Symbolika kolorów - co oznaczają poszczególne barwy?

Zielony uspokaja, żółty czasami drażni, a czerwony podsyca pożądanie. Kolory ścian w Twoim mieszkaniu, ubrania, które wybierasz każdego dnia, czy kolory na etykietach produktów w sklepach spożywczych wcale nie są przypadkowe. Każda barwa w inny sposób oddziałuje na nasz nastrój i postrzeganie świata. Zobacz, co oznacza kilka z nich.

Kolory fot.shutterstock.com

Symbolika kolorów

Kolor czerwony – symbolika

Kolor krwi, siły, ognia i erotyzmu. Jest wyrazisty, dlatego to on ze wszystkich kolorów przyciąga najwięcej uwagi. Czerwony ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, ale też wywołuje pożądanie i silne emocje, jakimi są miłość i złość.

Osobowość

Osoby, które uważają czerwony za swój ulubiony kolor to pasjonaci, którzy wytrwale dążą do celu i nie lubią nudy. Są niezależni i uwielbiają być w centrum zainteresowania, bo to prawdziwe dusze towarzystwa. Poza tym niestraszny im sport i wszelkie aktywności, które wymagają rywalizacji.

Najpopularniejsze odcienie czerwonego: wiśniowy, bordowy, karmazynowy, terakota, kasztanowy.

Kolor niebieski – symbolika

Ciemniejsze odcienie niebieskiego oznaczają zaufanie, profesjonalizm, inteligencję, natomiast jasne symbolizują czystość i niezawodność. Ta najchłodniejsza z barw kojarzy się z niebem i wodą w różnych formach, stąd może symbolizować zarówno spokój, opanowanie i poczucie bezpieczeństwa, jak również wzburzenie oraz stanowczość. Podobno niebieski może zmniejszać apetyt, dlatego zjemy mniej obiadu z niebieskiego talerza niż z pomarańczowego czy czerwonego.

Osobowość

Niebieski uznawany jest za kolor artystów, ludzi inteligentnych, lojalnych. Poza tym wywołuje pozytywne emocje zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, więc niebieska koszula będzie bardzo dobrym wyborem na biznesowe (i nie tylko) spotkanie.

Najpopularniejsze odcienie niebieskiego: indygo, granat, błękit, kobalt, lazur, szafir, cyjan, turkus, morski.

Kolor żółty – symbolika

Żółty to kolor lata, słońca i ciepła, które pozytywnie kojarzą nam się z okresem wakacji. Uznawany jest za barwę radości, szczęścia, a także bogactwa, jeśli jest przedstawiony w odpowiednim odcieniu, który przywodzi na myśl złoto. Poza tym żółty jest najbardziej krzykliwym ze wszystkich kolorów, więc szybko przykuwa uwagę, dlatego tak często stosowany jest w reklamie. Żółty może stymulować pracę mózgu, a dokładnie jego lewą półkulę, a tym samym poprawiać koncentrację i pomagać w szybkim podejmowaniu decyzji.

Mimo że w ogólnym rozrachunku napawa optymizmem, nie warto otaczać się nim w nadmiarze. Częste przebywanie w pomieszczeniu z żółtymi ścianami może skutkować rozdrażnieniem i niepokojem.

Osobowość

Żółty to kolor osób pewnych siebie, stanowczych, ale w biznesowym dress codzie stosowany w nadmiarze może oznaczać brak profesjonalizmu.

Najpopularniejsze odcienie żółtego: cytrynowy, kanarkowy, bananowy, żółty pastelowy, musztardowy, miodowy, złocista żółć.

Kolor pomarańczowy – symbolika

Egzotyka, energia, ekscytacja – tak w trzech słowach mogłybyśmy podsumować symbolikę koloru pomarańczowego. Nazwa, a tym samym skojarzenia z nim związane, wywodzą się od owocu cytrusowego. Ciepły, pomarańczowy kolor dodaje energii, inspiruje i motywuje do działania, a także pobudza zdolności organizacyjne. W dodatku symbolizuje zdrowie i siły witalne – nie bez powodu, często pojawia się na opakowaniach leków. Kolor pomarańczowy stosowany jest także w symbolice znaków ostrzegawczych, co prawdopodobnie wynika ze skojarzenia tej barwy z ogniem.

Osobowość

To przede wszystkim kolor optymistów, ekstrawertyków, ludzi odważnych, ambitnych i niezależnych.

Najpopularniejsze odcienie koloru pomarańczowego: ceglany, łososiowy, brzoskwiniowy, morelowy, mandarynkowy.

SPRAWDŹ: Przepisy na soczyste dania z cytrusami

Kolor fioletowy – symbolika

Kolor fioletowy powstaje z połączenia czerwieni z błękitem, dlatego może być zarówno ciepły, jak i zimny, w zależności od tego, której z bazowych barw jest więcej. Fiolet łączy w sobie niebieski spokój i energię koloru czerwonego, tworząc tajemniczą barwę, która pomaga się wyciszyć, zwiększyć samoświadomość , a także oddać się marzeniom.

Kiedyś fioletowy barwnik był bardzo drogi, poza tym nie występuje w naturze tak często, jak żółty, czy zielony, więc stał się symbolem luksusu, władzy i autorytetu. Ponadto ciemny odcień fioletu związany jest z duchowieństwem, dekadencją, a także z żałobą.

Osobowość

Z kolorem fioletowym związane są osoby wrażliwe, nieufne, pewne siebie, a czasem również władcze.

Najpopularniejsze odcienie fioletu: lawendowy, jagodowy, fuksja, ametystowy, śliwkowy, purpurowy, wrzosowy.

Kolor różowy – symbolika

Kolor różowy to przede wszystkim symbol delikatności i kobiecości, co pewnie Cię nie dziwi, bo każdego dnia otaczają nas różowe produkty przeznaczone głównie dla kobiet (kosmetyki, zabawki dla dziewczynek, czy akcesoria do kobiecego wnętrza). Róż, czyli połączenie bieli z czerwienią, jest również kolorem miłości, ale tej delikatnej i czułej. Symbolika tej barwy może być różna ze względu na odcień – jaśniejsze róże uspokajają, a ostrzejsze pobudzają i przyciągają uwagę.

Osobowość

Różowy wskazuje na wrażliwość, empatię, a w niektórych przypadkach brak asertywności. Dobre relacje międzyludzkie oraz spokój są bardzo istotne dla wielbicieli różu. Różowy może być również postrzegany negatywnie – jako symbol infantylności, czy przesadnej beztroski (stąd powiedzenie „patrzeć na świat przez różowe okulary”).

Najpopularniejsze odcienie różu: pudrowy, malinowy,  biskupi, amarantowy, magenta, koralowy, guma balonowa.

Kolor zielony – symbolika

Zieleń przywodzi na myśl kwitnącą wiosnę, więc symbolizuje spokój, harmonię, ale przede wszystkim rozwój, płodność i dobrobyt. Jest również kolorem optymizmu, nadziei i płynącego z natury zdrowia. Koi nerwy, stymuluje ciało i umysł, dlatego warto otaczać się nim na przykład w sypialni.

Osobowość

Z kolorem zielonym związani są głównie miłośnicy kwiatów i zwierząt, osoby z natury łagodne, tajemnicze i empatyczne, choć bywają też zazdrosne. Z drugiej strony jasne odcienie zieleni mogą wskazywać na niedojrzałość emocjonalną lub naiwność.

Najpopularniejsze odcienie zielonego: khaki, trawiasty, oliwkowy, akwamaryna (miętowy), pistacjowy, seledynowy, butelkowy, szmaragdowy, limonkowy.

ZOBACZ TEŻ: Kolorowe naleśniki bez dodatku cukru [4 przepisy]

REKLAMA