Jak wygląda praca z influencerami? Sprawdziliśmy

O blaskach i cieniach współpracy z influencerami Monika wie wszystko. Zobacz, czy ta ścieżka kariery jest dla Ciebie.

Shutterstock

Nasza Ekspertka

Imię i nazwisko: Monika Ćwiertnia

Zawód: Project Manager of Influencer Marketing

Gdzie ją znaleźć: w firmie WhitePress

Fit influencerki reklamują sportowe buty, odżywki białkowe i legginsy, eko influencerki – produkty w opakowaniach z recyklingu, bookstagramerki – książki... Dziś influencerzy reklamują praktycznie każdą kategorię produktów czy usług. Żeby jednak korzyści z kampanii odnieśli także producenci tych dóbr, osoby zajmujące się marketingiem muszą takie akcje koordynować i np. sprawdzić, czy dana osoba rzeczywiście ma tylu followersów, ilu widnieje w statystykach (nawet nie wiesz, jak łatwo kupić serduszka pod zdjęciem!). Można kręcić nosem na to, że celebryci, znani jedynie z robienia fikołków w sieci, reklamują co rusz nowe produkty i jeszcze zarabiają na tym kupę kasy, ale to temat na osobną dyskusję. Dyskusji nie podlega natomiast fakt, że współpraca z influencerami to aktualnie jedna z czołowych dziedzin marketingu.

Skąd się wzięli?

A jednak influencerzy to nie wymysł XXI wieku. „Marki zaczęły dostrzegać potencjał ambasadorów już na przełomie XIX i XX wieku – wyjaśnia Monika Ćwiertnia, menedżer działu influencer marketingu w firmie WhitePress. – Ta branża rozpędziła się przez rozwój mediów społecznościowych, które dziś są nieodłącznym elementem naszego życia”.

ZOBACZ TEŻ: 8 technik uczenia się [porady z najlepszych uniwersytetów na świecie]

Człowiek od marketingu

Monikę od początku ciągnęło do marketingu. Po ukończeniu studiów licencjackich z kulturoznawstwa ze specjalnością reklama i PR rozpoczęła pracę w firmie eventowej, gdzie miała kontakt z influencerami. Potem, wraz z rozpoczęciem magisterki z komunikacji medialnej, rozpoczęła pracę na stanowisku Influencer Marketing Specialist. „Swoją pracę magisterką oparłam o temat wpływu influencer marketingu na decyzje zakupowe i e-commerce” – dodaje. Dlaczego akurat ta dziedzina marketingu tak ją wciągnęła? „Zawsze interesowały mnie kreatywne i szalone publikacje zostające na długo w pamięci, m.in. challenge i pranki, które momentalnie mogą poprawić humor, a niekiedy doprowadzają widza do łez” – mówi. Poza tym w tej branży liczy się kontakt z ludźmi, a Monika nie wyobraża sobie pracy, w której tego kontaktu by brakowało. „Bardzo cenię sobie dobrą komunikację. To pozwala mi tworzyć z influencerami wartościowe publikacje” – dodaje.

Analiza

Monika szuka influencerów do realizacji kampanii długofalowych. „Poszukuję przede wszystkim influencerów o wysokim engagement rate, czyli wskaźniku zaangażowania obserwujących” – wyjaśnia. Dobry kandydat to taki z zaangażowaną publicznością i realnymi obserwatorami, co można zweryfikować za pomocą narzędzi analitycznych. Porównanie statystyk i wykresów oglądalności pozwala wyciągnąć odpowiednie wnioski, zidentyfikować, czy z danym influencerem można zrobić kampanię, czy dotrze do szerokiej rzeszy ludzi i czy będzie o tym głośno. Zdarzają się influencerzy, którzy nieuczciwie pozyskują swoich obserwatorów. Trudno w to uwierzyć, ale u niektórych nawet 95% publiczności to fejkowi followersi. „Taka nieuczciwość to największy minus tej pracy” – zdradza Monika.

Druga strona

A czy nie lepiej byłoby zostać influencerką? W końcu tę branżę Monika zna od podszewki, ma też ciekawe hobby – łączy podróże z jazdą na rolkach. Potencjał więc ma spory. „Budowanie swoich social mediów od zera jest bardzo czasochłonne, wymaga też sporo zaangażowania i pracy”. Monika woli jednak pracę zza kulis. „Koordynacja kampanii to coś, co sprawia mi większą frajdę. Poznawanie nowych twórców i współpraca z nimi, dopasowywanie ambasadorów marki, planowanie eventów to bardzo kreatywne działania, dzięki którym można poszerzać swoje horyzonty i móc poznać produkt tuż przed jego premierą w sklepach. To naprawdę ekscytujące!” – opowiada.

Rada dla dziewczyn, które też chciałyby pracować w influencer marketingu

„W tej branży przydaje się przede wszystkim bycie komunikatywnym i posługiwanie się lifestylowym, prostym stylem. Ważna jest też odwaga i skuteczność w rozmowach z influencerami”.

ZOBACZ TEŻ: Wedding plannerka - jak wygląda praca konsultantki ślubnej?

REKLAMA