8 sposobów, żeby przestać obgryzać paznokcie

Ten szkodliwy nawyk dotyczy bardzo wielu osób. Jak przestać obgryzać paznokcie? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.

obgryzanie paznokci fot. Shutterstock.com

Czy w ciągu ostatnich 18 miesięcy miałaś epizody obgryzania paznokci? Jeżeli tak, można zaliczyć Cię do grona aktywnych „obgryzaczy”. Nie jesteś w tym sama. Na żuciu swoich paznokci przyłapano też między innymi: Toma Cruise'a, Britney Spears, Phila Collinsa, a nawet ikonę dobrego wychowania - Kate Middleton.

Oczywiście obgryzanie paznokci nie jest najgorszym nałogiem na świecie, jednak może zdradzać negatywne stany emocjonalne: permanentny niepokój, stres bądź nudę. Ponadto, sękate skórki i poszarpane zębami paznokcie wyglądają bardzo nieestetycznie, niwecząc nawet starannie skompletowaną stylizację. Nie wspominając o tym, że ciągłe gryzienie twardych płytek paznokci może uszkodzić zęby.

SPRAWDŹ TEŻ: Jak zdjąć hybrydę w domu

REKLAMA

Dlaczego więc niektórzy z nas zajadają się własnymi paznokciami? I jak zmienić ten szkodliwy nawyk? WH pyta Ektę Mansukhani, psychoterapeutkę poznawczo-behawioralną, zajmującą się problemem obgryzania.

Dlaczego obgryzamy paznokcie?

Obgryzanie paznokci jest znane w kręgach medycznych jako onychofagia. Przyczyny tej dolegliwości były i są badane przez naukowców. Dziś wiadomo już, że ten szkodliwy nawyk pojawia się w dzieciństwie, po czym często zanika w wieku dorosłym. Niestety nie zawsze.

„Wiele badań wykazało, że obgryzanie paznokci wynika z niepokoju lub zdenerwowania. Sytuacje wywołujące strach, nudę lub ból są również skorelowane z obgryzaniem paznokci. – mówi Ekta. - Obgryzanie paznokci może dać, zwłaszcza dzieciom, uczucie ulgi w tego rodzaju wewnętrznych zawirowaniach emocjonalnych."

Wielu autorów badań uważa jednak, że ​​obgryzanie paznokci jest wyuczonym nawykiem, a nie stanem emocjonalnym. Sugerują, że wielu nałogowców może przejmować ten nawyk od swoich rodziców, ponieważ mamy tendencję do naśladowania zachowań wokół nas.

Czy obgryzanie paznokci jest zaburzeniem psychicznym?

Niektórzy eksperci zaliczają obgryzanie paznokci do tej samej kategorii, co wyrywanie włosów (trichotillomania), które zostało sklasyfikowane jako zaburzenie kontroli impulsów. Istnieje jednak druga teoria, wiążąca onychofagię ze sferą zaburzeń kompulsywno-obsesyjnych.

„Obgryzanie paznokci nie zostało oficjalnie sklasyfikowane, jako jedno z zaburzeń zdrowia psychicznego, zatem nie możemy o nim mówić w tym kontekście.” – mówi Ekta.

Psychodermatolodzy zauważają jednak, że nawyk ten często występuje w obrębie jednej rodziny. Kilka badań wskazuje, że obgryzanie paznokci ma czynnik genetyczny. Jedno z opracowań wykazało, że 36,8 procent obgryzających paznokcie miało co najmniej jednego członka rodziny z tym nawykiem, podczas gdy badania bliźniąt wykazały, że bliźnięta jednojajowe częściej obgryzają paznokcie niż bliźnięta nieidentyczne.

Czy obgryzanie paznokci szkodzi zdrowiu?

Wszystko zależy od tego, jak natrętny stanie się ten nawyk. „Czytałam kilka artykułów napisanych przez ortodontów, w których obgryzanie paznokci zostało wymienione, jako czynnik utrudniający wyrównanie zębów.” – mówi Ekta. Stomatolodzy przyłączają się do apelu o nieobgryzanie paznokci, przestrzegając przed resorpcją korzeni zębów i następujących po niej komplikacjami zdrowotnymi. Tak więc, jeśli chcesz uniknąć wizyty u dentysty (a kto nie chce?), to porzucenie nałogu jest dobrym początkiem. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przestać obgryzać paznokcie – raz na zawsze.

ZOBACZ TEŻ: Domowe kosmetyki z ziół - jak je zrobić?

Jak przestać obgryzać paznokcie: 8 sposobów na powstrzymanie nałogu.

Według Ekty trening odwracania nawyków może być przydatny w powstrzymaniu obgryzania paznokci. Składa się z kilku prostych sposobów i nie wymaga niemal żadnego nakładu finansowego:

1. Wprowadź trening uważności.

„Zacznij myśleć o tym, kiedy obgryzasz paznokcie, jakie sytuacje lub pory dnia uruchamiają ten nawyk. Możesz poprosić kogoś bliskiego, żeby zwracał Ci uwagę, kiedy zauważy, że zaczynasz to robić. To zwiększy Twoją świadomość – radzi Ekta. – W efekcie, po jakimś czasie będziesz w stanie przewidzieć, że za chwilę najdzie Cię chęć na obgryzanie paznokci – bo, na przykład, zaczynasz siedzieć w określony sposób lub akurat na coś czekasz.”

Następnie opracuj kompetentną reakcję: po zidentyfikowaniu wyzwalacza nawyku możesz próbować zastąpić obgryzanie paznokci innym zachowaniem, zajmującym dłonie – może to być na przykład ściskanie piłeczki antystresowej.

Kolejnym krokiem niech będzie zrobienie listy negatywów, do jakich prowadzi obgryzanie paznokci. Wpisz do niej na przykład: bolesność opuszków palców, nadwrażliwość zębów czy nieestetyczny wygląd dłoni.  

„Na koniec ważne jest, aby ćwiczyć odwracanie nawyków w różnych sytuacjach i miejscach. Na przykład, możesz zacząć ćwiczyć w domu, gdzie najczęściej występuje obgryzanie, ale potem przenieść nowe zachowania do pracy, aby umiejętność hamowania impulsu się ugruntowała” – wyjaśnia Ekta.

2. Spraw sobie żelowy manicure.

Paznokcie pokryte lakierem żelowym lub hybrydowym są twardsze do pogryzienia – to pierwszy plus. Ponadto, jeśli Twoje paznokcie będą wyglądały bardzo ładnie, powinnaś być mniej skłonna do szarpania ich zębami.

3. Obcinaj paznokcie krótko.

Obgryzanie krótkich paznokci jest mniej satysfakcjonujące niż skubanie długich. Poza tym dłuższy czas bez obcinania sprzyja powstawaniu zadziorów, które aż proszą się o skubnięcie zębami.

4. Pokryj paznokcie ohydnie smakującym lakierem.

Cel jest chyba jasny. Powiązanie przez mózg nawyku obgryzania z nieprzyjemnym smakiem po pewnym czasie powinno zniechęcić Cię do tkwienia w nałogu.

5. Noś rękawiczki tak często, jak to możliwe.

W zimowym sezonie uchroni Cię to od obgryzania paznokci na przystanku, czekając na autobus. W domu możesz wprowadzić rytuał nakładania maseczek i bawełnianych rękawiczek na dłonie, kiedy oglądasz serial.

6. Miej ciągle zajęte ręce.

Piłka antystresowa, fidget spinner, a nawet puzzle. Zajmuj dłonie, gdy oglądasz telewizję, rozmawiasz przez telefon czy czekasz na kuriera.  

7. Owiń opuszki plastrami.

Oczywiście tylko w domu. To dość prymitywna, ale skuteczna ochrona przed machinalnym pchaniem palców do ust.

8. Zawsze noś przy sobie pilnik do paznokci.

Na forach dla nałogowców obgryzania paznokci pełno jest komentarzy zachwalających skuteczność trzymania przy sobie pilnika lub obcinaczki do paznokci. Często wyczuwalny zadziorek wywołuje nieodpartą chęć odgryzienia szorstkiego kawałka paznokcia. To powoduje zaś dalsze strzępienie jego krawędzi. Błędne koło. A wystarczyłoby spiłować paznokieć, by uniknąć tego pierwszego gryza.

Zobacz również:
Samsung Galaxy Watch3 to więcej niż zegarek sportowy. Urządzenie nie tylko oferuje ogrom funkcji przydatnych dla aktywnych dziewczyn, dzięki którym możesz zadbać o swoje zdrowie i poprawić swoją kondycję, ale dodatkowo wyposażono go w wiele udogodnień typowych dla nowoczesnego smartwatcha. A najlepsze, że dzięki swojemu klasycznemu designowi pasuje i do legginsów, i do sukienki. Jak sprawdził się u mnie podczas dwutygodniowego testu?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA