Open space: jak w nim przetrwać

Jak wykazały badania, osoby pracujące w otwartych przestrzeniach częściej idą na chorobowe i uwalniają się u nich hormony stresu. Open space to także Twoje miejsce pracy? Rzuć okiem na wskazówki naszej ekspertki i zobacz, jak sobie radzić.

open space fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Otwarte przestrzenie najpierw stały się popularne w Stanach Zjednoczonych (tak urządzonych jest tam ponad 70% biur), a potem zaczęły pojawiać się na innych kontynentach. Teoretycznie miały przynosić same korzyści. W praktyce jest jednak inaczej. Badania przeprowadzone w Danii dowodzą, że pracujący w open space'ach 62% częściej idą na chorobowe.

Naukowcy z Cornell University stwierdzili natomiast, że u osób pełniących swoje obowiązki w otwartych przestrzeniach uwalniają się hormony stresu. Skoro już znalazłaś się w tak trudnej sytuacji, ekspert ds. etykiety, Jacqueline Whitmore, podpowiada, jak sobie radzić.

Meloman

Nawet gdy słucha swojego ulubionego zespołu przez słuchawki, Ty i tak mogłabyś zaśpiewać refren. Dogadaj się z koleżankami i wyślij grupowego mejla: „W naszym biurze jest coraz głośniej, czy możemy ściszyć muzykę?”.

Gaduła

Wystarczy na moment stracić czujność, a ona zawsze znajdzie okazję, żeby opowiedzieć, co u niej. Nie masz czasu? Połóż jej rękę na ramieniu i powiedz: „Kochana, teraz naprawdę nie mogę, muszę coś zrobić ASAP. Porozmawiamy w trakcie lunchu?” . 

Podglądaczka

Oczywiście, możesz ciągle przekręcać ekran, ale w takim biurze to bez sensu. Dlatego lepiej kup filtr prywatyzujący, czyli osłonę, która sprawi, że nikt kątem oka nie zobaczy, co właśnie robisz.

Brudas

Ma całe biurko dla siebie, a rozrzuca wszystko tak, że nawet na Twoim zaczyna brakować miejsca. Spójrz mu prosto w oczy i powiedz: „Wiem, że mamy mało miejsca, ale może załatwimy sobie szafkę, żeby schować tam mniej potrzebne materiały?”.

Amatorka chińskiej kuchni

Najlepsze, co możesz zrobić, to poprosić osobę, która opiekuje się biurem, aby przypomniała, że jedzenie spożywa się w jadalni. Rozwiążesz problem i unikniesz kłótni.

Wulgarny typ

Powiedz, że Ty nic do niego nie masz, ale ostatnio Twoja rozmówczyni skarżyła się, że ktoś u was w biurze strasznie przeklinał. Zrozumie i przy okazji nie uzna Cię za czepialską.

WH 10/2016

REKLAMA