5 sposobów na to, aby zasilić swoje baterie energią Natury

Wyjdź z domu i złap kontakt z naturą. Te ćwiczenia Ci w tym pomogą.

ćwiczenia ugruntowujące fot. Shutterstock.com

Lubimy deklarować, że potrzebujemy kontaktu z naturą, ale tak naprawdę to robimy wszystko, aby się od niej izolować. Spędzamy dni siedząc w pomieszczeniach patrząc w ekrany i monitory nieustanie podłączone do sieci. I chociaż większość z nas ma w zasięgu spaceru, albo krótkiej jazdy samochodem jakiś kawałek przyrody – park, czy lasek, to o ile nie mamy psa, to rzadko z tego korzystamy. A kontakt z naturą leczy naszą psychikę i ciało. Z badań opublikowanych w Scientific Reports w 2019 dowiadujemy się, że zaledwie 120 minut tygodniowo spędzonych na łonie przyrody przynosi wymierne korzyści. Redukuje stres, podnosi odporność i aktywuje przywspółczulny układ nerwowy, który działa wyciszająco na nasz organizm. Spacery wśród zieleni i drzew mogą nawet zmniejszyć objawy depresji i lęku, zwiększyć produkcję dopaminy, endorfin i oksytocyny, i obniżyć ciśnienie krwi. Trudno to przecenić.

REKLAMA

ZOBACZ: Prowadzenie dziennika – sposób na smutki, stres i lęki

Jesteś częścią natury

Potrzeba kontaktu z naturą jest wpisana w nasze DNA. Przecież sami jesteśmy częścią natury – ona jest w nas i wokół nas – poczynając od naszego osobistego mikrobiomu po najdalsze krańce wszechświata. Jesteś elementem natury, czy sobie z tego zdajesz sprawę, czy nie. tego częścią, niezależnie od tego, czy uważasz się za „zainteresowanego naturą”, czy nie”. W książce Sarah Allen: "7 simple grounding techiniques for calming down" (7 prostych ćwiczeń uziemiających na uspokojenie) pisze o tym, jak uziemienie – czyli poczucie kontaktu z Ziemią może poprawić nasz dobrostan – psychiczny i fizyczny. Przedstawiamy Wam wybrane metody, abyście mogły poczuć się spokojne, zrównoważone i gotowe na stawienie czoła przeciwnościom. Wykorzystajcie ten wakacyjny czas, kiedy jesteście bliżej przyrody.

1. Pięć minut prawdziwego kontaktu z Ziemią

Zrób to ćwiczenie stojąc boso, na trawie, na plaży, w lesie, w płytkiej wodzie – tam, gdzie możesz liczyć na odrobinę spokoju.

- stań prosto i pewnie, rozsuwając nogi na szerokość bioder.
- zamknij oczy, oddychaj wolni i głęboko
- wsłuchaj się w swoje ciało, zwróć uwagę na wszystkie doznania
- rozłóż palce u nóg – poczuj to, oddychaj
- wyobraź sobie, że oddychając wysyłasz energię w dół, aż do palców, a następnie „zassij” ją do góry, aż do czubka głowy
- poczuj swoje stopy, ciężar Twojego ciała, poczuj kontakt z Ziemią
- oddychaj wyobrażając sobie, że „zasysasz” energię z Ziemi, aż do czubka głowy i z powrotem
- pozostań w tej pozycji tak długo, jak chcesz, oddychając powoli.

SPRAWDŹ: Wiek to tylko liczba – jak pogodzić się z upływem czasu?

2. Oddech pszczoły

Permanentny stres, w którym żyjemy sprawia, że oddychamy płytko, a każda próba wzięcia głębszego oddechu powoduje ucisk w klatce piersiowej. Dzięki temu prostemu ćwiczeniu rozluźnisz mięśnie oddechowe i poczujesz natychmiastową ulgę.

- siądź z wyprostowanymi plecami, ale wygodnie
- uśmiechnij się lekko
- połóż palce wskazujące na chrząstce pomiędzy policzkiem, a uchem
- weź głęboki wdech, aż do brzucha, a przy wydechu naciśnij lekko palcami chrząstkę i wydawaj dźwięk „mmmmmm” (jak brzęczenie pszczoły)
- powtórz kilka razy, a na koniec usiądź spokojnie i obserwuj zmiany nastroju.

3. Odkryj swoją wewnętrzną prognozę pogody

Pomyśl o swoich nastrojach tak, jakbyś opisywała zmiany pogody. Spróbuj prowadzić dziennik swoich nastrojów używając do ich opisu terminologii pogodynki. Zwróć uwagę na to, jak zmienia się Twoja wewnętrzna pogoda, jakie są prognozy krótko-, średnio- i długoterminowe. Co jest w tym stałego, a co szybko mija. Kiedy zaczynamy rozumieć nasze wzorce pogodowe, lepiej potrafimy o siebie zadbać o okresach wielkiego niżu, albo gwałtownych wichur.

4. Schwytaj chwilę

Chodzi tu o pełne odzwierciedlenie tu i teraz. Tego, co na zewnątrz i tego co wewnątrz wszystkimi zmysłami. Jest to forma kontemplacji, w której celem jest bycie obecną w danym momencie. To wyjątkowy moment, nigdy już się nie powtórzy. Co widzisz, przyjrzyj się detalom i obrazowi całości, wsłuchaj się w dźwięki, poczuj zapach, twardość ziemi, na której siedzisz, temperaturę powietrza, wiatr na skórze. Wsłuchaj się w swoje emocje i myśli. Niczego nie odrzucaj, zobacz to wszystko, co się kłębi dookoła i w środku Ciebie. Może to być świetny sposób, aby dowiedzieć się więcej o sobie bez konieczności szukania słów, aby to wyjaśnić.

5. Pozycja góry

To pozycja z jogi, która ugruntowuje, daje siłę i pewność siebie.

- stań prosto, ze złączonymi stopami
- upewnij się, że Twój ciężar jest równomiernie rozłożony, przez chwile napinaj i rozluźniaj mięśnie nóg, napnij uda – upewnij się, że rzepki kolanowe znajdują się nad stopami
- wyciągnij w górę szyję upewniając się, że głowa nie jest przekrzywiona, wyobraź sobie, że rośniesz, staraj się wydłużyć całe ciało – pomaga wyobrażenie sobie, że do czubka głowy masz przyczepioną linkę, która Cię ciągnie do góry
- ręce wzdłuż ciała z dłońmi obróconymi wnętrzem do przodu
- zamknij oczy i oddychaj, czując kontakt stóp z ziemią, a głowy z niebem. Poczuj, że jesteś dzieckiem Wszechświata i masz prawo być tutaj. Oddychaj wolno i poczuj, jak rośnie w Tobie siła i pewność siebie.

ZOBACZ TEŻ: Zostań swoją cheerleaderką - jak przestać wiecznie się krytykować?

Zobacz również:
Hollow body to jedno z najbardziej efektywnych ćwiczeń core’u, ale też jedno z najtrudniejszych. Zobacz jak nauczyć się je poprawnie wykonywać krok po kroku i jakich błędów unikać.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA