Klimato – aplikacja, która pozwoli obliczać ślad węglowy potraw w restauracjach

Dzięki aplikacji w niektórych restauracjach udało się zredukować ślad węglowy nawet o 30%.

Klimato fot. Shutterstock.com

Rosnąca świadomość konsumentów i ich chęć sięgania po produkty przyjazne środowisku coraz częściej skłaniają restauratorów do podejmowania działań w duchu ekologii. Nawet największe sieci barów szybkiej obsługi wprowadzają do sprzedaży wegańskie pozycje oraz podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jednym z kroków ku lepszemu jest świadome redukowanie śladu węglowego. W ostatnim czasie na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi, które pozwalają podejmować tego typu działania nawet niewielkim przedsiębiorstwom. Jednym z nich jest produkt szwedzkiego startup'u o nazwie Klimato. Jego założyciele stworzyli rozwiązanie, które realnie pomaga zmniejszać emisję dwutlenku węgla.

REKLAMA

Klimato – jak to działa?

Klimato to aplikacja na smartfony, która opiera się na tzw. climat labellingu, czyli oznaczania artykułów spożywczych (zarówno półproduktów, jak i gotowych potraw) etykietami informującymi o śladzie węglowym, jaki pozostawia po sobie dany produkt. Założenie jest takie, by konsumenci mogli podejmować decyzje żywieniowe mając świadomość, jaki wpływ wywierają nimi na środowisko. Twórcy apki Klimato chcą umożliwić restauratorom obliczanie śladu węglowego przygotowywanych potraw i informowanie o nim klientów. 

Klimatoklimato.com

Oznaczenia te są czytelne nawet dla osób, które z tematem stykają się po raz pierwszy. 

Czy to faktycznie pomoże nam uratować planetę?

Nie bezpośrednio. Twórcy aplikacji twierdzą, że klimatyczne etykiety opierają się na wartościach ogólnych, które mogą różnić się ze względu na rozbieżności między poszczególnymi łańcuchami dostaw. Nie o to jednak się tu rozchodzi. Oznaczanie śladu węglowego przy produktach spożywczych może za to realnie wpłynąć na zachowania konsumpcyjne ludzi. Aplikacja Klimato dostępna jest już od jakiegoś czasu w Szwecji, gdzie korzysta z niej wiele lokalnych sieci restauracyjnych. Są to m.in. Oh Poké, Crème Filmhuset, Debaser oraz Bastard Burgers. W tej ostatniej odnotowano wzrost sprzedaży pozycji przyjaznych środowisku z 7% do 28%. Z kolei właściciele Crème Filmhuset zdołali zmniejszyć ślad węglowy swoich posiłków o 29%. Korzyści są zatem wymierne i powinny stać się zachętą dla całej reszty kulinarnego świata.

Zobacz również:
Podobno wszystko, co piękne, rodzi się w bólach, a w siłowniach krąży opinia, że gdy boli, to rośnie. Cóż, Twoje ciało ma inne zdanie. Daj mu dojść do głosu i naucz się regenerować.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA