Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Zadowolenie z pracy - jak pokochać to, co robisz

W pracy spędzamy często więcej czasu niż z naszymi ukochanymi. Dlatego tak istotne jest widzieć w niej sens. Dzięki temu codziennie rano będziesz budzić się z uśmiechem na ustach.

zadowolenie z pracy fot. shutterstock.com

Co sprawi, że w pracy poczujesz się dobrze? Większa wypłata? Lepsza atmosfera? Szefowa, która potrafi docenić Twoje starania? Pewnie wszystkie te rzeczy po kolei. Ale jeszcze wyżej w hierarchi potrzeb znajduje się poczucie sensu. Przekonanie, że to, czym się zajmujesz, ma znaczenie. Jeśli je w sobie odkryjesz, poczujesz radość z działania, a cała reszta automatycznie sama się dostosuje. Gwarantujemy!

Jeśli uwierzysz, że Twoja praca ma sens, będziesz z niej prawie dwa razy bardziej zadowolona.

Co wpływa na zadowolenie z pracy?

„Przekonanie, że zajmujesz się czymś wartościowym, co ma wpływ na społeczeństwo albo jest doceniane przez innych” – mówi Nico Marks, założyciel firmy analitycznej Happiness Works. Wbrew opiniom malkontentów, jako naród doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Potwierdzają to badania.

Gdy w 1997 roku CBOS przeanalizował nasze życie zawodowe, 52% ankietowanych powiedziało: „Tak, moja praca ma sens”. W roku 2013 tę odpowiedź wybrało już... 81% z nas. To bardzo dobra wiadomość zarówno dla pracowników (jesteśmy prawie 2 razy bardziej zadowoleni ze swojego zajęcia), jak i pracodawców (szczęśliwi ponad 3 razy rzadziej zmieniają robotę). Powstaje pytanie: jak dodać odwagi tym, którzy ciągle narzekają na swoje obowiązki służbowe?

Zdrowe spojrzenie

Poszukiwanie sensu to cel długoterminowy – mówi psycholog Violetta Nowacka z SELF Przyjazne Terapie w Poznaniu. – Pojawią się trudniejsze momenty, ale to część całego procesu”. W końcu jeśli od dawna jesteś przekonana, że Twoje życie musi wyglądać tak, a nie inaczej, możesz mieć trudności z nagłą zmianą nastawienia. Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby było inaczej.

Behawiorysta Paul Dolan przywołuje przykład macierzyństwa. Można wyliczać, że wychowanie dziecka kosztuje mnóstwo pieniędzy. Na długie miesiące ogranicza Twoją wolność wyboru. Ale mnóstwo matek na całym świecie przyzna, że to doświadczenie wzbogaciło ich życie, bo nadało mu nowy sens i są z tego powodu bardzo zadowolone.

zadowolenie z pracy fot. shutterstock.com

Nowa perspektywa

Warto tę obserwację przełożyć na pracę. Mogą się w niej zdarzać momenty trudne, to naturalne. Ale nie przekreślają one od razu większego sensu. Emily Esfahani Smith, autorka książki „The Power of Meaning”, zwraca uwagę, że podchodzimy do obowiązków na 3 sposoby:

  1. Skupiamy się na tym, aby zarobić pieniądze i zabezpieczyć byt naszej rodziny.
  2. Chcemy osiągnąć jak najwyższe stanowisko, a przez to udowodnić coś sobie i innym.
  3. Wreszcie traktujemy nasze zajęcie jak powołanie.

Najlepiej, gdy te 3 elementy się łączą. I co najciekawsze, takie połączenie można znaleźć niemal w każdych warunkach. „Nawet wśród pracownic fabryki, która zajmuje się produkcją taśmową – mówi Smith. – Zadanie jest monotonne, ale pozwala tym kobietom utrzymać rodziny. Poczucie sensu takiej pracy jest naprawdę duże”. Autorka przytacza też anegdotę związaną z prezydentem Kennedym. Gdy odwiedził w 1962 roku NASA, zapytał jednego ze sprzątaczy, czym się zajmuje. Ten bez wahania odpowiedział: „Pomagam wysłać człowieka na Księżyc” Miał rację? Miał. Ale mógł myśleć zupełnie inaczej.

zadowolenie z pracy fot. shutterstock.com

Z sercem na dłoni

„Osoby, które są najbardziej zadowolone ze swojej pracy, służą innym. To nauczyciele, pielęgniarki – dodaje Smith. – Ale nawet jeśli nie pracujesz w podobnej branży, możesz poczuć się podobnie, gdy dostrzeżesz, w jaki sposób Twoje działania wpływają na innych ludzi”.

Osoby, które są szczęśliwe, nie boją się pomagać innym. Jesteś na to gotowa?

Nowe badania przeprowadzone na University of Zurich zwracają uwagę na jeszcze jeden czynnik. Obowiązki powinny być związane z naszymi cechami charakteru. Introwertyczka średnio odnajdzie się jako organizatorka eventów, a kobieta lubiąca ciągle nowe wyzwania – w pracy w bibliotece. „Bycie autentycznym polega na podążaniu za swoim głosem – mówi profesor Stephen Joseph, autor książki „Authentic”. – Dbanie o innych może wywołać w Tobie złość, że zapominasz o swoim życiu”.

Dlatego najpierw zacznij od siebie. Poukładaj wszystko tak jak chcesz, a dopiero później zajmij się innymi. Często o tym zapominamy, chcemy iść na skróty. Ale uwierz: jeśli Ty będziesz uśmiechnięta, ludzie wokół Ciebie też będą się uśmiechać.

zadowolenie z pracy fot. shutterstock.com

Czas decyzji

Koniec z narzekaniem na każdy kolejny poniedziałek!

Kwestią otwartą pozostaje, czy musisz zmienić pracę, aby odnaleźć sens. „Przeanalizuj listę swoich obowiązków i znajdź te, które dają Ci najwięcej satysfakcji – mówi Violetta Nowacka. – Istnieje szansa, że możesz bardziej zaangażować się w interesujące dla Ciebie zadania”. Zaproponuj to swoim przełożonym, zobacz, jak zareagują. Wtedy będziesz wiedziała, co zrobić. I jeszcze jedno: chociaż stary dowcip mówi, że bez jedzenia możesz przeżyć tylko 3 dni, a bez sensu całe życie, to jednak nie warto. Sama dobrze wiesz dlaczego.

Poznaj też 5 kroków do zadowolenia z pracy i w końcu przestań narzekać na każdy kolejny poniedziałek. 

WH 04/2017

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij