Coraz więcej Polaków kupuje kosmetyki ekologiczne

Moda na produkty ekologiczne i wegańskie kwitnie. Jak wynika z badań, konsumenci coraz częściej wybierają naturalne kosmetyki produkowane z bio składników.

kosmetyki naturalne fot. Shutterstock.com

Spadek sprzedaży kosmetyków w trakcie pandemii

Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych przeprowadzonych przez GfK Polonia wynika, że w okresie od maja 2020 r. do kwietnia 2021 r. wartość sprzedaży kosmetyków w Polsce spadła o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Wynika to najpewniej z faktu, że sporą część tego roku spędziliśmy w izolacji. Można natomiast zauważyć wyraźną tendencję wzrostową, jeśli pod uwagę weźmiemy kosmetyki ekologiczne, bio i wegańskie. W tym samym okresie zanotowano aż 76% wzrost wartości zakupów tychże produktów. Przekładając te dane na konkretne liczby – przez 12 miesięcy wartość ta poszybowała w górę o 180 mln zł, do kwoty 400 mln zł.

REKLAMA

„W sektorze spożywczym taka zmiana miała stymulujący wpływ na zakupy. Jednak wiele kategorii, a wśród nich także kosmetyki, odnotowało słabsze wyniki sprzedaży. Ciągłe przebywanie w bezpiecznej, domowej przestrzeni poskutkowało tym, że rzadziej stosowaliśmy np. produkty do makijażu czy pielęgnacji zarostu. W efekcie ograniczenia wydatków na kosmetyki wiele produktów z tej kategorii odnotowało gorsze wyniki niż przed rokiem, a cała grupa kosmetyków zakończyła ostatnie 12 miesięcy ze spadkiem na poziomie 2% – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny „Panelu gospodarstw domowych” GfK Polonia.

Moda na bio i eko

Pandemia wpłynęła na wzrost świadomości Polaków w kwestii zdrowia. Dzięki temu zaczęliśmy większą uwagę przykładać do produktów, które wkładamy do koszyka podczas zakupów. I dotyczy to zarówno produktów spożywczych, jak i kosmetyków. 

„Oczywiście na rynku są potentaci, dla których zmiany tego rzędu nie są znaczące, ale dla wielu mniejszych – zwłaszcza lokalnych – producentów oznaczało to zapewne nawet podwojenie przychodów. Tylko w ciągu ostatniego roku segment kosmetyków bio, eko, vege zaistniał wśród ponad 800 tysięcy nowych gospodarstw domowych, a częstotliwość zakupów wzrosła o 21%” – wspomina Mordasiewicz. Dodaje również, że na trend błyskawicznie reagują drogerie, które regularnie rozszerzają asortyment kosmetyków ekologicznych. – „To właśnie drogerie odpowiadają za większość zakupów produktów z tej kategorii. Nie może więc dziwić, że sieci coraz chętniej stawiają na rozwój eko-oferty, którą uważają za ważną i bardzo rozwojową” – wskazuje dyrektor.

Dynamiczny wzrost eko świadomości wśród konsumentów

Wyniki analiz wskazują również na fakt, że zmiany zachodzące na rynku kosmetycznym są odpowiedzią na rosnącą eko świadomość konsumentów. W 2020 roku udział osób określanych jako eko-aktywni oraz eko-rozważający wzrósł o 5,6 punktu procentowego do wielkości 64,8%. „Mogłoby się wydawać, że lęki związane z pandemią przysłoniły Polakom inne kwestie, w tym np. potrzebę aktywnych działań pro-środowiskowych. Tymczasem deklaracje oraz faktyczne zakupy wyraźnie temu zaprzeczają. Prawie 50% nabywców czuje się osobiście dotkniętych problemami środowiskowymi, a 1/3 konsumentów zaprzestała lub rozważa zaprzestanie zakupów niektórych produktów ze względu na ich wpływ na środowisko. Jest to jasny znak dla producentów, że powinni realnie zaangażować się w działania proekologiczne. Dla nabywców coraz ważniejsze staje się bowiem przekonanie, że kupując produkt, nie tylko wydają pieniądze na zaspokojenie własnych potrzeb, ale także wspierają ochronę planety” – podsumowuje dyrektor Panelu.

Źródło: PAP, marketingprzykawie.pl

Zobacz również:
Katarzyna Zillmann – wicemistrzyni olimpijska, a także mistrzyni świata i Europy w wioślarstwie – będzie współpracować z marką w nadchodzącym sezonie.
ZOBACZ WIĘCEJ

REKLAMA

REKLAMA