[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czerwcowy numer Women's Health już w sprzedaży!

Jak pokazują badania, 58% amerykańskich lekarzy podaje swoim pacjentom placebo i ono wywołuje dobre skutki, więc nie mówcie nam, że pozytywne myślenie to zabobon, płaskoziem i tani kołczing.

Beta Lenska

Wiecie, jak sprawdza się nowe leki? Standardem są są randomizowane, podwójnie zaślepione badania kliniczne z grupą kontrolną. Oznacza to, że pacjentów cierpiących na jakieś schorzenie dzieli się na dwie grupy: jedna dostaje pigułki z substancją aktywną, druga – placebo. Podwójne zaślepienie polega na tym, że do końca eksperymentu ani chorzy, ani lekarze nie wiedzą, kto co dostaje. I co? Poprawę stanu pacjentów, potwierdzoną wynikami badań, obserwuje się w obu grupach. A lek uznaje się za skuteczny dopiero wtedy, gdy jest znacząco skuteczniejszy od placebo.

Profesor Uniwersytetu Harvarda, Ted Kaptchuk, wyjaśnił ten fenomen następująco: to nie tabletka działa, tylko wiara pacjenta, że „pomoc jest w drodze”. Wówczas w mózgu uruchamiają się mechanizmy, które włączają system obronny organizmu. Na odpowiedzi placebo opiera się jego zdaniem homeopatia i akupunktura. Taki mechanizm działania ma ponoć większość leków antydepresyjnych. Jasne, że samymi myślami raka nie wyleczysz, ale dolegliwości bólowe, nerwice, pogorszenia nastroju czy nałogi już tak (świetny tekst na ten temat przeczytasz tutaj).

Jaki z tego wniosek płynie dla nas? Że nasze nastawienie ma potężną moc. Że jeżeli naprawdę na czymś nam zależy, chcemy zmienić coś dla siebie, a nie dla innych, to zwielokrotniamy szanse na powodzenie. O sile pozytywnego myślenia przekonała się Alżbeta Lenska, gwiazda czerwcowego numeru. Po chorobie, jaka zdarzyła się jej rok temu, nie ma już śladu, a sama Beta przestawiła swoje priorytety: dzisiaj stara się przeżyć każdy dzień najpiękniej jak potrafi. Zmienić możemy wszystko, nawet osobowość, o czym przekonują nas najnowsze odkrycia neurobiologii. Cały proces polega na wprowadzaniu małych, codziennych zmian. Mózg lubi przechodzić na autopilota, dlatego trzeba go cały czas stymulować – nauką i ćwiczeniami fizycznymi (w numerze znajdziesz program na większą kreatywność i lepsze myślenie). Jeżeli dołożysz do tego techniki uczenia się z najsłynniejszych uniwersytetów świata, każdy egzamin – nawet taki, który masz zdać tylko przed samą sobą – będziesz miała w kieszeni.

Redaktorka naczelna Women's Health

Aneta Martynów

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij