REKLAMA

Jak zorganizować sypialnię [patenty na lepszy sen]

W sypialni spędzasz jedną trzecią swojego życia, dlatego tak istotne jest, by ta przestrzeń działała na Twoją korzyść. Centralny punkt tego pomieszczenia stanowi łóżko. Zobacz, jak je wyposażyć i o nie dbać, a będziesz zasypiała szybciej i budziła się bardziej wypoczęta.

sypialnia fot. Shutterstock.com

Jeśli w objęciach Morfeusza spędzasz góra sześć godzin, nie licz na cud. Żeby Twój organizm zdążył się w pełni zregenerować, potrzebujesz min. 7 godzin snu na dobę (optymalny czas to między 7 a 9 godzin) – tak ustalili eksperci z American Academy of Sleep Medicine i Sleep Research Society. Dlatego nie olewaj ich porad i – jeśli tylko masz taki wybór – zamiast kolejnego odcinka serialu wybierz łóżko.

ZOBACZ: Oczyszczacze powietrza - jaki model wybrać?

M jak materac

Nie ma większego znaczenia, jak wygląda rama łóżka czy jaki kolor pościeli wybierzesz – najważniej- sze w sypialni jest łóżko, a w łóżku najważniejszy jest materac. Na początek zastanów się więc, kiedy ostatnio go wymieniałaś. „Materac należy wymieniać co 7 lat” – mówi fizjoterapeuta Krzysztof Sołdon (na Instagramie znajdziesz go na profilu @fizjoministerstwo). Nawet jeśli zainwestowałaś w niego dwie wypłaty, nie przedłużaj jego żywota. Objawy świadczące, że czas odesłać go na emeryturę, to powstawanie grudek i stałe wgłębienia w piance (w przypadku materacy piankowych) lub uwieranie sprężyn i skrzypienie (w przypadku materacy sprężynowych).

Ale najważniejszej przyczyny, dla której powinniśmy wymieniać materac, nie zobaczymy gołym okiem. „Każdy z nas w nocy poci się i łuszczy. Takie, stworzone przez nas, wilgotne środowisko z lekko podniesioną temperaturą i zaopatrzone w pożywienie w postaci złuszczonego naskórka jest rajem dla rozwoju roztoczy, bakterii i grzybów. I to właśnie ten czynnik mikrobiologiczny jest najistotniejszą przyczyną, dla której materac należy regularnie wymieniać” – wyjaśnia fizjoterapeuta Sołdon. Brak regularnej wymiany materaca szczególnie dotkliwie będą odczuwać alergicy, ale również osoby niecierpiące na alergie mogą doświadczać częstszych infekcji górnych dróg oddechowych, problemów skórnych oraz obniżenia jakości snu.

SPRAWDŹ: Jak oszczędzać wodę w domu - patenty

REKLAMA

REKLAMA

Jak unikać kontaktu z paskudami

  1. Zainwestuj w matę na materac, którą można bez problemu wrzucić do prania.
  2. Podczas każdej zmiany pościeli odkurzaj materac. Co pół roku porządnie go wyczyść lub zatrudnij firmę, która zrobi to za Ciebie.
  3. Powleczenia zmieniaj góra co dwa tygodnie. Pierz je w temperaturze powyżej 60 °C. Zrezygnuj z krochmalu, bo to przysmak roztoczy.
  4. Co 4 miesiące pierz poduszki i kołdry (ponownie) w 60 °C. Puchową kołdrę oddaj do specjalistycznej pralni. Dużo zachodu? Dlatego, kupując pościel, zawsze czytaj na metce, czy możesz ją bez problemu wrzucić do pralki.
  5. Wietrz poduszki i kołdry jak najczęściej. Z kolei sypialnię wietrz codziennie – obowiązkowo.
  6. Najlepsza temperatura do spania wynosi 18 °C. Trzymaj się tej zasady, bo wyższa temperatura to raj dla roztoczy.
  7. Nie kładź się do łóżka z mokrą głową. Woda w połączeniu z ciepłem ciała to także idealne środowisko dla roztoczy.
  8. Bonus da nieperfekcyjnych pań domu: staranne ścielenie łóżka od razu po przebudzeniu nie jest wskazane.

Mięciusia podusia?

Że ogromna poduszka nie jest dobra dla kręgosłupa, to wiadomo. Wiele osób poleca więc całkiem odwrotną strategię – spanie bez poduszki, ale to też zły pomysł. „Główną funkcją poduszki jest podtrzymywanie ciężaru głowy i wypełnienie przestrzeni między szyją a barkiem. Zapewnia to utrzymanie kręgosłupa w osi i jego równomierne podparcie” – wyjaśnia ekspert. Używanie poduszki zbyt wysokiej lub zbyt niskiej spowoduje wytworzenie niekorzystnego wygięcia kręgosłupa szyjnego, co może skutkować bólem szyi, karku, barków i tym samym obniżeniem jakości snu.

Najlepsze są poduszki profilowane z dwoma wałkami (nazywane też ortopedycznymi lub szwedzkimi). Lepsze modele mają również wcięcia na bark, co dodatkowo podnosi komfort ich użytkowania. „Taka poduszka powinna być dobrana rozmiarem do użytkownika, tak by wypełniała dokładnie przestrzeń między szyją a materacem, utrzymując kręgosłup w linii prostej” – dodaje Krzysztof Sołdon. Pamiętaj też, by materiał, z którego została wykonana, zbytnio się nie odkształcał. Zadbaj o te kilka elementów, a przestaniesz budzić się obolała.

Wieczorne rytuały

W łóżku od telefonu bardziej przydatne będą poniższe gadżety.

I LOVE GRAIN, OPASKA DO RELAKSACJI Z KASZĄ JAGLANĄ I LAWENDĄ (cena: 109 zł, ilovegrain.com)

Zamiast przed snem bombardować oczy niebieskim światłem smartfona, daj im odpocząć, nakładając opaskę wypełnioną biokaszą jaglaną. Relaksujący zapach lawendy ukołysze Cię do snu.

PAPIERY WARTOŚCIOWE, NOTES „KWIATY” (cena: 79 zł, papiery.pl)

Stresujesz się tym, ile masz do zrobienia jutro? Natrętne myśli nie dają Ci zasnąć? Na stoliku nocnym trzymaj długopis i notes, w którym możesz co wieczór zapisywać wszystkie spostrzeżenia z danego dnia czy listę zadań na kolejny dzień.

JYSK, PODUSZKA SPECJALISTYCZNA WELLPUR VOSS (cena: 169 zł, jysk.pl)

Najlepsze poduszki to te, które mają dwa wyprofilowane wałki: wyższy i niższy. Możesz ich używać zarówno do spania na plecach, jak i na boku. Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny.

ZOBACZ TEŻ: Odświeżacze powietrza - czy są szkodliwe, jakie wybierać?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA