[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Jak dbać o siebie, gdy masz 50 lat

Umówmy się – kto jak kto, ale Ty nie potrzebujesz, żeby ktoś mówił Ci, jak masz żyć. Z doświadczenia wiesz, co jest dla Ciebie dobre, a z czym powinnaś przystopować. My podpowiadamy jedynie, jak poprawić swoje małe codzienne nawyki, żeby czuć się w swojej skórze jeszcze lepiej.

Menu w tysiącach kolorów

Dzięki niemu Twoje neurony będą sprawne, zwinne i gibkie.

1. Idź w kolory

Im jesteś starsza, tym bardziej rośnie ryzyko schorzeń neurodegeneracyjnych, jak choroby Alzheimera czy Parkinsona. Jeśli chcesz zachować młodzieńczą sprawność umysłową, dbaj, by menu obfitowało w warzywa i owoce o mocnych kolorach, świadczących o wysokiej zawartości fitozwiązków chroniących mózg.

2. Pij kawę

Ponieważ jest świetnym źródłem działających prozdrowotnie polifenoli. Pomaga też zawarta w niej kofeina, która chroni przed chorobą Alzheimera. W zależności od badania zmniejsza jej ryzyko od 30 do 65%. Możesz spokojnie pić 3-5 filiżanek dziennie. I nie bój się tego, że niby odwadnia i wypłukuje magnez.

3. Ruszaj się

Istotna jest też aktywność fizyczna. Badania mówią o zbawiennym wpływie wysiłku o umiarkowanej intensywności. Postaw raczej na jak najdłuższy i możliwie częsty ruch niż pojedyncze treningi – raczej codzienny trzykrotny spacer z psem i dojazd rowerem do pracy, niż zumba 2 razy w tygodniu. Chyba że jedno i drugie.

Twoja skóra

Potrzebujesz uelastycznienia w głębszych warstwach skóry. Postaw na retinol.

Pierwotna forma witaminy A odmładza na dwa sposoby. Dzięki lekkiemu działaniu złuszczającemu retinolu zniszczona i zrogowaciała warstwa naskórka zostaje zredukowana, co już po kilku tygodniach odsłania bardziej promienną cerę. Następnie retinol oddziałuje na głębsze warstwy skóry, poprawiając jej funkcjonowanie. Po kilku miesiącach skóra staje się bardziej jędrna, elastyczna, znikają drobne zmarszczki, a głębokie i mimiczne spłycają się.

Trzymaj rękę na pulsie

Po pięćdziesiątce zdecydowanie wzrasta ryzyko nowotworów, i to powinno być Twoim największym zmartwieniem. Zwykle też wtedy właśnie zaczyna się menopauza, zmienia się gospodarka hormonalna, czemu towarzyszą różne nieprzyjemne objawy. Jednak nie zwalaj wszystkich dolegliwości na hormony i nie traktuj ich jak normalnej kolei rzeczy – regularnie się badaj i sprawdzaj parametry. Liczby nie kłamią.

Badanie krwi

Co roku: morfologia, OB i poziom glukozy. Co trzy lata: poziom elektrolitów. Co pięć lat zrób tzw. lipidogram, czyli pomiar stężenia trójglicerydów i cholesterolu HDL i LDL we krwi.

Badanie moczu

Ogólne, raz do roku.

Do lekarza

Raz w roku: idź do lekarza rodzinnego na badanie ogólne.

USG

Raz na pięć lat zrób USG jamy brzusznej. Mniej więcej co dwa lata zrób też USG piersi. Jeśli w rodzinie ktoś chorował na raka – co pół roku.

RTG

Jeśli palisz, przynajmniej dwa razy w ciągu tych dziesięciu lat zrób sobie prześwietlenie klatki piersiowej. Odwiedź też pulmonologa, żeby sprawdzić wydolność płuc. Palacze często chorują na POChP – przewlekłą obturacyjną chorobę płuc.

REKLAMA

REKLAMA

Ginekolog

Idź do niego raz w roku i koniecznie pamiętaj o cytologii.

Dermatolog

Gdy tylko skończy się lato, daj się obejrzeć pod dermatoskopem.

Stomatolog

Co pół roku.

Okulista

Raz na pięć lat kontrolnie. Jeśli masz problemy ze wzrokiem – częściej.

Kolonoskopia

To badanie jest najskuteczniejszym sposobem zapobiegania rakowi jelita grubego, który występuje bardzo często. Nie będziemy Cię oszukiwać – nie jest to badanie bezbolesne, ale jeśli lekarz wykryje coś niepokojącego, może od razu usunąć stan przedrakowy i zapewnić względny spokój na mniej więcej 5 do nawet 10 lat.

Tarczyca

Raz w roku zbadaj sobie poziom hormonów tarczycy.

Żyły

Umów się doflebologa (specjalista od żył) i zrób badanie dopplerowskie żył kończyn dolnych. To może Cię ochronić przed chorobą zakrzepową. Warto.

Masz możliwości

Nie myśl sobie, że w tym wieku to już niewiele można zmienić w sprawie własnych finansów. Blogosfera jest pełna ciekawych porad, jak ogarniać finanse osobiste, jak oszczędzać i jak zarabiać. My lubimy blog Michała Szafrańskiego – jakoszczedzacpieniadze. pl. Na stronie www.pieniadzjest- kobieta.pl/ranking-blogow-finansowych-2018 znajdziesz listę najciekawszych i najbardziej profesjonalnych blogów o tym, jak zyskać kontrolę nad własnymi pieniędzmi, jak podejmować codzienne finansowe decyzje, jak oszczędzać i jak inwestować.

Dodatkowe pieniądze

Zamiast marudzić, że za mało zarabiasz, pomyśl nad dodatkowym źródłem dochodu. Dzieci odchowane, praca też pewnie nie zabiera Ci całego czasu, więc dla- czego nie spróbować? Co można robić? A myślałaś o internecie? I nie mów, że jesteś za stara. Na przykład Shirley Cury to amerykańska youtuberka, która ma 82 lata i prowadzi swój kanał o grze w „Skyrim”. I ma ponad 707 tysięcy subskrypcji. Ale istnieją też inne możliwości. Na przykład w weekendy albo wieczorami możesz być kierowcą Ubera albo Bolta. Jeżeli jesteś mocna w jakiejś dziedzinie, możesz zarabiać, udzielając korepetycji (np. przez Skype’a). Jeżeli masz kulinarną fantazję, możesz sprzedawać okolicznościowe wypieki, reklamując się na lokalnym, dzielnicowym forum internetowym. Mieszkasz w dużym mieście? Dlaczego się nie zgłosisz jako statystka do kręconego w Twojej okolicy fi l- mu, serialu czy dokumentu? Nie potrzeba do tego ani talentu, ani wykształcenia aktorskiego. Ale dobra zabawa gwarantowana.

Czy kobieta +50 staje się niewidzialna?

I czy seks po 50+ też staje się niewidzialny? No nie, to zależy od Ciebie.

Dziewczyny, pięćdziesięciolatki, same sobie to robicie. Oczywiście nie wszystkie, bo jest coraz więcej kobiet, które czują się doskonale i wyglądają świetnie w tym wieku. I nie mówimy tylko o Julii Roberts, Julien Moore, Danucie Stence czy Ewie Kasprzyk. Jednak w naszym kraju wciąż częste jest zjawisko ubabciowiania kobiet przez ich własne dzieci. Ledwo człowiek poczuje się wolny, zaczyna rozwijać skrzydła, ma czas, aby zajmować się, własnym rozwojem, to przychodzi dorosłe dziecko, wręcza Ci własnego bobasa i stosując emocjonalny szantaż zmusza Cię, żebyś się nim zajęła. A bardzo trudno nam samym pogodzić rolę babci z rolą seksbomby. Ale to wszystko siedzi tylko w naszej głowie.

REKLAMA

Po prostu to rób

Czy trzeba jeszcze kogoś przekonywać, że seks odmładza? I nie jest to tylko ten słynny błysk w oku po gorącej nocy. Seks odmładza naprawdę. 

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców w Kalifornii przebadano telomery kobiet w wieku od 20 do 50 lat (telomery to fragmenty chromosomu na końcach DNA, które skracają się z wiekiem). Naukowcy odkryli, że kobiety, które uprawiały seks, często miały telomery nawet o 30% dłuższe od abstynentek.

Menopauza

Możliwe, że fizyczne i psychiczne oznaki menopauzy, które są skutkiem spadku poziomu estrogenu, sprawiają, że seks jest ostatnim punktem na liście. Ale zamiast udawać, że się nic nie dzieje, warto skonsultować się z ginekologiem w sprawie hormonalnej terapii zastępczej. A także z psychiatrą. Trzeba wiedzieć, że od dawna mamy leki, które po- mogą nam na wahania nastroju, uderzenia gorąca, problemy z zasypianiem. A także na suchość pochwy, która to dolegliwość jest jednym z powodów, dla których czerpiemy z seksu mniejszą satysfakcję niż powinnyśmy.

Polubić kiszonki

Po 50-tce rośnie ryzyko depresji, które u kobiet i tak jest wyższe niż u mężczyzn. Możesz je zredukować.

Naukowcy zauważyli, że niektóre bakterie probiotyczne oddziałują na oś jelitowo-mózgową i korzystnie wpływają na zdrowie psychiczne, ograniczając zachowania lękowe i depresyjne. Nie da się tej wiedzy jeszcze przełożyć na zalecenia dotyczące konkretnych szczepów (choć w tym kierunku prowadzonych jest sporo badań), ale na pewno pomoże ogólne zadbanie o mikrobiotę. Twoja dieta powinna obfitować w kiszonki. Nie można ich co prawda nazwać probiotykami, podobnie jak jogurtów czy kefirów, na których opakowaniu nie wymieniono konkretnych szczepów bakterii o potwierdzonym działaniu, ale wśród dietetyków panuje zadziwiająca zgoda, że rozwijające się podczas kiszenia bakterie kwasu mlekowego będą mieć pozytywne działanie na mikrobiom.

Nie daj się hormonom

Po przekroczeniu 50. roku życia warto wprowadzić w jadłospisie kilka zmian, żeby złagodzić skutki menopauzy.

1. Mniej kalorii

Z wiekiem maleją potrze- by energetyczne organizmu i tempo przemiany materii (wynika to głównie ze spadku masy mięśniowej i coraz mniejszej aktywności fizycznej). Pamiętaj, żeby w związku z tym dostosować kaloryczność diety do nowych warunków.

2. Więcej ruchu

Wyjściem są nie tylko mniejsze porcje. Aktywnie przeciwdziałaj zmianom, ruszając się jak najwięcej. I nie myślimy tylko o spacerze czy jodze. Trening oporowy pomaga starszym osobom dłużej zachować mięśnie i sprawność. Wesprzyj go dawką białka większą niż powszechnie zalecane 0,9 g na 1 kg masy ciała.

3. Dbaj o kości

Ćwiczenia fizyczne będą przeciwdziałać osteoporozie. Możesz z nią także walczyć, dbając o wysoką zawartość wapnia w diecie. W żadnym razie nie daj się przekonać, że nabiał to zło i powinnaś wy- kreślić go z menu. Owszem, masa kostna rośnie tylko do 30-tki, ale możesz sporo zrobić, żeby spowolnić jej spadek. Stosuj także suplementację witaminą D w okresie jesienno-zimowym.

4. Siła soi

Badania naukowe pokazują, że fitoestrogeny łagodzą objawy związane z przekwitaniem. Ich najlepszym źródłem będzie soja (np. w formie napoju wzbogaconego wapniem).

ZOBACZ TEŻ: 12 zdrowych nawyków J.Lo, które powinnaś podpatrzyć

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij