[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zielony detoks Agnieszki Cegielskiej

Wiosna to czas, kiedy organizm pragnie oczyścić się ze złogów, które skumulowały się w nim przez zimę. Nasze ciało potrzebuje też nawodnienia i odżywienia. Wprost tęskni za zielonym koktajlem!

Właśnie teraz, w kwietniu, jest najlepszy czas na to, aby na naszych talerzach pojawił się kolor zielony – to kolor natury, ale przede wszystkim kolor zdrowia. Mój syn Franek, który sam siebie nazywa Królem Jarmużu, co rano wypija zielony sok z dodatkiem marchwi, jabłka i ananasa. Franek ma 10 lat i jeszcze nigdy nie zażył tabletki, a antybiotyki zna tylko ze słyszenia.

ZOBACZ TEŻ: Jaki miód wybrać? [najzdrowsze rodzaje]

Przez cały rok staram się, aby w mojej kuchni jak najwięcej warzyw i owoców pochodziło z naszej strefy klimatycznej, a te egzotyczne były tylko dodatkiem. Tak mądrze natura to urządziła, że to, co rośnie blisko nas, jest najlepsze dla naszego zdrowia. Wiosną zawsze sięgam po świeży jarmuż, młodą pokrzywę i sok z brzozy – to prawdziwe skarby natury, które oczyszczają, wzmacniają, dodają energii i blasku. Będziesz zdziwiona, jak szybko Twój organizm okaże Ci wdzięczność, gdy zaczniesz go karmić takimi dobrociami.

Sok z brzozy

Pradawni Słowianie, którzy żyli w wielkiej bliskości z matką Ziemią, wierzyli,że eliksirem, który odpowiada na wiosenne potrzeby organizmu, jest sok z brzozy. Współczesne badania to potwierdziły: sok z brzozy działa zbawiennie nie tylko na wątrobę (w medycynie chińskiej nazywaną „drugim mózgiem”), ale i na nerki – naturalne filtry naszego ciała. Sok z brzozy to niezwykłe źródło cennych tanin, flawonoidów, aminokwasów. To także bogactwo witaminy C, witamin z grupy B, żelaza, manganu, fosforu, cynku, wapnia, magnezu – pierwiastków tak potrzebnych do utrzymania właściwego poziomu energii. Sok z brzozy możemy zbierać same (jak to zrobić, opisałam w pierwszej części swojej książki „Naturalnie”). Druga opcja to gotowe soki, dostępne w sklepach ze zdrową żywnością. Popijajmy je o tej porze roku z dodatkiem cytryny lub świeżej mięty albo dodawajmy do koktajli na bazie jarmużu, jabłka czy pokrzywy.

Pokrzywa

Pojawia się już wczesną wiosną. Właśnie ta młoda jest najcenniejsza, bo zawiera najwięcej substancji odżywczych. Choć jest chwastem rosnącym w wielu miejscach, nawet w mieście, to im dalej od dróg, zanieczyszczeń, a bliżej lasów ją zbierzemy, tym będzie zdrowsza. Najlepiej szukać jej w zacienionych miejscach, ponieważ pozbawione światła słonecznego listki są delikatniejsze w smaku. Sok czy herbatki z pokrzywy możemy też kupić w sklepach. Polecam je szczególnie wszystkim kobietom, które mają niski poziom żelaza i hemoglobiny. Sok z pokrzywy w połączeniu z jabłkiem jest idealny dla osób aktywnych, sportowców, jest też naturalnym strażnikiem naszej odporności. W czasach panoszenia się wirusa grypy dbanie o układ immunologiczny powinno być dla nas priorytetem.

REKLAMA

REKLAMA

Jarmuż

Często w swoich przepisach używam zarówno pokrzywy, jak i jarmużu. Jarmuż to bardzo odporna roślina, niestraszne jej nawet śnieg i mróz. Znany był już w średniowieczu, a w czasie II wojny światowej w Anglii zalecano sadzenie jarmużu w przydomowych ogródkach, aby wzmocnić siły własne, jak i tych, którzy walczyli na froncie. To idealna roślina na przednówek, kiedy brakuje nam po zimie witamin i minerałów. Znajdziemy w nim więcej wapnia niż w mleku. Jest źródłem antyoksydantów, a w szczególności polifenoli, działających przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Już pół kubeczka jarmużu jest w stanie zapewnić nam dzienną dawkę prowitaminy A, zaś witaminy C to cudo ma więcej niż cytryna. Warzywo zawiera też magnez, żelazo, selen, cynk, potas, witaminy E i K. Jeżeli chcesz wzmocnić serce, wyregulować ciśnienie, obniżyć cholesterol czy wreszcie mieć piękną skórę, sięgaj po jarmuż, bo to prawdziwy anioł stróż dobrego zdrowia. Poza tym jest on naturalnym źródłem chlorofilu, który umożliwia wchłanianie energii, a więc jedzenie jarmużu możemy przyrównać do „kąpieli” w słońcu, które, jak wiemy, potrafi ą w sposób naturalny wzmacniać układ immunologiczny.

ZOBACZ TEŻ: 4 przepisy na dania z truskawkami

Siła małych kroków

Dlatego wiosną pij co rano zielony koktajl. To niewielki wysiłek i koszt, a zmiany w samopoczuciu są zauważalne już po pierwszych dniach. Nie ma to jak obudzić się rano, poczuć pozytywne nastawienie do świata i pełnym energii wyruszyć na spotkanie z kolejnym dniem. I właśnie tego z całego serca życzę wszystkim czytelniczkom Women’s Health, ku zdrowotności i życia radości. Załączam moc wiosennych serdeczności i do przeczytania za miesiąc.

Agnieszka Cegielska - popularna prezenterka, dziennikarka TVN, propagatorka stylu życia w zgodzie z naturą, autorka książek „Naturalnie” i „Naturalnie 2”.

Przepis na wiosenny koktajl oczyszczająco-odżywiający

Składniki:

  • garść świeżego jarmużu
  • garść świeżej pokrzywy
  • 1 jabłko
  • 1 marchew
  • kawałek świeżego ananasa
  • pół szklanki soku z brzozy

Przygotowanie

  1. Wszystkie składniki kroimy w kawałki i wrzucamy do kielicha blendera.
  2. Dolewamy sok z brzozy i blendujemy.
  3. Wypijamy najlepiej z samego rana na czczo.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij