa kuchnia dostarczy Ci wszystkich potrzebnych makroskładników, nasyci na długo i nie przysporzy dodatkowych kilogramów. 

Niezbędnie narzędzia

Bez tych przyrządów nawet nie ma co zaczynać. W pierwszej kolejności uzupełnij wyposażenie kuchennych szafek, to już połowa sukcesu. 

1. Dobra patelnia

A najlepiej dwie - mniejsza i większa. Powinna mieć powłokę teflonową, która sprawi, że smażone produkty nie będą do niej przywierać. Większa patelnia powinna mieć grube dno. Grube dno będzie się dłużej nagrzewać i dłużej oddawać ciepło potrawie. Mniejsza może mieć cienkie dno - na niej przygotujesz dania, które wymagają krótszej obróbki cieplnej, np. jajecznicę, różnego rodzaju placuszki, czy naleśniki.

2. Garnki

W kilku rozmiarach, najlepiej o metalowych rączkach. Takie będziesz mogła wstawić do piekarnika. Nie ma tu większej filozofii - wybierz najlepsze, na jakie możesz sobie pozwolić. Jest to inwestycja, więc nie warto na nich oszczędzać.

3. Noże

Możesz postawić na cały komplet noży lub wybrać 2-3 pojedyncze, ale lepszej jakości. Jeśli zdecydujesz się na opcję nr 2, kup duży i szeroki nóż, którym pokroisz np. chleb, średniej wielkości i szerokości nóż np. do krojenia mięsa oraz mały nożyk do warzyw. Najlepszym wyborem będą kute noże ze stali nierdzewnej - to solidne narzędzia na lata. Przydatnym, ale nie koniecznym gadżetem jest obieraczka do warzyw. 

4.  Mikser lub robot kuchenny

Ubijesz nim białka, wyrobisz ciasto, zmiksujesz masę na placki. Absolutnie niezbędny sprzęt. Jeśli brakuje Ci miejsca lub funduszy, możesz kupić najprostszy mikser ręczny z wymiennymi końcówkami (w niektórych modelach oprócz końcówek do ubijania są również takie do wyrabiania ciasta drożdżowego). Posiada mniej funkcji, ale poradzi sobie z podstawowymi wyzwaniami, jak ubijanie bitej śmietany lub białek jaj. Klasyczny robot planetarny jest wygodniejszy, choćby ze względu na to, że nie musisz pilnować go podczas pracy. Możesz w międzyczasie sprzątnąć blat lub wykonać kolejne kroki z przepisu. 

5. Air fryer

Niektórzy mogą uznać, że nie jest to sprzęt pierwszej potrzeby, ale my będziemy bronić swojego zdania jak niepodległości. Nie istnieje chyba urządzenie, które byłoby bardziej pomocne w błyskawicznym przygotowywaniu zdrowych posiłków, niż air fryer. Można "usmażyć" w niej śniadaniową frittatę, łososia z ziemniakami i słodkie muffiny. Wystarczy wstawić produkty do kosza, włączyć maszynę i robota robi się sama. Wybierając optymalny model zwróć uwagę na to, by miał wysoką moc oraz spory pojemnik, w którym przygotowuje się potrawę. Urządzeniem, które spełnia te warunki i zdecydowanie warte jest uwagi to Philips Ovi Smart XXL. Wyposażono je również w system odprowadzania nadmiaru tłuszczu, więc nawet tłusty kawałek mięsa lub ryby wyjdzie z niego chudszy. 

Co więcej, OVI Smart jest też doskonałym przewodnikiem w kuchni dla mniej doświadczonych kucharek. Jeszcze nigdy nie piekłaś ryby i nie wiesz, jak dobrać temperaturę i czas? Z OVI Smart to żaden problem - dzięki technologii Smart Sensing samo dobierze odpowiednie parametry. Wystarczy wcisnąć przycisk z ikonką ryby. Warzywa? Mrożonki? Kurczak? Ty wybierasz program, a OVI robi za Ciebie resztę. 

OVI Smart to również doskonałe rozwiązania dla mam, które wciąż czekają z obiadem na kuchence aż Janek wróci z karate, a Agatka z basenu. OVI potrafi utrzymywać idealną temperaturę nawet 30 minut po zakończeniu pieczenia/smażenia, a nawet podgrzać danie do właściwej, jeśli któreś z dzieci (albo to, do którego one mówią "tato") wyjątkowo się spóźni. 

6. Chochelka, trzepaczka, łopatka, szczypce i łyżka kuchenna

Podstawowy zestaw do mieszania i nakładania. Chochelką nalejesz sos lub zupę, trzepaczką wymieszasz składniki bez konieczności odpalania miksera, łopatką przewrócisz placuszki i zdejmiesz je z patelni, szczypcami przewrócisz kotleta na drugą stronę, a łyżką zamieszasz w garnku. 

7. Waga kuchenna

Nie jest koniecznością, ale zdecydowanie ułatwia odmierzanie składników. W przepisach często pojawia się dokładna gramatura poszczególnych produktów, a ich nieprecyzyjne odmierzenie może sporo namieszać. Na wadze, oprócz gramów, możesz odmierzyć również mililitry (jeśli nie jesteś pewna, czy Twoja szklanka mieści dokładnie 250 ml płynu). Podstawowe wagi to wydatek rzędu ok. 30-40 zł. Polecamy, ale nie namawiamy.

8. Wałek i tarka

To również narzędzia z rodzaju tych podstawowych. Wybierając tarkę zwróć uwagę na to, by miała różne wielkości dziurek. Najlepszym wyborem będzie taka, na której będziesz mogła zetrzeć produkt: na grubych oraz małych oczkach, na plastry i na papkę. A wałek jaki jest, każdy widzi. I taki właśnie wystarczy.

Techniki obróbki produktów

Zaopatrzyłaś się w zestaw narzędzi? W takim razie możemy zacząć gotowanie. Nadal w teorii, ale to właśnie ona przybliży Cię do upieczenia pierwszego kurczaka i ugotowania pierwszej zupy. Poniżej znajdziesz słowniczek kulinarnych pojęć, z którymi żaden przepis nie będzie Ci straszny.

1. Gotowanie

Gotowanie to jeden z najbardziej podstawowych sposobów przygotowywania potraw. Produkt umieszcza się się we wrzącym płynie - wodzie, bulionie lub mleku - i podgrzewa do momentu uzyskania jego pożądanej struktury i temperatury. Jest to metoda powszechnie uważana za zdrową, ale ustępuje np. gotowaniu na parze, czy sous-vide. Ugotowane jedzenie jest wysokostrawne i mniej kaloryczne ze względu na fakt, że do gotowania nie trzeba używać tłuszczu. Jednocześnie woda wypłukuje z gotowanego produktu cenne składniki odżywcze, np. witaminy rozpuszczalne w wodzie.

2. Smażenie

Jest odwrotnością gotowania - uważa się je za najmniej zdrową metodę obróbki. Polega na podgrzewaniu potrawy w tłuszczu. W efekcie staje się ona chrupka z zewnątrz, co sprawia, że jest wyjątkowo atrakcyjna w smaku. Jest również kaloryczna. Można wyróżnić 2 metody smażenia: smażenie na niewielkiej ilości tłuszczu (na patelni, np. kotlety) oraz smażenie na głębokim tłuszczu (np. frytki). 

3. Smażenie beztłuszczowe

Alternatywą dla smażenia na tłuszczu jest smażenie beztłuszczowe. Jedzenie przygotowane w ten sposób zachowuje wysoką smakowitość i nie dostarcza organizmowi dużej ilości kalorii. To innowacyjne rozwiązanie, które docenią osoby chcące zadbać o linię oraz takie, które żyją w biegu i na co dzień nie mają czasu na stanie przy garach. Air fryer, np. Philips OVI Smart (więcej o tym sprzęcie przeczytasz powyżej) działa na zasadzie obiegu gorącego powietrza wewnątrz urządzenia, które "smaży" produkt bez potrzeby użycia tłuszczu. 

4. Gotowanie na parze

Założenie jest podobne, jak w przypadku zwykłego gotowania - używa się do niego wody i całkowicie rezygnuje z użycia tłuszczu. Nad gotującą się w garnku wodą należy umieścić sitko, ułożyć na nim produkty i przykryć. Z uwagi na to, że potrawa nie ma bezpośredniego kontaktu z gotującą wodą, a jedynie z parą wodną, nie traci wartości odżywczych. Jedzenie przygotowane w ten sposób jest niskokaloryczne i lekkostrawne. Do gotowanie na parze można używać także specjalnie przeznaczonych do tego urządzeń - parowarów.

5. Pieczenie

To proces, który przebiega w komorze piekarnika lub pieca. Efekt pieczenia przypomina nieco ten, który uzyskujemy w wyniku smażenia. Z tą różnicą, że pieczenie odbywa się z pomocą gorącego, zamkniętego w niewielkiej przestrzeni powietrza. Dlatego też pieczenie nie wymaga użycia tłuszczu. Tu również świetnie się sprawdzi OVI Smart. Pieczona ryba, kurczak, a nawet ciasto - wszystko to zrobisz w OVI. 

6. Grillowanie

To inaczej opiekanie produktu na ruszcie umieszczonym nad ogniem lub innym źródłem ciepła bez użycia tłuszczu. Potrawa przygotowana tą metodą zyskuje charakterystyczny, dymny smak i zapach. Możliwe jest również grillowanie potraw na grillach elektrycznych. W tym przypadku jest ono zbliżone do smażenia na patelni. Różni się od niego nieregularną, imitującą ruszt  powierzchnią i brakiem użycia tłuszczu. Grillowanie uważa się za  jedną z mniej zdrowych metod przygotowywania potraw.

7. Duszenie

To metoda, która łączy krótkie smażenie i gotowanie produktu w niewielkiej ilości płynu. Zwykle na początku podsmaża się produkt, a następnie zalewa go wodą, bulionem lub innym płynem i gotuje na niewielkim ogniu przez dłuższy czas. Potrawy przygotowane tą metodą cechują się intensywnym smakiem. Nie tracą jednocześnie wartości odżywczych, ponieważ wszystkie witaminy i minerały wygotowane z półproduktów trafiają do sosu, który stanowi część potrawy.

8. Blanszowanie

To umieszczenie produkty na krótki czas we wrzącej wodzie, a następnie szybkie przełożenie go do wody z lodem. Zwykle blanszowaniu poddaje się warzywa. Dzięki krótkiej obróbce i szybkiej oraz drastycznej zmianie temperatur, warzywa zachowują intensywny kolor. Gotowanie trwa na tyle krótko, że nie dochodzi podczas niego do utraty wartości odżywczych. Warzywa przygotowane w tej sposób są za to łatwiej strawne.

9. Gotowanie sous vide

Sous vide to metoda gotowania produktów w zamkniętych próżniowo woreczkach w temperaturze, która nie przekracza 90-100 stopni Celsjusza. W ten sposób wszystkie witaminy oraz minerały zostają w potrawie, a jej smak jest wyjątkowo intensywny. Do gotowania sous vide najczęściej używa się specjalnego cyrkulatora. Utrzymuje on pożądaną temperaturę, bo to właśnie stała temperatura jest kluczową kwestią wpływającą na smak dania.