Yoga board - praktyka na desce balansującej

Przejdź z klasycznej maty na deskę balansującą i wykonuj te same sekwencje asan, które praktykowałaś do tej pory. Efekt? Jeszcze bardziej wzmocniona koordynacja ruchowa, świadomość ciała, a przede wszystkim balans. Poznaj tajniki nowoczesnej formy jogi, czyli board yogi.  

Yoga Board Archiwum prywatne

Ekspertka

””

IKA DAC ~ TIYYA YOGA

Instruktorka jogi z pasją do zdrowego stylu życia.

Absolwentka szkoły jogi AyurYoga Eco-Ashram w Indiach. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla dużych, wielokulturowych grup (pilates, power joga, medytacja). Zaczęła swoją przygodę z jogą jako sposób na poprawę własnego samopoczucia oraz korygowania problemów z postawą ciała. Od kilku lat prowadzi programy szkoleniowo-rozwojowe oraz organizuje wyjazdy jogowe ukierunkowane pod te właśnie sporty. 

Więcej o jej praktyce jogi znajdziecie na stronie tiyyayayoga.pl

Yoga board - spis treści

Na czym polega yoga board?

„Yoga Board to nowoczesna forma praktyki jogi, która bazuje na wykorzystaniu drewnianych desek balansujących jako dodatkowego bodźca maksymalizującego efekty praktyki” – wyjaśnia instruktorka jogi, Ika Dac. Niezależnie od tego, jaki rodzaj jogi praktykujesz, możesz ją urozmaicić, wprowadzając do ćwiczeń właśnie taką deskę o zakrzywionym spodzie, która „powoduje specyficzną niestabilność i wymaga utrzymywania aktywnej równowagi podczas treningu” – mówi doświadczona instruktorka. To doskonałe wprowadzenie przede wszystkim do SUP jogi, czyli jogi na wodzie, ale także do innych sportów deskowych, tj. snowboard, wakeboard, surfing, kitesurfing.

Yoga board – efekty

Dzięki dodatkowej pracy nad balansem, podczas praktyki jogi, ćwiczenia na desce przynoszą jeszcze lepsze efekty. W tym przypadku wzmocnisz głównie mięśnie core, stawy, więzadła, poprawisz koncentrację i zwinność oraz ukoisz układ nerwowy. „Praktyka jogi na desce wzmacnia mięśnie głębokie, buduje stabilność i uważność oraz poprawia równowagę” – mówi Ika Dac ~ Tiyya Yoga.

Yoga board – rodzaje

Nasza instruktorka podkreśla, że na desce balansującej można praktykować każdy rodzaj jogi – „od spokojnej Yin oraz Hatha jogi, poprzez płynną Vinyasa Flow Jogę, aż po dynamiczną Power Jogę. Ze względu na rozmiar deski możliwa jest praktyka całego ciała tak jak na macie. Yoga Board jest idealna do treningu proprioceptywnego i sensorycznego całego ciała”.

Yoga board – dla kogo?

Przede wszystkim dla miłośników jogi, którzy szukają urozmaicenia swojej praktyki, ale nie tylko, ponieważ yoga board może okazać się także skutecznym narzędziem w fizjoterapii. Ćwiczenia na zakrzywionej desce pomagają poprawić równowagę, elastyczność i propriocepcję, dlatego są coraz częściej wykorzystywane do praktyki rekonwalescencyjnej, rehabilitacyjnej, a także profilaktycznej. Regularna praktyka jogi board może także zmniejszać ryzyko wystąpienia kontuzji i urazów, ze względu na lepszą koordynację ruchową, zwinność, siłę i wytrenowany balans, dlatego polecana jest także sportowcom. 

SPRAWDŹ: Joga kundalini - najbardziej mistyczna praktyka jogi

Yoga board – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do praktykowania yogi board są przede wszystkim kontuzje, urazy lub bóle nadgarstków, kolan oraz stóp. Osoby zmagające się z osteoporozą, a także kobiety w zaawansowanej ciąży powinny zrezygnować z ćwiczenia asan na desce. Jeśli potwierdzono u Ciebie schorzenia kręgosłupa lub regularnie odczuwasz bóle w tym miejscu, powiedz o tym instruktorowi (koniecznie przed rozpoczęciem zajęć), który przedstawi Ci bezpieczne pozycje oraz wskaże te, których powinnaś unikać.

Yoga board – strój i sprzęt

Strój do yogi board

Strój powinien być wygodny i dawać Ci swobodę ruchów. Z drugiej strony nie może być za luźny, ponieważ mógłby przeszkadzać w płynnych przejściach podczas praktyki jogi. Najlepiej załóż klasyczny strój sportowy (np. legginsy i koszulkę lub obcisły top). Co ważne, jogę na desce praktykuje się na boso. „Jogowe skarpetki też odpadają, ponieważ w niektórych pozycjach wierzch stopy może się ślizgać po drewnianej powierzchni deski” – tłumaczy Ika Dac. 

Sprzęt do yogi board

Do tego rodzaju jogi wykorzystuje się specjalną, drewnianą deskę oraz matę, która zabezpiecza podłogę przed uszkodzeniem deską. „W zależności od powierzchni i grubości maty efekt wyważenia jest silniejszy lub słabszy – dzięki czemu deska jest idealna zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych” – dodaje nauczycielka Yoga Board.

Jak przygotować się do pierwszych zajęć z yogi board?

Nie musisz w żaden sposób specjalnie przygotowywać się do yogi board. Każdy kiedyś zaczynał i zrozumiałe jest to, że na początku pewnie nie będziesz wykonywała wszystkich asan prawidłowo. Przy pierwszym wejściu na deskę prawdopodobnie poczujesz zachwianie, ale kiedy znajdziesz balans i skupisz się na wykonywaniu kolejnych pozycji, przyzwyczaisz się do bujającej powierzchni. Nie bój się więc spróbować i nie zrażaj się od razu po pierwszych zajęciach. „Jako doświadczona nauczycielka jogi (uczę od 2014 roku) dopasuję praktykę do poziomu zaawansowania dla każdego uczestnika. Krok po kroku, dosłownie i w przenośni, oprowadzę po świecie Yoga Board” – zapewnia wrocławska instruktorka. Wraz z poziomem zaawansowania osób praktykujących rośnie też poziom zadań. „Dla osób już praktykujących mam małe wyzwania w postaci "odpocznij w desce", praktyka pozycji deski na desce jest bardzo wymagająca, ale utrzymanie balansu nie jest trudne – mówi Ika Dac i daje nam też mały pro tip - wystarczą głębokie wdechy i wydechy”.

Nie musisz zabierać ze sobą specjalnego sprzętu, ponieważ deskę możesz wypożyczyć na miejscu, w jogowym studio. Weź tylko sportowy strój, gumkę do włosów i nie najadaj się bardzo przed samą praktyką.

ZOBACZ TEŻ: Vinyasa joga - dynamiczna praktyka w zgodzie z oddechem

Zobacz również:
REKLAMA