REKLAMA

Stopy biegacza. Jak o nie dbać?

Wszyscy znamy dwie najważniejsze zalety biegania: pozwala utrzymać sylwetkę i formę. Wzmacnia układ krwionośny, zmniejsza szkody wyrządzone przez stres, zmniejsza ryzyko zachorowania na alzheimera, chroni przed cukrzycą i przed wieloma innymi chorobami. Jest jednak takie miejsce na naszym ciele, które za te wszystkie dobrodziejstwa płaci. To stopy. Właśnie o nie musisz zadbać szczególnie.

Kneipp pielęgnacja stóp

Gdyby porównać ciało biegacza do wieży, to jej fundament stanowiłyby nie uda, nie łydki, tylko właśnie stopy. Możesz mieć żelazną kondycję, mocne mięśnie nóg i najlepsze buty do biegania, ale wystarczy jeden modzel pod stopą, żeby na długo wyłączyć Cię z treningu. Właśnie dlatego trzeba o stopy dbać, bo gdy one niedomagają, z biegania nici. I nici też z korzyści, które bieganie daje.

Co może się stać stopie?

Oto trzy najczęstsze kontuzje stóp prześladujące biegaczy. Zobacz, skąd one się biorą, jak ich unikać i co robić, kiedy już Cię dopadną.

Czarny paznokieć

Tzw. paznokieć biegacza to zmora długodystansowców. Zwykle powodem są za długie paznokcie lub za małe buty. Podczas biegu wystająca część paznokcia opiera się o czubek buta, systematycznie, z każdym krokiem naruszając płytkę paznokciową i powodując mini krwotoki. Dlatego wybierając buty do biegania warto kupić o pół numeru większe albo takie, które mają więcej przestrzeni na palce. 

Otarcia skóry

Otarcia zna doskonale każdy biegacz - gdy tylko się pojawi, każdy krok powoduje ostry ból i praktycznie uniemożliwia dalszy bieg. Miejscem szczególnie narażonym na ten rodzaj kontuzji jest pięta. Najczęściej przyczyną otarć są źle dobrane albo zbyt luźno zasznurowane buty. Źródłem problemu może być też źle dobrana skarpeta. Dobrze dobrana nie zsuwa się i nie roluje.

Na treningu zawsze warto mieć przy sobie kilka żelowych plastrów. Naklej je na bolące miejsce, kiedy tylko poczujesz dyskomfort. I możesz biec dalej. 

Nagniotki

Nagniotki, potocznie nazywane odciskami, to miejsca, w których pod wpływem powtarzalnego ucisku skóra robi się grubsza. Pronatorzy, czyli ci, których kostki wyginają się mocno do środka, najczęściej mają odciski na wewnętrznej części palucha. Odciski na najmniejszym palcu albo na zewnętrznej krawędzi stopy wskazują z kolei na supinację, czyli skłonność do odchylania kostki na zewnątrz. 

Dobrze jest ustalić, czy Twoje stopy supinują czy pronują i w sklepie z butami do biegania wybrać buty dostosowane do Twoich stóp, z usztywnieniem i wzmocnieniem po właściwej stronie. 

Jednak niezależnie od tego, czy biegasz długie dystanse czy bardziej rekreacyjnie, czy pronujesz czy supinujesz, podstawą zachowania stóp w najlepszej kondycji jest odpowiednia pielęgnacja. Zobacz, jak i czym to zrobić. 

Pedicure biegacza

Wiadomo, robimy sobie pedicure, bo chcemy, żeby nasze stopy dobrze wyglądały w sandałach. Pedicure to także doskonała okazja, żeby przyjrzeć się  stopom i zauważyć zmiany, które łatwo przegapić na co dzień. Poza tym stopy zadbane to po prostu mniej bólu podczas biegu. Oto krótka instrukcja obsługi Twoich stóp.

Oczyść stopy

Zacznij od porządnego oczyszczenia. Tutaj świetnie sprawdzą się kryształki do kąpieli stóp Kneipp, które delikatnie oczyszczą zmęczone stopy, działają dezodorująco i zmiękczą zrogowaciały naskórek. Po takiej kąpieli stopy są gotowe do dalszej pielęgnacji. 

Pozbądź się zrogowaciałego naskórka

Nigdy nie szoruj pięt tarką ani pumeksem, gdy są suche. Lepszym rozwiązaniem jest stosowanie kremów na zrogowacenia, np. intensywny krem do stóp Kneipp, który zawiera składniki pomagające pozbyć się tej zgrubiałej warstwy skóry:  

  • mocznik (25%) redukuje zrogowaciały naskórek
  • wyciąg z nagietka przyspiesza regenerację skóry
  • olejek jojoba ją pielęgnuje
  • pantenol łagodzi wszelkie podrażnienia i zapewnia nawilżenie, bo tylko odpowiednio nawilżona i elastyczna skóra jest w stanie skutecznie znosić zwiększone obciążenie
  • witamina E - silny przeciwutleniacz - chroni komórki skóry


Przytnij paznokcie

Za długie paznokcie będą uciskały czubki butów i w końcu mogą zrobić się czarne i odpaść. Z kolei jeśli obetniesz je zbyt krótko - mogą zacząć wrastać. To co robić? Obetnij paznokcie krótko, ale nie na okrągło, tylko prostopadle do osi palca. Ostre rogi tylko lekko spiłuj pilniczkiem.

Ostrożnie z pęcherzami

Chociaż pokusa jest wielka, nie zrywaj ich. Lepiej będzie, gdy same się wchłoną i zagoją. Jeśli pęcherz jest bardzo duży i nie ma szans, żeby się utrzymał, możesz go ostrożnie przebić jałową igłą i potraktować warstwę naskórka jak plaster - a dokładniej jak podkład pod plaster, bo po przekłuciu dobrze jest zabezpieczyć opróżniony z wysięku pęcherz plastrem. 

Żeby pęcherze robiły Ci się jak najrzadziej regularnie stosuj coś, co skórę stóp nawilży i zmiękczy, np. masło do stóp Kneipp, zawierające m.in. mocznik, pantenol i witaminę E. Dobrze jest wmasować je przed treningiem, koniecznie tylko poczekaj, aż się dobrze wchłonie. 

Obwaruj nagniotki 

Czasami odciski zamieniają się w tzw. modzele, czyli bardzo bolesne stwardnienia skóry w kształcie stożka skierowanego szpicem do góry. Chodzenie z modzelem przypomina chodzenie z pinezką w bucie. Najlepiej nie czekać, tylko iść z modzelem do podologa, ale zanim znajdziesz czas na wizytę, możesz sobie pomóc domowym sposobem. 

Żeby zmniejszyć ból, używaj specjalnych plastrów z otworkiem większym niż średnica podstawy modzela. W ten sposób nacisk rozłoży się na tkanki wokół zmiany i pozwoli Ci jakoś się poruszać. Może nie od razu biegiem, ale przynajmniej bez posapywania z bólu.

Więcej o produktach niemieckiej firmy Kneipp znajdziesz na stronie producenta.