Jak stworzyć sobie home office z prawdziwego zdarzenia?

Twoja firma wciąż pozostaje w trybie pracy zdalnej, a Ty coraz gorzej radzisz sobie z zachowaniem jakichkolwiek zasad BHP we własnym domu? Czas zrezygnować z rozwiązań na chwilę i stworzyć sobie home office z prawdziwego zdarzenia.

Zrobie to nawet w kapciach fot.shutterstock.com

Już ponad rok minął, od kiedy „na jakiś czas” przeniosłyśmy się z pracą do własnych domów, najczęściej kompletnie do tego nieprzystosowanych. Jakoś się zorganizowałyśmy i dziś możliwość wysyłania służbowych mejli bez wyskakiwania z piżamy w kotki jest dla wielu z nas błogosławieństwem. Warto jednak narzucić sobie pewne zasady, żeby nie zatrzeć cienkiej granicy między pracą a czasem wolnym.

REKLAMA

9 na 10 osób pracujących zdalnie w trakcie pandemii chciałoby kontynuować ten model także po jej zakończeniu – wynika z aktualnych ankiet. Dla pracodawców to znaczne oszczędności, dlatego też światowe badania przewidują, że liczba pracowników pracujących zdalnie w 2021 roku podwoi się względem roku 2019. To już nie tylko trend, ale popandemiczna rzeczywistość. Czy jesteśmy jednak przygotowane na permanentną pracę z własnego domu? Tryb home office stawia przed nami wiele ograniczeń, z których głównym jest konieczność spędzania niemal całego dnia we własnych czterech ścianach – nie musimy dojechać do biura, nie spotykamy się ze współpracownikami, nawet zakupy robione dotąd po drodze z pracy wolimy załatwić online. Wszystkie aktywności na co dzień, pozwalające zachować work-life balance, zostają poddane próbie. Zaczynamy czuć, że zasiedziałyśmy się na własnej kanapie, myląc noc z dniem i pracę z odpoczynkiem. Jak dbać o siebie w tej nowej, ale być może nieodwracalnej sytuacji, aby zachować równowagę, spełniać swoje ambicje i zwyczajnie – cieszyć się życiem? Mamy na to kilka prostych sposobów.

Do poprawy: przestrzeń robocza

Pracując w biurze, większość z nas korzysta z wygodnych foteli z odpowiednim zagłówkiem, oparciem czy podłokietnikami. Do tego do dyspozycji mamy biurko o odpowiedniej wysokości i monitor w dostatecznej odległości od oczu. Niestety, obecnie nasze „biura” to często kanapa w salonie czy twarde krzesło przy kuchennym stole. Długotrwałe siedzenie w jednej, do tego niewygodnej pozycji może skutkować nie tylko brakiem skupienia, ale także naprawdę uciążliwym bólem pleców. Szczególnie jeśli przez kilka godzin siedzimy zwinięte w precel nad laptopem postawionym na oparciu kanapy. Skoro już wiesz, że dom na dłużej stanie się Twoim miejscem pracy, warto byłoby zainwestować w porządny biurowy fotel i biurko o regulowanej wysokości – najlepiej z możliwością zmiany pozycji na stojącą. Jeżeli wciąż trudno Ci zaoszczędzić pieniądze na nowe meble, możesz zastosować prosty zabieg: od czasu do czasu zmień pozycję, stawiając laptopa na kuchennym blacie – będzie to namiastka biurka do pracy na stojąco. Dzięki ułożeniu pod komputerem kilku książek, będziesz mogła dostosować wysokość monitora idealnie do swojego wzrostu – tak by uniknąć garbienia się. Ergonomia pracy jest kwestią najważniejszą, jednak stworzenie przyjemnej, ułatwiającej skupienie przestrzeni to także istotna sprawa. Kilka prostych dodatków – miękki dywan pod stopami, korkowa lub druciana tablica do przypinania ważnych notatek na ścianie czy zielony kwiat w pobliżu monitora – stwo- rzą wydzielony kącik, który będzie kojarzyć się z pracą, ale w miły sposób. Postaraj się wszystkie służbowe dokumenty odkładać w tej wydzielonej przestrzeni, by reszta mieszkania pozostała jednoznacznie prywatna.

Do poprawy: rytm dnia

Praca zdalna często daje nam dużą elastyczność w zarządzaniu swoim czasem. Staraj się rozplanować swój dzień, nadać mu naturalny dla siebie rytm – nie tylko da Ci to poczucie kontroli, ale i pozwoli być bardziej efektywną oraz utrzymać granice między pracą a czasem wolnym. Koniecznie nastawiaj budzik na konkretną godzinę, zjadaj pożywne śniadania, ubieraj się wygodnie, ale schludnie, zaś rzeczy „po domu” zostaw na weekend. Masz czuć, że jesteś w pracy, kiedy więc usiądziesz z poranną kawą przy biurku, nie otwieraj mediów społecznościowych, tylko zaplanuj zadania na dany dzień. Pamiętaj, żeby nie było ich za dużo – do zagospodarowania masz 8 godzin minus przerwy (najlepiej z góry wyznaczone).

ZOBACZ TEŻ: Jak zwiększyć wydajność?

Skorzystaj z wygodnego kalendarza lub planera, który zawsze możesz mieć przy sobie (nawyk planowania sprawdzi się w każdych innych okolicznościach) i w którym wyraźnie widać, ile kwadransów zajmuje dana czynność. Pracując w domu, łatwo stracić poczucie czasu – korzystaj z alarmu przypominającego o kolejnym zadaniu i, co ważniejsze, o końcu pracy na dany dzień. Nie zapomnij o przerwach – odpoczynek to bardzo ważna część pracy. Badania przeprowadzone w 2014 roku przez Draugiem Group pokazały, że idealne proporcje w cyklu pracy to 52 minuty realizowania zadań, po których następuje 17 minut odpoczynku. Nie musisz ściśle trzymać się tych proporcji – wystarczy, że za każdym razem, gdy poczujesz wyraźny spadek efektywności, czyli co około 1-1,5 godziny, pozwolisz sobie na mały relaks.

ZOBACZ TEŻ: Jak żyć zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym?

Do poprawy: uważność

To prawda, że przez home office wiele z Twoich zdrowych nawyków poszło w odstawkę – codzienny spacer do biura, który był poranną formą ruchu i przewietrzenia głowy zastąpiło przeczołgiwanie się z łóżka do laptopa. Jednak to, że pracujesz z domu, może być też okazją do wprowadzenia nowych, lepszych nawyków. W tych dziwnych czasach dostosowanie rytuałów do nowej sytuacji może poprawić nie tylko Twój stan zdrowia, ale także produktywność w pracy. Masz teraz na tyle dużo spokoju i przestrzeni, że możesz zacząć praktykować medytację, trening mindfulness czy relaksację, np. trening autogenny Schultza. Wszystkie one mają ten sam cel: obniżyć lęk i napięcie oraz lepiej radzić sobie z emocjami, ale i bardzo korzystny „efekt uboczny” – to świetny trening skupiania uwagi, koncentrowania jej na jednym zadaniu i niezwracania uwagi na rozpraszające bodźce zewnętrzne.

Brzmi jak coś, co może się przydać w biurze, prawda? Dodatkowo, poprawia pamięć i zdolność uczenia się, no i niesamowicie dotlenia mózg. Zaś wykonywanie ćwiczeń relaksacyjnych przed snem ułatwia zasypanie i wspomaga wysypianie się, a także... empatię (najbardziej pożądaną cechę menedżera XXI wieku). Zainstaluj w telefonie aplikację do medytacji albo taką, która co dzień podrzuca inne ćwiczenia mindfulness. Świetnie sprawdzają się aplikacje ułatwiające zasypianie oraz treningi oddechowe dostępne na YouTube. Jeśli trenujesz przed snem, połóż telefon ekranem do dołu, aby niebieskie światło komórki niepotrzebnie Cię nie rozbudzało, pamiętaj także o włączeniu trybu „nie przeszkadzać”. I jak zawsze: zadbaj o dietę, bo bez tego ani rusz.

REKLAMA

REKLAMA

Do poprawy: dieta

Wydawałoby się, że praca z domu będzie stwarzała dużo lepsze warunki do zdrowego odżywiania się niż biuro. Tymczasem wyniki badania Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków” pokazały, że niestety tak nie jest. Aż 44% Polaków przytyło podczas pracy zdalnej, 29% zadeklarowało pogorszenie swojej diety, a co trzeci przyznał, że pracując na home office, zajadał stres. Dlatego tak ważne jest przygotowywanie sobie posiłków na czas pracy – dokładnie tak jak robiłabyś to, wychodząc do biura. Wieczorem lub wcześnie rano przygotuj sobie dwa lunch boxy ze zdrowymi daniami, a na biurku postaw orzechy lub pokrojone w słupki owoce do przegryzania podczas pracy. O określonej z góry godzinie zjedz czekające w lodówce drugie śniadanie i obiad – unikniesz dzięki temu napadu wilczego głodu i przeszukiwania szuflad ze słodyczami. Zresztą najlepiej byłoby takie szuflady opróżnić, żeby nie kusiło.

SPRAWDŹ: Przepis na turecki borek z fetą i szpinakiem [comfort food]

Do poprawy: więzi

Człowiek jest istotą społeczną, potrzebuje obecności i dotyku innych. Daje nam to poczucie przynależności, afiliacji, bezpieczeństwa. Już w latach 60. Harry Harlow przeprowadził słynne badanie na malutkich rezusach, których matki zastąpił dwiema drucianymi imitacjami. Obie wytwarzały ciepło, jedna miała butelkę z mlekiem, a druga była pokryta puchatą tkaniną. Małpiątka zdecydowanie więcej czasu spędzały przytulone do miękkiej „matki”, zaś do drugiej zbliżały się tylko po to, by zjeść. Dziś wiemy, że podczas przytulania czy dotyku w przysadce mózgowej wytwarza się oksytocyna – hormon, który sprawia, że czujemy spokój, zaufanie, ukojenie. Natomiast najnowsze badania pozwalają wierzyć, że samotność zwiększa aktywność neuroprzekaźników wpływających na wzrost nieufności, lęku i agresji w stosunku do innych. Obecna sytuacja wzbudza sporo niepewności, bezsilności, lęku, złości, frustracji, z którymi trudno radzić sobie samemu. Jeżeli zdarzy się kolejny lockdown, jeszcze bardziej potrzebować będziemy wsparcia bliskich. Całe szczęście z pomocą przychodzą telefon oraz internetowe komunikatory – dzięki nim możesz być w kontakcie z innymi zawsze, gdy tego potrzebujesz. Zamiast porannej pogawędki przy biurowym ekspresie do kawy możesz przed zalogowaniem się do systemu zadzwonić do mamy – zrobić z tego taki poranny rytuał. Albo przed odpaleniem laptopa wyjdź po kawę do pobliskiej kafejki i porozmawiaj przez chwilę z baristą – zwyczajny small-talk pozwoli Ci odpędzić poczucie samotności.

Gadżety na home office

1. Scindapsus pstry 

Ta roślina może być uprawiana w wiszących donicach lub wspinać się po podporach. Produkuje duże ilości tlenu i oczyszcza powietrze ze szkodliwych substancji.

Scindapsus pstryfot.shutterstock.com

2. Calm, zakupy w aplikacji

Apka pomagająca w wyciszeniu się, medytacji, a nawet w zasypianiu.

Gadżety home officeProducent

3. JBL tune 750 BT

Odłączany kabel audio pozwala korzystać z nich nawet wtedy, gdy zabraknie prądu, a funkcja noise cancellation wycisza odgłosy domu w tle.

Gadżety na home officeProducent

4. IKEA SKÅDIS

Tablica perforowana to idealny sposób na zorganizowanie się i przechowywanie pod ręką mniejszych przedmiotów. Te możesz personalizować wybranymi akcesoriami.

Gadżety na home officeProducent

5. Dyson Pure Cool Me

Ten oczyszczacz ma trzy wielkie zalety: skutecznie oczyszcza z pyłu zawieszonego (w sezonie grzewczym smog przenika do wnętrz), pyłków, spalin i zapachów. Po drugie: przyjemnie chłodzi strumieniem czystego powietrza. Po trzecie: jest cichutki – nawet na maksymalnych obrotach nie przekracza 63 dB!

Gadżety na home officeProducent

6. Nancy Accessories, Butelka na wodę z kryształem górskim

Szklana butelka z kryształem gór- skim będzie ozdobą biurka i świetną motywacją do utrzymywania stałego poziomu nawodnienia. Możesz ją spersonalizować grawerem.

Gadżety na home officeProducent

7. Keychron K1 Wireless Mechanical Keyboard v4

Bezprzewodowa klawiatura mechaniczna zapewnia doskonałe odczucie kliknięcia – niemal jak na maszynie do pisania.Ten model wymaga jednak mniejszej siły i wykorzystuje mniej ruchów palca, co zmniejsza zmęczenie palców i zapewnia wygodę pisania.

Gadżety na home officeProducent

ZOBACZ TEŻ: Pracoholizm - najbardziej kosztowne uzależnienie

Zobacz również:
Przed Tobą trening, który wzmocni i wyrzeźbi Twoje pośladki i uda, spali setki kalorii i nie da o sobie zapomnieć.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA