[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Strach przed lataniem. Jak go pokonać?

Według statystyk, latać boi się co trzecia osoba, co druga natomiast w trakcie lotu albo na samą myśl o nim odczuwa niepokój. Skąd biorą się w nas obawy? Czy latanie rzeczywiście jest niebezpieczne? I jak pokonać lęk, gdy nie mamy innego wyjścia, niż wsiąść do samolotu?

strach przed lataniem

Pocą ci się dłonie. Twoje serce tłucze się w piersi jak oszalałe. Coraz trudniej Jest Ci złapać oddech, a podenerwowanie z hali odlotów stopniowo zmienia się w panikę – czujesz, że zaraz zaczniesz krzyczeć. Jak sądzisz, co musi się wydarzyć, abyś doświadczyła takich stanów? Zamknięcie w ciasnym, ciemnym pomieszczeniu? Włamanie w środku nocy w twoim własnym domu? Ucieczka przed gwałcicielem? Zapewne. Ale jeżeli cierpisz na awiofobię, to wystarczy, że po prostu wejdziesz na pokład samolotu.

Strach przed lataniem – czy rzeczywiście masz powody do obaw?

Skoro kliknęłaś w ten artykuł, to prawdopodobnie dlatego, że czeka Cię lot samolotem i szukasz pocieszenia albo sposobu na złagodzenie lęku. Mamy dla Ciebie coś, co, przynajmniej teoretycznie, powinno przynieść Ci ulgę – trochę świeżych statystyk.

ZOBACZ TEŻ: Ojciec Beyoncé, Mathew Knowles, przeszedł raka piersi 

Według Flight Safety Foundation w 2018 roku we wszystkich katastrofach i wypadkach lotniczych (których było dokładnie 15) zginęło 556 osób. 2018 nie był jednak tak dobrym rokiem, jak 2017 – wówczas zginęły tylko… 44 osoby.

Przypomnijmy też dane dotyczące wypadków samochodowych – tylko w Unii Europejskiej w roku 2017 na drogach zginęło ponad 25 tysięcy osób. Według WHO na całym świecie w wypadkach komunikacyjnych ginie każdego roku 1,3 miliona ludzi. Latanie samolotami, w porównaniu do jeżdżenia samochodem, jest ultrabezpieczne.

Jednak dane danymi, a Ty i tak nie przestałaś się bać, prawda? Psychologowie wiedzą, dlaczego tak się dzieje. Po pierwsze – prowadzenie samochodu daje nam wrażenie kontroli. Wierzymy, że nawet w obliczu zagrożenia uda nam się wykonać manewr, który uchroni nas przed najgorszym. Mamy poczucie sprawstwa. Kiedy jednak lecimy samolotem, nie mamy kompetencji, wiedzy i musimy zaufać osobie trzeciej. Gdy ta zawiedzie, nie jesteśmy w stanie naprawić sytuacji. Nic nie zależy od nas.

Po drugie, wiele z nas zna kogoś, kto przeżył wypadek samochodowy. Zderzenie to loteria, w której mamy spore szanse – nierzadko przecież zdarza się, że ginie np. tylko kierowca, a pasażerowie przeżywają. Runięcie samolotu to według wielu z nas wyrok śmierci na wszystkich, którzy znajdują się na pokładzie.

Te właśnie myśli oraz przekonania sprawiają, że chociaż znasz dane dotyczące bezpieczeństwa latania, to po zajęciu miejsca w samolocie twoje dłonie zaczyna ślizgać się na podłokietniku.

REKLAMA

REKLAMA

Strach przed lataniem – jak go pokonać?

U niektórych z nas lęk przed lataniem jest bardzo nasilony – doświadczamy wówczas szeregu niepokojących objawów, które znacząco pogarszają nasze samopoczucie i sprawiają, że współpasażerowie zwracają na nas uwagę, a przecież okazywanie strachu i świadomość, że inni to widzą (ten przystojny blondyn obok też!) również nie jest przyjemne. U innych strach powoduje tylko dyskomfort, lekki niepokój, który jednak odbiera możliwość zrelaksowania się i odpoczynku. W obu przypadkach warto zastosować się do tych kilku rad.

1. Uświadom sobie, że pewnie nigdy nie pokonasz lęku. Możesz za to nauczyć się trzymać go w ryzach.

Jeśli bardzo boisz się latania, to podróże samolotem zapewne nigdy nie będą ci sprawiały frajdy. Co wcale nie oznacza, że nie masz żadnego wpływu na to, jak się czujesz. Możesz trzymać swój lęk w ryzach i nie pozwalać mu przejąć kontroli. Aby jednak tak się stało, musisz uświadomić sobie, że to tylko emocja, niemająca związku z rzeczywistym zagrożeniem. Powtarzaj sobie: „to tylko mój strach, nic się nie dzieje” i przypominaj sobie kolejne punkty, dzięki którym opanujesz lęk.

REKLAMA

2. Naucz się technik prawidłowego oddychania i relaksacji.

Oddychanie, które ma na celu opanowanie lęku, musi być bardzo głębokie. Bierz duże wdechy, oddychaj płucami i przeponą. Skup się na oddechu, jakby nic innego nie było w tym momencie ważne.

Przydatne są także proste techniki relaksacji. Przykładem jest trening relaksacyjny Jacobsona. Aby go przeprowadzić, przyjmij wygodną pozycję, a potem na każdym wdechu napinaj wybrane mięśnie, na wydechu zaś – rozluźniaj. Skupiaj się na wrażeniach płynących z ciała, rób przerwy, potem wracaj do treningu.

3. Podziel sobie czas trwania lotu na małe bloki.

I wypełnij je zajęciami – może być to  czytanie książki, oglądanie filmu, zdjęć (pamiętając, aby przygotować wszystko wcześniej, ponieważ na pokładzie telefon musi mieć włączony tryb samolotowy), jedzenie śniadania czy przekąsek. Nie pozwalaj sobie na bezczynność – jeśli twoje myśli nie będą zajęte, natychmiast pojawi się lęk.

ZOBACZ TEŻ: E-papierosy śmiertelnie niebezpieczne?

4. Licz do 3 milionów.

Dlaczego akurat do trzech milionów? Ponieważ statystyki wskazują, że tylko jeden na około trzy miliony lotów kończy się katastrofą. A dlaczego masz liczyć? Aby zrozumieć, z jak dużymi liczbami masz do czynienia. Gwarantujemy, że już po tysiącu cię to znudzi.

A teraz ciekawostka. Jeśli chciałabyś „doliczyć” do tego pechowego lotu, czyli do 3 milionów, to w tempie 1 liczby na sekundę zajęłoby ci to… 36 dni. Tak małe jest to ryzyko. 

REKLAMA

REKLAMA

5. Poinformuj obsługę samolotu o swoich obawach.

Czy wiesz, że stewardessy naprawdę wolą, kiedy pasażerowie mówią im o swoich obawach, niż kiedy sami się uspokajają – np. alkoholem? Personel samolotu jest przeszkolony również w sprawach niesienia pomocy osobom przeżywającym stres. Powiedz więc o swoich objawach i pozwól się sobą zaopiekować.

6. Zacznij oglądać „Turbulencję”

Nie zrobisz tego w samolocie, ale już przed lotem – jak najbardziej. „Turbulencja” to kanał na YouTube, prowadzony przez pilota Dariusza Kulika. W swoich filmach porusza on wiele kwestii, a część informacji ma działanie uspokajające. Przykładem jest ta, że piloci co 6 miesięcy muszą przejść specjalne ćwiczenia w symulatorach, albo że każdy współczesny samolot pasażerski ma dwa silniki – na wypadek, gdyby jeden przestał działać. Jest także odcinek poświęcony lękowi przed lataniem, zawierający kilka cennych wskazówek.

Nie pozwól, aby lęk nad tobą zapanował

Latanie może wywoływać lęk, ale to nie znaczy, że mamy się temu poddawać. Jeśli będziesz stosować się do naszych wskazówek, to może i nie zacznie ci „latać”, czy jesteś na pokładzie samolotu, czy też nie, ale na pewno będzie chociaż trochę łatwiej. 

ZOBACZ TEŻ: Facebook stworzył własną aplikację do randkowania

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij