[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak się uczyć do matury?

Gdy się uczysz do matury, albo do egzaminu na studiach, musisz zadbać nie tylko o mózg, ale i o ciało. Zobacz, jak zachować świeżość i uczyć się szybciej i skuteczniej w czasie matur czy sesji.

Młoda kobieta się uczy

W Polskich szkołach uczymy się wielu rzeczy: biologii, chemii, historii, języków i tysiąca innych rzeczy. Jednak na żadnym z przedmiotów większości z nas nikt nie wyjaśnia, jak się... uczyć. Nie poznajemy technik zapamiętywania, szybkiego czytania, nie trenujemy robienia notatek ani sporządzania mapy informacji. Tak jakby polska oświata zakładała, że każdy z nas rodzi się z umiejętnością uczenia się. Co skądinąd jest po części prawdą. ale jest tu umiejętność podstawowa, wystarczająca zupełnie w nauce obsługi nocnika czy otwierania puszki konserwy. Jednak do wykucia na pamięć anatomii albo zrozumienia fizyki ta wrodzona zdolność uczenia nie wystarcza. Uczyć się trzeba się nauczyć

Nauczyć trzeba się też tej zasady, że aby umysł pracował żwawo, trzeba mu dostarczyć odpowiednie dawki energii i wypoczynku. Wtedy pracuje najlepiej. Zobacz, jak zadbać o swoje ciało i mózg, żeby ten ostatni pracował na najwyższych obrotach. 

Nawadniaj się

Jedną z najczęstszych przyczyn zmęczenia, również psychicznego, jest odwodnienie. Dlatego regularnie pij wodę lub inne napoje. W czasie sesji unikaj też alkoholu. Łatwo jest ulec pokusie "resetu" po ciężkim tygodniu nauki, ale upijając się w piątek wieczór tracisz nie tylko ten wieczór, lecz również sobotę i część niedzieli. Gdy jesteś odwodniona, Twój mózg i tak niewiele zapamięta. Lepiej odłóż świętowanie na koniec sesji, gdy już pozostanie Ci jedynie czekanie na wyniki.

Uważaj na kawę

Istnieje stary zwyczaj siedzenia nocami i wypijania hektolitrów kawy, żeby podtrzymać skupienie. Korzystaj z tego tylko w ostateczności – w ostatnią noc przed egzaminem, skoro wcześniej się nie uczyłaś. Jeśli masz jeszcze trochę czasu do sesji - ostatnią kawę pij nie później niż o 18. Kawa utrudnia zasypianie, a niedobór snu ma fatalny wpływ na pamięć. To właśnie w czasie snu mózg porządkuje sobie informacje, odsiewa i zapomina te nieistotne, a te ważne utrwala i zapisuje ścieżkę dostępu do nich. Czasami lepiej pouczyć się krócej, aby zapamiętać więcej.

Jedz węglowodany

Nawet jeśli na co dzień raczej unikasz węglowodanów, w czasie sesji zrób sobie wakacje od restrykcji. Zjedz na śniadanie bułkę z dżemem, przegryzaj figi, i nie stroń od słodkiego kakao czy czekolady. Mózg zużywa ogromne ilości glukozy, a tę najszybciej dostarczysz właśnie z węglami. W eksperymencie na Tufts University wykazano, że zwiększenie węglowodanów w diecie poprawia pamięć u ludzi, którzy je mocno ograniczali. Niemal natychmiast, więc na czas egzaminów odłóż dietę na bok, bo jeśli nie zdasz, dopadnie Cię stres, a wtedy łatwo rzucić się kompulsywnie na lodówkę, a dokładniej - na jej zawartość.

 

REKLAMA

REKLAMA

Weź głęboki oddech

Tuż przed wejściem na egzamin znajdź spokojne miejsce i zrób kilka głębokich oddechów. Znasz zasadę: wdech przez nos przez 8 sekund, wytrzymaj osiem sekund z powietrzem w płucach i przez kolejne osiem wypuszczaj powoli ustami. Staraj się skupić na powietrzu przepływającym przez Twoje ciało i oderwać myśli od tego, co Cię czeka. Taka trzyminutowa przerwa obniży poziom hormonów stresu, co pomoże Ci uważniej przeczytać polecenia i nie przegapić żadnej pułapki ukrytej w zadaniach.

Rób przerwy

Skoro odradzamy kawę wieczorem, podpowiadamy też jak się ocucić z senności bez sięgania po stymulanty. Gdy poczujesz, że jesteś śpiąca i co chwila musisz wracać do zdania, które przeczytałaś kilka minut temu - zrób przerwę. Nie ma sensu marnować czasu. Napij się czegoś, pożuj gumę, weź chłodny prysznic albo przynajmniej ochlap twarz zimną wodą. A najszybciej się wybudzisz, idąc na spacer albo robiąc serię przysiadów czy wykroków. Wysiłek fizyczny doskonale wpływa na koncentrację.  Ruszając się poprawisz krążenie i dostarczysz do mózgu więcej tlenu - zobaczysz, że ożyje, a jeśli dodasz do tego 4 techniki zapamiętywania, egzamin masz praktycznie zaliczony.

Tyle o tym, jak zadbać o ciało. Porady z najlepszych uniwersytetów na świecie dotyczące efektywnego uczenia się znajdziesz w czerwcowym wydaniu Women's Health. Dostępny w kioskach i w naszym kiosku online.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij