[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czujesz się zmęczona i nie masz siły pracować? To może być wypalenie sezonowe

Wiele z nas kojarzy depresję z okresem jesienno-zimowym. Jednak, jak się okazuje, coraz więcej osób skarży się na zmęczenie i brak zdolności cieszenia się życiem. Może być to wypalenie, a nawet depresja sezonowa znana także jako SAD.

wypalenie sezonowe

Czym jest SAD?

SAD to skrót od angielskich słów Seasonal Affective Disorder, co w języku polskim oznacza sezonowe zaburzenie afektywne lub sezonowe zaburzenie nastroju. U większości pojawia się ono wraz z nadejściem jesiennych dni, które są krótkie i deszczowe. Zdarza się również, że taki epizod depresyjny u niektórych osób pojawia się, kiedy rozpoczyna się w sezonie letnim.

ZOBACZ: Zimowa depresja - jasne sposoby na ciemne dni

Dlaczego smucimy się latem?

Kiedy nadchodzi lato, temperatura rośnie, a ilość światła, które do nas dociera, jest znacznie większa. Taka sytuacja zaburza nasz system biologiczny i rytm, który nasz organizm zaprogramował sobie zimą. W związku z tym maleje także poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Lato kojarzy nam się ze słońcem, wakacjami i odpoczynkiem, jednak nie zawsze jest to radosny czas. Czasem zamiast spacerować w pobliskim parku jesteś znużona i wolisz zaszyć się w domowym zaciszu. Dodatkowo nie masz ochoty na seks, jesteś rozdrażniona i przygnębiona. Ogarnia cię apatia, w nocy nie możesz spać, często boli cię głowa i szybko tracisz na wadze. To tylko kilka symptomów, które mogą pojawić się przy letniej depresji.

SPRAWDŹ: Niedobór witaminy D a depresja

Jak sobie z nią poradzić?

Letnie zaburzenie afektywne nie jest jeszcze zbadane tak dobrze jak depresja, która występuje jesienią czy zimą. Nie znamy idealnego sposobu na pozbycie się letniego wypalenia. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest baczne obserwowanie tego, jak zachowuje się twój organizm i w razie potrzeby wizyta u specjalisty.

Czy mam iść do lekarza?

Każda z nas ma prawo do gorszego dnia. Jeżeli jednak zauważysz, że symptomy, które wymieniłyśmy wcześniej, występują u ciebie coraz częściej, udaj się do lekarza. Jest to szczególnie ważne, jeżeli występują u ciebie zaburzenia odżywiania, bezsenność oraz kiedy pojawią się u ciebie bardzo negatywne myśli. Nie ma na co czekać, lepiej skonsultuj się z psychologiem. Ty poczujesz się lepiej, a twój urlop będzie udany.

ZOBACZ TEŻ: Cała prawda o lekach psychotropowych

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij