1. Asertywność w pracy - naucz się odmawiać
„Wbrew pozorom wystarczy krótki, asertywny komunikat – mówi Violetta Nowacka. – Na przykład: »Nie chcę brać tego zadania, bo mimo szacunku do pracy i firmy zależy mi na własnym zdrowiu«”. Oczywiście, musisz wcześniej przełamać strach przed reakcją szefa oraz groźbą zwolnienia.
Z pierwszym poradzisz sobie, wypisując na kartce najgorsze możliwe odpowiedzi przełożonego. Gdy zobaczysz je na papierze, okaże się, że wcale nie są takie straszne. Co do drugiego... Jeśli w czasie pracy robisz to, co do Ciebie należy, nic Ci nie grozi.
ZOBACZ TEŻ: 6 oznak, że możesz niedługo dostać wypowiedzenie
2. Asertywność w pracy - miej swoje zdanie
Nie wstydź się tego, że gdy oni siedzą w robocie, Ty wolisz sama zorganizować sobie czas. Nie musisz również wchodzić w dyskusje. Wystarczy, że asertywnie ogłosisz własne poglądy. „Powiedz: »To jest moje zdanie, ja myślę inaczej«, po czym krótko przedstaw swój pogląd – radzi psycholog. – Nie przekonuj innych. W tej kwestii nie ma jednej racji, po prostu każdy wierzy w coś innego”.
3. Asertywność w pracy - zadbaj o pozostałe sfery życia
„Zrób podsumowanie: co zyskujesz dzięki takiemu zaangażowaniu w pracę, a co tracisz? Przyjrzyj się plusom i minusom. Rozważ je w sercu. Odpowiedz na pytania: »Czy się nie oszukuję? Czy żyję w zgodzie ze sobą?«” – radzi Nowacka. Po czym zacznij od małej zmiany w najbardziej zaniedbanej sferze Twojego życia.
Zamiast chodzić codziennie do biura, wolałabyś dwa razy w tygodniu zostać w domu? To możliwe. Praca zdalna to korzyść dla wszystkich. Twój szef ma zadowolonego, efektywnego pracownika. A Ty więcej czasu dla siebie. Zobacz, jak przekonać przełożonych i zorganizować sobie pracę w domu.