[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.5

Trening HIIT vs. LISS - który spali więcej tłuszczu?

HIIT to szybcy i wściekli wśród treningów. Jednak rozważne i romantyczne LISS (wysiłek o niskiej i stałej intensywności) nie jest bez szans w tym pojedynku WH na spalanie.

hiit liss

Nauka

HIIT

Dając z siebie wszystko podczas wysiłku anaerobowego, wykorzystujesz możliwości włókien mięśniowych szybkokurczliwych, które musisz zaangażować, jeżeli zależy Ci na zwiększaniu mocy i siły.

LISS

LISS to różne formy wysiłku o niskiej intensywności, podczas którego utrzymuje się równe tempo. Włókna wolnokurczliwe wykorzystywane podczas tzw. steady-state czerpią energię z procesów tlenowych, pozwalając trenować dłużej.

Korzyści

HIIT

Tak rozkręcony metabolizm sprawia, że spalasz kalorie jeszcze długo po wyjściu spod prysznica. Według naukowców, krótkie codzienne sesje pozwalają pozbyć się 5% tkanki tłuszczowej w 45 dni.

LISS

Każda forma regularnego kardio wzmacnia serce, płuca i poprawia wytrzymałość. Dodatkowo badania z 2013 roku, porównujące reżimy o niskiej i wysokiej intensywności, wykazały, że spokojniejsze podejście częściej prowadzi do długotrwałych korzyści.

SPRAWDŹ: Tabata - intensywny trening w 4 minuty

Minusy

HIIT

HIIT doprowadza organizm pod granicę jego maksymalnych możliwości. Jeżeli źle się oceni swoje, łatwo o kontuzję. Osoby mniej zaawansowane oceniają HIIT jako mało przyjemny, a początkujący wolą spokojniejsze formy ruchu.

LISS

Jeżeli nie lubisz tego rodzaju aktywności, to umrzesz z nudów. Wg badań naukowców University of Florida, 45% więcej frajdy mają osoby urozmaicające aktywności. Miksuj treningi zamiast powtarzać w kółko to samo.

Paliwo

HIIT

Zjedzenie przekąski węglowodanowo-białkowej w proporcjach 3:1 w ciągu 30 minut po treningu HIIT to najlepszy sposób na uzupełnienie zapasów energii i wsparcie regeneracji.

LISS

Wg jednych z badań kardio na czczo spala do 20% więcej tkanki tłuszczowej, niż kiedy LISS poprzedzi posiłek. W pozbywaniu się kilogramów nic nie zastąpi ujemnego bilansu kalorycznego, ale śniadanie lepiej smakuje po wysiłku.

Zdanie ekspertów

HIIT

HIIT stymuluje produkcję hormonu wzrostu i testosteronu dla przyrostu mięśni oraz endorfin i adrenaliny, pomagających utrzymać tempo. Zwiększa też możliwości wykorzystywania tłuszczu jako źródła energii.

LISS

Łagodne dla ciała LISS jest świetnym sposobem na podtrzymanie aktywności i spalanie podczas rekonwalescencji. Jednak stosowanie wyłącznie tej formy wysiłku sprawia, że organizm szybko się do danego ruchu i jego rytmu adaptuje, a to ogranicza możliwości czerpania z niego korzyści.

Zwycięzca? 

Nie jest tylko jeden

Zając HIIT nie zawsze wygrywa z żółwiem LISS. Turbospalanie w mgnieniu oka wydaje się bezkonkurencyjne, ale kiedy chodzi o długotrwałe rezultaty, to spokojne bieganie niesie za sobą milion korzyści, którymi LISS przebija HIIT. Korzystaj z obu, a to Ty na tym wygrasz.

ZOBACZ TEŻ: Jeden przyrząd - trening z piłką typu slam oraz 5 wariacji na temat pompki [wejdź na wyższy poziom]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij