Dobrostan psychiczny - jak o niego zadbać na 5 sposobów?

Dbanie o siebie, to nie tylko zielone koktajle czy kąpiele w płatkach róż. Ustal własne życiowe zasady, żeby osiągnąć dobrostan psychiczny, czyli poczucie spełnienia i życiowej satysfakcji.

dobrostan psychiczny fot. Shutterstock.com

Jeżeli przez całe życie kurczowo trzymasz się zasad ustalonych przez innych, pewnie nie czujesz się w pełni szczęśliwa. Chęć zadowolenia innych wiąże się z bezustannym lękiem, czy postępujesz dobrze i wstydem, gdy zrobisz źle, czyli wbrew ustalonym przez innych standardom. Jeżeli chcesz osiągnąć dobrostan psychiczny, trzymaj się własnych zasad, które pozwolą Ci się uspokoić, uwierzyć w siebie i cieszyć się życiem.

REKLAMA
  1. Dobrostan psychiczny - definicja
  2. Pierwsza zasada dobrostanu psychicznego – ustal, jak chcesz być traktowana
  3. Druga zasada dobrostanu psychicznego – traktuj innych tak, jak sami tego chcą
  4. Jak rozładowywać stres?
  5. Jedzenie na lepszy nastrój

Dobrostan psychiczny - definicja

„Dobrostan psychiczny można zdefiniować jako efekt poznawczej i emocjonalnej oceny własnego życia, na którą składają się wysoki poziom spełnienia i satysfakcji życiowej. – pisze w swoim artykule naukowym Zuzanna Niśkiewicz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Gdy zauważamy, że w naszym otoczeniu przeważają pozytywne doświadczenia i przyjemne emocje oraz niski poziom negatywnych przeżyć i nastrojów, wówczas możemy stwierdzić, że dobrostan psychiczny jest rzeczą, która nas dotyczy.”

Pierwsza zasada dobrostanu psychicznego – ustal, jak chcesz być traktowana

Słyszałaś kiedyś regułkę o tym, żeby traktować innych tak, jak chciałabyś, aby traktowano Ciebie? No właśnie. Większość z nas skupia się wyłącznie na tym, w jaki sposób uszczęśliwić innych swoim zachowaniem. Zapominamy przy tym, że każda relacja w naszym życiu ma także nam przynosić satysfakcję. Dlatego tak ważne jest, by zidentyfikować własne potrzeby, a następnie egzekwować ich spełnienie w sposób, który nie będzie szkodził osobom w naszym otoczeniu. Ułatwić to może zadanie sobie kilku pytań:

  • Co ulepszyłoby moje życie?
  • Co zawdzięczam innym?
  • Jak mogę osiągnąć dla siebie jak najwięcej, bez krzywdzenia innych?

Na przykład zastanów się, czy zostawanie po godzinach w biurze tylko po to, żeby nie odstawać od innych pracowników (mimo, że wykonałaś swoje zadania), komukolwiek wychodzi na dobre. Jeżeli nie, powiedz szefowi, ze Tobie udaje się wykonać swoją pracę w wyznaczonym czasie i chciałabyś wychodzić do domu przed innymi. Odzyskana godzina w ciągu dnia, to przestrzeń na odpoczynek, rozwijanie pasji lub dokształcanie się. Nie rezygnuj z niej, by zadowolić innych. To samo dotyczy niepisanych reguł ubioru. Jeżeli w Twojej firmie nie ma ustalonych zasad dress codu, ubieraj się tak, jak jest Ci wygodnie. To nieprawda, że sukces osiągniesz tylko w szpilkach i sztywnej marynarce. Sukces osiągniesz tylko swoją inteligencją, talentem i pracą.

Druga zasada dobrostanu psychicznego – traktuj innych tak, jak sami tego chcą

Odpuszczenie oczekiwania, że inni maja taką samą wizję szczęścia, jak Ty, jest niezwykle oczyszczające. Dzięki niemu przestajesz próbować uszczęśliwić kogoś na siłę. Wyjaśnię to na właśnym przykładzie. Lubię, aby moje otoczenie było bardzo zorganizowane. Natomiast moi rodzice nie podzielają mojego zamiłowania do uporządkowanej przestrzeni. W przeszłości powodowało to pewne tarcia. Byłam nieznośna, reorganizując ich dom bez pytania o zgodę. Podczas weekendowych przyjazdów do rodzinnego domu atakowałam ich spiżarnię z zapałem Mary Poppins na Red Bullu – ustawiałam produkty kategoriami, opisywałam półki…. I wyobrażałam sobie, że ofiarowuję mamie i tacie schludny dom (poza tym, że ratuję ich przed kupowaniem zbędnego majonezu, kiedy mająi już zapasowy słoik ukryty za makaronem). Jednak poczuli się atakowani przez własną córkę, podczas gdy chcieli po prostu spędzić z nią miło czas, relaksując się w wolne dni.  Zrozumiała to dopiero pisząc artykuł o tym, że jedyne oczekiwania, które należy spełniać, to Twoje własne. Odkryłam wtedy, że odpuszczenie oczekiwania, że ​​inni podzielą moją wersją szczęścia, może dać mi i ludziom w moim otoczeniu szczęście.

Jak rozładowywać stres?

Ruszaj się

Ćwiczenia fizyczne to jeden z najlepszych sposobów na obniżenie poziomu stresu.  Kiedy jesteśmy aktywni, nasz mózg uwalnia substancje, które poprawiają samopoczucie i łagodzą niepokój. Możesz sama zdecydować, jaki rodzaj ruchu najlepiej działa na Ciebie. Warto wypróbować taniec, pilaste, trening siłowy, ale także stare dobre maszerowanie.

Ćwicz oddech

Głębokie oddychanie pomaga obniżyć tętno i zmniejsza napięcie. Ponadto ćwiczenia oddechowe są narzędziem do radzenia sobie ze stresem, którego możesz użyć wszędzie, w każdej chwili. Spróbuj nawet teraz: głęboko wdychaj powietrze przez nos, aż Twój brzuch się uniesie. Skoncentruj się na tym.  Następnie wykonaj długi wydech przez usta. Powtarzaj przez 45 do 60 sekund.

Aktywuj wszystkie zmysły

To poprzez zmysły zewnętrzne impulsy działają na ośrodek przyjemności w mózgu. Dzięki temu aromat świecy zapachowej, dotyk ciepłej wody, smak ulubionej herbaty czy dźwięk muzyki sprawiają, że zaczynasz odczuwać spokój i lepszy nastrój.

Pozwalaj sobie na różne emocje

Rozmawiając o tym, co Cię boli czy niepokoi, pomożesz sobie rozładować napięcie. Im bardziej dusisz w sobie stres, tym mocniej odbija się on na Twoim zdrowiu – fizycznym oraz psychicznym. Dlatego znajdź wśród rodziny lub przyjaciół powiernika, któremu możesz się zwierzyć, zacznij pisać pamiętnik lub rozważ rozmowę z terapeutą.

Jedzenie na lepszy nastrój

Idea Comfort food na pewno jest Ci znana – to po prostu potrawy, które poprawiają humor. Niestety zazwyczaj ociekają cukrem albo tłuszczem – są więc niezdrowe i tuczące. To co jesz i z jakim nastawieniem to robisz – może wpływać na Twój psychiczny dobrostan. Oto zdrowe sposoby na jedzenie poprawiające samopoczucie

Zwróć uwagę na mikroelementy

Sięgaj po żywność bogatą w witaminy: C (truskawki, cytrusy, brokuły, papryka), B12 (łosoś, tuńczyk, skorupiaki) i B6 (słodkie ziemniaki, jajka, ciecierzyca, nabiał). Uważa się, że odgrywają one dużą rolę w łagodzeniu stresu i utrzymywanie stabilnego nastroju. Istotna jest także odpowiednia ilość magnezu w organizmie. Warto zapewnić ją sobie, jedząc pestki dyni, szpinak i czarną fasolę; badania sugerują, że uzupełnianie tego niezbędnego w diecie minerału może pomagać łagodzić depresję i stany lękowe.

Jedz uważnie

Pierwszym krokiem do zmiany jakiegokolwiek nawyku jest ćwiczenie uważności. Chodzi o to, żeby skupić się na wykonywanej czynności, obserwować swoje ciało i emocje podczas wykonywania jej. Dzięki temu zrozumiesz, co pcha Cię do sięgania po śmieciowe przekąski – czy robisz to pod wpływem nudy albo stresu? A może masz konkretną porę w ciągu dnia, gdy nie możesz oprzeć się słodyczom? Kiedy będziesz już świadoma momentu zapalnego, łatwo zaplanujesz przygotowanie zdrowszych i równie smacznych przekąsek na momenty kryzysowe. Mając je pod ręką, nie będziesz biegła po sklepowe gotowce.

Jedz regularnie

Niski poziom cukru we krwi może uczynić Cię bardziej podatną na zajadanie stresu. Jedząc co trzy-cztery godziny, utrzymasz stabilny poziom cukru we krwi i w kryzysowej sytuacji nie rzucisz się na paczkę ciastek. Sięgaj po pożywne przekąski z białkiem (orzechy, nasiona, jogurt, twarożek) oraz świeże owoce i warzywa. Komponuj posiłki złożone z chudego białka, węglowodanów złożonych (produkty pełnoziarniste), zdrowych tłuszczów.

Delektuj się

W porządku jest pozwalać sobie czasem na małe jedzeniowe grzeszki. Kiedy jesz coś pysznego i nie do końca zdrowego, upewnij się jednak, że naprawdę delektujesz się posiłkiem. Powoli wkładaj kęsy do ust, smakuj każdy z nich, postaraj się poczuj smak, zapach i teksturę jedzenia. W ten sposób unikniesz przejadania się.

 

Zobacz również:
Gogle pływackie w wersji smart uczynią odbijanie się od ściany do ściany najbardziej ekscytującą podróżą po formę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA