[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Jak się skupić: 4 patenty, dzięki którym wejdziesz na wyższe obroty

Tak wkręciłaś się w jakieś zadanie, że nagle orientujesz się, że jest już 21 i masz 40 nieprzeczytanych wiadomości. Jest nawet psychologiczne określenie takiego stanu: przepływ (ang. flow). Choć nie można świadomie wprowadzić się w stan takiego uniesienia, z tymi poradami zdołasz odtworzyć w mózgu podobny rodzaj skupienia.

1. Zapomnij o wielozadaniowości

Wyłącz wszystko, co może Cię rozpraszać. Odłóż telefon, zamknij skrzynkę pocztową, wyłącz muzykę z angażującymi tekstami. Zacznij od 10-15 minut ciągiem, a potem wydłużaj.

Jak to działa?

W stanie przepływu kora przedczołowa (ośrodek decyzyzjny) jest mniej aktywna, co pozwala skupić się na celu. Impulsy z zewnątrz zwiększają aktywność kory, bo zmuszają do decyzji: np. odebrać czy nie.

2. Wykorzystuj własne doświadczenia

Koncentruj się na zadaniach, które masz już przynajmniej w pewnym stopniu opanowane. Nie osiągniesz stanu flow w rzeczach, które są dla Ciebie zupełnie nowe.

Jak to działa?

Pracując nad nowymi zadaniami, wchodzisz w tryb nauki, w którym kora przedczołowa pracuje na wysokich obrotach. A w przepływie (flow) chodzi o to, by pyrkała sobie na luzie.

3. Znajdź ustronie

Żeby się naprawdę skupić, musisz znaleźć miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Zaszyj się np. w sali konferencyjnej, a w domu wywieś na drzwiach kartkę „Nie przeszkadzać”.

Jak to działa?

Chodzi nie tylko o rozproszenie, ale również o to, że gdy w pomieszczeniu są inni ludzie, częściej będziesz się zastanawiać, co oni myślą na temat zadania. A to również wzbudza korę przedczołową.

4. Wycisz się

Co jakiś czas przestań robić, cokolwiek robisz, zamknij oczy i przez 30 sekund skup się tylko na oddychaniu.

Jak to działa?

Ta sztuczka pomoże Ci wyślizgnąć się z przestrzeni fal beta (to stan codziennej aktywności) i przestawić mózg na fale alfa (stan odprężenia jak tuż przed zaśnięciem).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA