Jest taka scena w filmie „O północy w Paryżu” Woody'ego Allena, gdy początkujący pisarz pyta Ernesta Hemingwaya mniej więcej tak: „Jak napisać dobrą książkę i jak sprawić, by inni mówili o niej, że jest dobra?”. Hemingway odpowiada: „A według ciebie jest dobra? Jeśli Ty jesteś pewien, inni ci uwierzą”. Tak jest z pewnością siebie. Zawsze zaczyna się od akceptacji siebie, a jeśli jeszcze nauczysz się kilku patentów, poczujesz moc.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Jest duże prawdopodobieństwo, że masz w swojej szafie kilka strojów, w których wyglądasz jak milion dolarów. Przypomnij sobie, w jakich ubraniach byłaś najczęściej komplementowana. Dobry wygląd to połowa sukcesu – tak w pracy, jak i w relacjach prywatnych.
„Nie bez powodu wiele korporacji wprowadza obowiązkowe dress-code'y” – mówi Kazimierz Ździebło, psychoterapeuta i trener rozwoju osobistego. Jeśli dobrze wyglądasz, wysyłasz w świat informację: „Lubię siebie, jestem pewna tego, co robię”.
Zacznij też pozytywnie myśleć o swoim ciele - na początek przestając się przejmować narzekaniami swoich przyjaciółek. Najnowsze badania pokazały, że kiedy Twoja przyjaciółka źle mówi o swoim ciele, Ty także zaczynasz czuć się źle… w swoim.
"Kobiety myślą, że skoro ich przyjaciółki są niezadowolone ze swojego wyglądu i źle się z nim czują, to wygląd jest bardzo ważny i też powinny się źle czuć" - twierdzi dr Louise Wasylkiw, wykładowca psychologii na Mount Allison University w Kanadzie. Wykorzystaj 6 wskazówek, jak przestać negatywnie postrzegać siebie i walczyć ze wzajemną demotywacją, a przekonasz się, że Twoje ciało to Twój atut, a nie powód do wiecznego narzekania.
Patrz na pozytywy
Bez względu na to, czy właśnie jesteś przed rozmową kwalifikacyjną o pracę, ważną prezentacją w korporacji czy też idziesz na imprezę, gdzie mało kto będzie Cię znał, musisz wiedzieć, by swoją uwagę zawsze skupiać na tym, co umiesz robić najlepiej.
Pielęgnuj swoją pewność siebie, karm ją wyłącznie dobrymi rzeczami. Nie myśl o tym: „A co, jak zapytają mnie o dane, do których nie zdążyłam dotrzeć?”. Skoncentruj się na tym: „Przeszukałam całą bibliotekę i mam naprawdę sporo wiadomości na omawiany temat”. Nie myśl: „Tego nie umiem”, myśl: „W tym jestem świetna”. I jeszcze jedno: nie oszukuj siebie i innych. Ludzie bardzo szybko wyczuwają fałsz i sztuczność.
Postaw na priorytet chwili
Czujesz się w pracy niedoceniona. Zarabiasz za mało, zbyt długo pracujesz, a do tego masz konflikt z koleżanką. Idziesz do szefa i wylewasz żale jeden po drugim. Wiesz, jaki komunikat dostaje Twój przełożony? „Ona sobie nie radzi”. Pamiętaj: szef to nie Twoja matka ani przyjaciółka. To ktoś, kto Tobą zarządza. Jeśli idziesz załatwić sprawę, idź z jedną, priorytetową.
Chyba nie trzeba Ci tłumaczyć, co jest ważniejsze: podwyżka czy konflikt z koleżanką z pokoju. Koncentrując się na priorytetach, pokazujesz, że panujesz nad hierarchią ważności i zawodowymi zadaniami, że wiesz czego chcesz i potrafisz to uargumentować. Nie oczekuj też od razu odpowiedzi: szanuj swojego rozmówcę i daj mu czas na przemyślenie.