Kobiety i mężczyźni inaczej reagują na doping kibiców

Okazuje się, że gwiazdy sportu podczas zawodów bez publiczności zanotowały zmiany w swoich wynikach – różne w zależności od płci.

Doping fot. shutterstock.com

Od dawna wiadomo, że adrenalina wywołana obecnością publiczności ma niemały wpływ na osiągi występujących w zawodach sportowców. Według znanej od dawna teorii facylitacji społecznej, obecność widzów usprawnia wykonywanie prostych zadań, zwłaszcza tych wymagających wytrzymałości (na przykład – biegania), jednak może komplikować wykonywanie trudniejszych, wymagających koordynacji czynności (jak strzelanie do celu). Badacze postanowili wykorzystać wymuszone przez pandemię obostrzenia i zbadać dokładniej ten temat. Pandemia stwarza wyjątkową okazję do zbadania wpływu publiczności w realnych warunkach, poza sztucznie wytworzonych środowiskiem eksperymentalnym” - powiedziała Amelie Heinrich z Instytutu Nauk o Sporcie w MLU.

REKLAMA

Ponieważ Heinrich  jest ekspertem w dziedzinie psychologii sportu i trenerem niemieckiego juniorskiego zespołu biathlonowego, postanowiła porównać wyniki biathlonistów z sezonu 2018/2019 z osiągnięciami z zeszłego roku – kiedy zawody przeprowadzano bez kibiców. W swoich badaniach zespół naukowców zastosował jednak dodatkowe kryterium – podzielił wyniki ze względu na płeć sportowców. Okazało się, że wnioski są co najmniej zaskakujące.  

ZOBACZ TEŻ: Nierówności płci w pracy - dlaczego kobiety zarabiają mniej?

Wyniki mężczyzn były zgodne z oczekiwaniami: przy pełnych trybunach biegali szybciej, ale spisywali się gorzej w strzelaniu” – mówi Heinrich. Czyli zgodnie z teorią facylitacji społecznej, wymagającemu wytrzymałości narciarstwu biegowemu sprzyjała obecność publiczności, zaś wymagające koordynacji i skupienia strzelanie ucierpiało na dopingu kibiców. „Najciekawsze jest jednak, że w przypadku kobiet było odwrotnie” - zdradza badaczka. W obecności kibiców sportsmenki biegały wolniej, za to oddanie strzału zajęło im średnio sekundę mniej niż przy pustych trybunach. Wynika z tego, że przy publiczności mężczyznom trudniej jest osiągnąć koncentrację, kobiety zaś nie mają z tym problemu.

Według naszej wiedzy nasze badanie jest pierwszym, które wykazało inny wpływ publiczności na mężczyzn i kobiety” – mówi profesor Oliver Stoll, kierownik sekcji psychologii sportu w MLU. Większość dotychczasowych badań na ten temat była prowadzona głównie na mężczyznach, co dawało okrojone wyniki. „Nasze badanie stawia pytania o możliwość uogólnienia teorii facylitacji społecznej i wskazuje, że może istnieć nieznana wcześniej różnica między mężczyznami i kobietami” – mówi Heinrich. Badaczka twierdzi, że temat należałoby zbadać, biorąc pod uwagę różne dyscypliny sportu, które również zawierają elementy związane z wytrzymałością i koordynacją.

Jak dotąd badacze mogą jedynie spekulować na temat przyczyn różnych reakcji kobiet i mężczyzn na obecność kibiców podczas zawodów sportowych. „Możliwe, że stereotypy związane z płcią odgrywają pewną rolę” – mówi Heinrich. Na przykład uważa się, że mężczyźni są silniejsi fizycznie – stereotyp ten można wzmocnić obecnością i dopingiem widzów. Niektóre badania pokazują również, że kobiety są bardziej wrażliwe na informacje zwrotne.

W każdym razie, zdaniem Heinrich, wyniki pokazują po raz kolejny, że płeć powinna być brana pod uwagę w badaniach psychologicznych (nie tylko sportowców) jako potencjalny czynnik wpływający na ich wyniki.

ZOBACZ TEŻ: Nierówności płci w sporcie - dlaczego kobiety mają gorzej?

Zobacz również:
Kiedyś sport tylko dla elity, dzisiaj dostępny dla wszystkich. Zobacz, dlaczego warto grać w tenisa ziemnego.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA