Sporty wodne: 12 aktywności do wypróbowania latem

Nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę i ścigać największe fale, by czerpać korzyści z wodnych aktywności. Niezależnie od Twoich umiejętności, jeden z poniższych sportów wodnych z pewnością przypadnie Ci do gustu. I wiesz co? Zamiast zastanawiać się, czy warto spróbować, po prostu to zrób. To lato może być Twoje!

surferki fot. shutterstock.com

Sporty wodne to świetny sposób na ruch na świeżym powietrzu, zabawę i korzystanie z uroków natury. Pływanie, surfing, snorkeling i inne aktywność wodne oferują również wiele prozdrowotnych korzyści. Przede wszystkim zmniejszają ryzyko chorób przewlekłych (takich jak choroby serca czy cukrzyca), ale badania wykazały również, że mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Nie od dziś wiadomo przecież, że plusk fal i szum morza to dźwięki relaksujące i przynoszące ukojenie.

REKLAMA

Wybrałyśmy najciekawsze sporty wodne, których być może jeszcze nigdy nie próbowałaś. Sprawdź nasze propozycje i tego lata zdecyduj się przynajmniej na jedną z nich!

Sporty wodne do wypróbowania latem:

  1. Surfing
  2. Windsurfing
  3. Pływanie łódką
  4. Wakeboarding
  5. Skimboarding
  6. Bodyboarding
  7. Kneeboarding
  8. Snorkeling
  9. Paddleboarding
  10. Aqua aerobik
  11. Kajakarstwo
  12. Kiteboarding

1. Surfing

surfingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: średni

Surfing to innymi słowy pływanie na desce po falach. Nigdy wcześniej nie surfowałaś? Nie szkodzi, pakuj walizkę i jedź na Hel do mekki polskich surferów – znajdziesz tam wiele szkół surfingu, które oferują lekcje na wszystkich poziomach. Możesz też próbować nauki pod okiem surfujących przyjaciół.

ZOBACZ KONIECZNIE: Pływanie w otwartych wodach – korzyści 

2. Windsurfing

windsurfingfot. shutterstock.com

Poziom trudność: średni

Windsurfing wymaga deski i przyczepionego do niej żagla. To jedna z tych aktywności wodnych, których lepiej uczyć się pod okiem instruktora. Nauczyciel nie tylko przekaże Ci niezbędną wiedzę i pokaże, co i jak, ale też zadba o Twoje bezpieczeństwo, reagując na zmieniającą się pogodę i warunki wiatrowe oraz utrzymując bezpieczną odległości od brzegu.

3. Pływanie łódką

pływanie łódkąfot. shutterstock.com

Trudność: początkujący

Żeby było jasne: chodzi o małą łódkę, którą znajdziesz w wypożyczalniach przy każdym jeziorze. By uniknąć stresu, sprawdź, czy zapowiada się bezwietrzna pogoda i łap za wiosła. Jeśli łódka mimo wszystko wydaje się ponad Twoje siły, skorzystaj z rowerka wodnego.

REKLAMA

REKLAMA

4. Wakeboarding

wakeboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: średni

Wakeboarding łączy w sobie elementy surfingu oraz nart wodnych, a polega na płynięciu na desce, trzymając się liny ciągniętej za pomocą wyciągu lub przez łódź. Jeśli chcesz spróbować tego sportu wodnego, park wakeboardingowy znajdziesz najprawdopodobniej na miejskich kąpieliskach. Gdy już będziesz siedzieć w wodzie z przyczepioną do nóg deską, pamiętaj, że gdy opanujesz pierwszy, najtrudniejszy krok – podnoszenie się – cała reszta będzie już tylko łatwiejsza. Każda surferka musi też pamiętać o ochronie przeciwsłonecznej, dlatego sprawdź przy okazji nasz przegląd filtrów SPF do twarzy.

REKLAMA

5. Skimboarding

skimboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: średni

Skimboarding to młodszy kuzyn surfingu. Zabawa polega na tym, że najpierw biegniesz bardzo szybko wzdłuż brzegu, po czym rzucasz deskę przed siebie, a następnie na nią wskakujesz. Skimboarder siłą rozpędu powinien sunąć wzdłuż brzegu. Jeśli wybierasz się na plażę z dużym, płaskim zboczem, będzie to idealna rozrywka dla Ciebie.

REKLAMA

REKLAMA

6. Bodyboarding

bodyboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: początkujący

Bodyboarding to naprawdę świetna zabawa dla każdego, niezależnie od wieku i umiejętności. To przede wszystkim dobry sposób na rozpoczęcie przygody ze sportami surferskimi, bo pozwala w bezpieczny sposób zapoznać się z deską i falami. Bodyboarding to nic innego, jak leżenie na desce na brzuchu i wiosłowanie rękami, choć fale możesz łapać także klęcząc na jednym kolanie lub stojąc (jak na desce surfingowej).

REKLAMA

7. Kneeboarding

kneeboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: początkujący

Ta aktywność wodna dopiero zyskuje na popularności, ale wróżymy jej spora karierę, ponieważ nie jest tak wymagająca technicznie jak wakeboarding, a mimo to daje ogrom frajdy! W kneeboardingu zamiast stać, po prostu klękasz na desce. Kneeboarding można uprawiać na dwa sposoby: sunąć po falach (jak w surfingu) lub w stylu wake – gdy jesteś ciągnięta przez linę.

REKLAMA

REKLAMA

8. Snorkeling

snorkelingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: początkujący

Snorkeling, czyli nurkowanie z rurką (lub fajką) to najlepszy sposób, by podziwiać życie podwodne. Im większa przejrzystość wody, tym większa frajda, więc to aktywność idealna na spędzenie czasu na rajskiej plaży podczas egzotycznych wakacji. Snorkeling polega na tym, że pływak wyposażony w maskę, fajkę i płetwy, unosząc się na powierzchni wody, obserwuje podwodne życie. Ten sport wodny nie wymaga specjalnych uprawnień ani umiejętności, bo czynność ta jest dziecinnie prosta – wystarczy zanurzyć głowę pod wodę.

REKLAMA

9. Paddleboarding

paddleboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: umiarkowany

Choć z daleka wiosłowanie na stojąco może wyglądać na spokojny sport, to taki trening potrafi ostro dać w kość. Paddleboarding to świetny trening dla nóg, ramion i tułowia. Nim nauczysz się wstawać na desce, możesz zawsze możesz popływać w pozycji siedzącej lub klęczącej.

REKLAMA

REKLAMA

Aqua aerobik

aqua aerobicfot. shutterstock.com

Poziom trudności: początkujący

W nadmorskich kurortach często oferowane są różne aktywności, m.in. aqua aerobik. To idealny sposób na poruszanie się w chłodnej wodzie. Zajęcia z aqua aerobiku znajdziesz też w ofercie wielu lokalnych pływalni. Zajęcia w wodzie to dobry wybór także dla osób otyłych lub po kontuzji. Na dodatek odmian aqua aerobiku jest naprawdę sporo: od aqua spinningu poprzez aqua zumbę aż po jogę w wodzie!

REKLAMA

11. Kajakarstwo

kajakifot. shutterstock.com

Trudność: wszystkie poziomy 

Pływanie na kajakach to jedna z tych sportów wodnych, w których same dawkujemy sobie poziom trudności. Na spokojnym jeziorze bez problemu poradzi sobie nawet początkujący. Jeśli szukasz większej dawki adrenaliny, zapisz się na spływ kajakowy. Kajaki zapewnią Ci ostry trening ramion i tułowia. Poza tym jest to po prostu fajny pomysł na aktywne spędzenie czasu nad jeziorem.

REKLAMA

REKLAMA

12. Kiteboarding

kiteboardingfot. shutterstock.com

Poziom trudności: umiarkowany

Chociaż kiteboarding wymaga sprzętu i zajęć z instruktorem, to warto podjąć trud, bo jest to wyjątkowy sposób na cieszenie się wiatrem falami. Kiteboarding nie należy do najłatwiejszych sportów wodnych, dlatego jeśli nigdy nie miałaś przyjemności pływać z deską, nie pchaj się raczej od razu na kite'a.

Zobacz również:
Jedyna na świecie koedukacyjna dyscyplina sportu, o której nie słyszał każdy. Trochę przypomina grę w koszykówkę, ale nią nie jest. „Korfball jest wyjątkową aktywnością - nie dość, że gra sprawia dużo frajdy, uprawiasz sport, dzięki czemu dbasz o zdrowie, to jeszcze poznajesz mnóstwo ludzi, w tym być może swojego przyszłego partnera lub partnerkę”– mówi Tamara Siemieniuk, kapitan reprezentacji Polski w korfballu i trenerka kadry juniorów. Sprawdź, co jeszcze wiadomo o tej dyscyplinie. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA