Coraz więcej Polaków kupuje kosmetyki ekologiczne

Moda na produkty ekologiczne i wegańskie kwitnie. Jak wynika z badań, konsumenci coraz częściej wybierają naturalne kosmetyki produkowane z bio składników.

kosmetyki naturalne fot. Shutterstock.com

Spadek sprzedaży kosmetyków w trakcie pandemii

Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych przeprowadzonych przez GfK Polonia wynika, że w okresie od maja 2020 r. do kwietnia 2021 r. wartość sprzedaży kosmetyków w Polsce spadła o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Wynika to najpewniej z faktu, że sporą część tego roku spędziliśmy w izolacji. Można natomiast zauważyć wyraźną tendencję wzrostową, jeśli pod uwagę weźmiemy kosmetyki ekologiczne, bio i wegańskie. W tym samym okresie zanotowano aż 76% wzrost wartości zakupów tychże produktów. Przekładając te dane na konkretne liczby – przez 12 miesięcy wartość ta poszybowała w górę o 180 mln zł, do kwoty 400 mln zł.

REKLAMA

„W sektorze spożywczym taka zmiana miała stymulujący wpływ na zakupy. Jednak wiele kategorii, a wśród nich także kosmetyki, odnotowało słabsze wyniki sprzedaży. Ciągłe przebywanie w bezpiecznej, domowej przestrzeni poskutkowało tym, że rzadziej stosowaliśmy np. produkty do makijażu czy pielęgnacji zarostu. W efekcie ograniczenia wydatków na kosmetyki wiele produktów z tej kategorii odnotowało gorsze wyniki niż przed rokiem, a cała grupa kosmetyków zakończyła ostatnie 12 miesięcy ze spadkiem na poziomie 2% – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny „Panelu gospodarstw domowych” GfK Polonia.

Moda na bio i eko

Pandemia wpłynęła na wzrost świadomości Polaków w kwestii zdrowia. Dzięki temu zaczęliśmy większą uwagę przykładać do produktów, które wkładamy do koszyka podczas zakupów. I dotyczy to zarówno produktów spożywczych, jak i kosmetyków. 

„Oczywiście na rynku są potentaci, dla których zmiany tego rzędu nie są znaczące, ale dla wielu mniejszych – zwłaszcza lokalnych – producentów oznaczało to zapewne nawet podwojenie przychodów. Tylko w ciągu ostatniego roku segment kosmetyków bio, eko, vege zaistniał wśród ponad 800 tysięcy nowych gospodarstw domowych, a częstotliwość zakupów wzrosła o 21%” – wspomina Mordasiewicz. Dodaje również, że na trend błyskawicznie reagują drogerie, które regularnie rozszerzają asortyment kosmetyków ekologicznych. – „To właśnie drogerie odpowiadają za większość zakupów produktów z tej kategorii. Nie może więc dziwić, że sieci coraz chętniej stawiają na rozwój eko-oferty, którą uważają za ważną i bardzo rozwojową” – wskazuje dyrektor.

Dynamiczny wzrost eko świadomości wśród konsumentów

Wyniki analiz wskazują również na fakt, że zmiany zachodzące na rynku kosmetycznym są odpowiedzią na rosnącą eko świadomość konsumentów. W 2020 roku udział osób określanych jako eko-aktywni oraz eko-rozważający wzrósł o 5,6 punktu procentowego do wielkości 64,8%. „Mogłoby się wydawać, że lęki związane z pandemią przysłoniły Polakom inne kwestie, w tym np. potrzebę aktywnych działań pro-środowiskowych. Tymczasem deklaracje oraz faktyczne zakupy wyraźnie temu zaprzeczają. Prawie 50% nabywców czuje się osobiście dotkniętych problemami środowiskowymi, a 1/3 konsumentów zaprzestała lub rozważa zaprzestanie zakupów niektórych produktów ze względu na ich wpływ na środowisko. Jest to jasny znak dla producentów, że powinni realnie zaangażować się w działania proekologiczne. Dla nabywców coraz ważniejsze staje się bowiem przekonanie, że kupując produkt, nie tylko wydają pieniądze na zaspokojenie własnych potrzeb, ale także wspierają ochronę planety” – podsumowuje dyrektor Panelu.

Źródło: PAP, marketingprzykawie.pl

Zobacz również:
Powroty do ćwiczeń są równie trudne, co powroty do pracy po wakacjach życia. Spokojnie, nie będziemy Cię namawiać, żebyś na urlop zabrała ze sobą robotę, ale trening już tak. Wrócisz pełna energii i w formie lepszej niż kiedykolwiek.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA