Tenis ziemny: 10 powodów, dla których powinnaś grać

Kiedyś sport tylko dla elity, dzisiaj dostępny dla wszystkich. Zobacz, dlaczego warto grać w tenisa ziemnego.

294960158 fot. shutterstock.com
  1. Tenis poprawia kondycję
  2. Tenis pomaga rzeźbić sylwetkę
  3. Tenis kształtuje osobowość
  4. Tenis to trening koordynacji ruchowej
  5. Gra w tenisa to szybkie spalanie kalorii
  6. Tenis wspomaga odporność
  7. Tenis może być receptą na stres
  8. Gra w tenisa to nauka konsekwencji
  9. Tenis to trening w dobrym stylu (strój do tenisa)
  10. Trening tenisa ziemnego to także trening mózgu
  11. Ogólne zasady gry w tenisa

Tenis poprawia kondycję

No ba! W końcu to, jakby nie patrzeć, trening całego ciała – trzeba się nabiegać i namachać rakietą. Twój organizm podziękuje Ci za to pewnie już po kilku treningach. Poza kondycją fizyczną i lepszą wydolnością płuc poprawi się też Twoje samopoczucie.

REKLAMA

Tenis pomaga rzeźbić sylwetkę

W tej dyscyplinie angażowane są wszystkie partie mięśniowe, dlatego nie trudno jest o proporcjonalnie zarysowaną sportową sylwetkę. Mogłoby się wydawać, że przez siłę włożoną w odbicie piłki cała uwaga skupia się na górnych partiach mięśniowych. Owszem mięśnie naramienne czy brzucha pracują intensywnie w trakcie gry, ale nie można zapomnieć o udach i pośladkach, które dostają równie intensywny wycisk. To właśnie one trzymają całą sylwetkę „w ryzach” i umożliwiają graczom sprawne poruszanie się po korcie. W tenisie wszystkie mięśnie mają znaczenie.

Tenis kształtuje osobowość

Dlaczego to właśnie tenisiści są mniej podatni na choroby psychiczne i popadanie w nałogi? Odpowiedź jest prosta – tenis uczy konsekwencji, systematyczności i samozaparcia w dążeniu do celu. Każda wygrana to kolejny krok do poprawy samooceny, co staje się motywacją do dalszego działania. Dla niektórych graczy natomiast argumentem do rozwoju są porażki. W obu przypadkach nawet jeden rozegrany mecz lub trening tenisowy ma wpływ na kolejne decyzje gracza. Poza tym na korcie zdany jest wyłącznie na siebie. Zdrowa rywalizacja, przestrzeganie zasad fair play, umiejętność podejmowania szybkich decyzji, a także kultura osobista – zdecydowanie nie mamy zastrzeżeń co do tego, że tenis ziemny kształtuje osobowość.

ZOBACZ TEŻ: Nierówności płci w sporcie - dlaczego kobiety mają gorzej?

Tenis ziemny to trening koordynacji ruchowej

Tenis ziemny to dyscyplina sportowa, która wymaga niemalże perfekcyjnej koordynacji ruchowej. Podczas treningów nie tylko doskonalone są poprawne technicznie ruchy rakietą czy odbicia piłki. Tenisista powinien być zdolny do wykonywania złożonych w czasie i przestrzeni ruchów, które taktycznie opracował i w krótkim czasie dostosował do zmieniającej się sytuacji. Tutaj liczy się zwinność i zdolność łączenia oraz różnicowania ruchów.

Gra w tenisa to szybkie spalanie kalorii

Ultraszybkie spalanie kalorii to pojęcie, które często motywuje wiele kobiet do ćwiczeń. Oczywiście trening treningowi nierówny, nawet jeśli dotyczy on tej samej dyscypliny. Podczas godzinnej gry na korcie tenisowym możesz spalić około 400-600 kalorii. Te wartości będą zmieniały się w zależności od intensywności i zaangażowania w trening.

Tenis wspomaga odporność

Wiadomo, że sport to zdrowie. Poprawa krążenia krwi, lepsza wydajność płuc, obniżony poziom cukru w organizmie i tak dalej mogłybyśmy wyliczać zalety regularnych treningów na tenisowym korcie. Tutaj w grę wchodzą także zmienne warunki atmosferyczne, w których mogą rozgrywać się mecze – od wietrznych i chłodnych dni, po upały w pełnym słońcu. Jeśli organizm przyzwyczai się do częstych zmian temperatur, z czasem uodporni się, co może zmniejszyć ryzyko wystąpienia na przykład przeziębienia.

Tenis może być receptą na stres

Zacznijmy od tego, że każdy sport to znakomity sposób ucieczki od problemów dnia codziennego i rozładowanie napięcia. Podczas gry w tenisa nie ma czasu na zastanawianie się nad tym, czy aby na pewno odpisałaś na wszystkie maile i wykonałaś każdy zaplanowany telefon. Trening lub mecz tenisa ziemnego wymaga pełnego skupienia na konkretnych czynnościach, dlatego też jest fantastycznym sposobem regeneracji i pozbycia się negatywnych emocji.

Tenis ziemny wcale nie musi być drogi

Jeżeli nie planujesz prywatnych treningów z trenerem i nie masz zamiaru brać udziału w mistrzostwach, a chcesz grać w tenisa ziemnego wyłącznie amatorsko, możesz zminimalizować sporo kosztów. Na początek wystarczy Ci strój, wygodne buty, rakieta i przede wszystkim miejsce do gry. Cena amatorskiej rakiety do tenisa nie powinna przekraczać 200 zł, a wynajęcie kortu tenisowego to koszt około 50 zł za godzinę.

REKLAMA

REKLAMA

Tenis to trening w dobrym stylu (strój do tenisa)

Obecnie na kortach nie ma już sztywnego dresscode’u, który mówiłby o tym, że strój do tenisa może być tylko biały, rękaw koszulki ma być długi itd. W związku z poluzowaniem zasad poszerzył się także dostęp do ubrań sportowych w różnych kolorach i fasonach, więc zdecydowanie masz pole do modowego manewru. Nie zapomnij jednak o najważniejszym elemencie w wyborze sportowego stroju, czyli wygodzie. Podpowiadamy, na co jeszcze powinnaś zwrócić uwagę.

Koszulka do tenisa – niezależnie od tego, czy wybierzesz klasyczne polo, T-shirt czy top bez rękawów, zwróć uwagę na materiał, z którego jest wykonana. Najlepiej, jeśli jest syntetyczny i odprowadza wilgoć. Koszulka nie powinna ograniczać ruchów, dlatego nie może być za ciasna, ale zbyt luźna też nie będzie dobrym pomysłem, bo może przeszkadzać Ci w trakcie gry.

Spódniczka do tenisa – charakterystyczna tenisowa spódniczka, która pod spodem kryje kompresyjne spodenki, powinna stabilnie trzymać się na biodrach (wybierz odpowiedni rozmiar). Możesz ją także wykorzystać w stylizacjach na co dzień. Jeśli nie przepadasz za spódnicami, postaw na sukienkę do tenisa lub zwykłe sportowe spodenki.

Buty do tenisa – mają przede wszystkim uchronić Cię przed kontuzjami w razie upadku, dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie obuwia do powierzchni kortu tenisowego – clay (modele na korty ziemne) lub allcourts (na pozostałe powierzchnie).

Trening tenisa ziemnego to także trening mózgu

Podczas gry w tenisa nie wystarczy tylko sprawność fizyczna – tutaj liczy się też skupienie, opracowana taktyka i logiczne myślenie. Z tego względu mózg odgrywa niesamowicie istotną rolę zarówno w trakcie meczów, jak i podczas treningów. To właśnie on odpowiada za koordynowanie ruchów, czy szybką reakcję w trudnych do przewidzenia sytuacjach. Taki regularny trening mózgu (w postaci gry w tenisa) może także wpływać na inne aspekty życia. Poprawa koncentracji, pamięci, czy umiejętność szybkiego podejmowania decyzji to tylko kilka pozytywnych skutków ubocznych. Ponadto u niektórych graczy mogą ujawniać się zdolności manualne wywołane ciągłym doskonaleniem precyzji ruchów podczas gry. 

Ogólne zasady gry w tenisa (w skrócie)

W rozgrywce tenisa ziemnego mogą wziąć udział dwie osoby (singiel) lub cztery (debel), w której rywalizuje się parami. Gra toczy się do dwóch lub trzech wygranych setów, które składają się z sześciu gemów. Punktacja gemów wygląda następująco:

  • „0”     –  brak punktu
  • „15”   –  jeden punkt
  • „30”   – dwa punkty
  • „40”   –  trzy punkty
  • „gem” –czwarty punkt kończący gema

Istnieje też kilka metod rozstrzygania gemów czy setów w przypadku remisu. Gra rozpoczyna się od serwisu, czyli uderzenia rakietą w piłkę przez jednego z zawodników, który będzie w ten sposób wprowadzał piłkę do gry przez cały gem. Po zakończeniu jednego gema następuje zmiana serwującego. Jeśli serwis został wykonany poprawnie, trwa gra, która polega na wymianie piłki nad siatką umieszczoną na środku kortu, do momentu zdobycia punktu – piłka powinna trafić w pole przeciwnika, jeśli trafi poza linie, rywal otrzymuje punkt.

ZOBACZ TEŻ: Piłka nożna kobiet - czy panie dorównają panom?

Zobacz również:
Powiedz bye, bye pelikanom. A przy okazji powitaj silną i wyrzeźbioną górę ciała, dzięki której latem poczujesz się jeszcze pewniejsza siebie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA